لیست غذاهای مضر برای میگرن | درمان میگرن با غدا

درمان میگرن با رژیم غذایی ممکنه؟ | رژیم غذایی برای کسانی که میگرن دارن

A
۰

بهبود میگرن با رعایت رژیم غذایی سریع تر اتفاق می افتد. برخی غذاها محرک میگرن هستند که بهتر از مصرف نشوند. در ادامه درباره رژیم غذایی افراد مبتلا به میگرن توضیح می دهیم.

میگرن از دسته بیماری هایی است که رعایت رژیم غذایی تاثیر زیادی در کنترل و بهبود آن دارد. برخی مواد غذایی مانند کافئین و شکلات ها محرک آن هستند بهتر است افرادی که این مدل سردردهای عصبی دارند از آن مصرف آن ها پرهیز کنند. در ادامه درباره رژیم غذایی میگرن، باید و نبایدهای تغذیه ای آن صحبت کردیم.

غذاها و نوشیدنی‌های مفید برای میگرن

پیروی از رژیم غذایی سالم نقش بسزایی در پیشگیری از حملات میگرن دارد. این رژیم غذایی باید شامل موارد زیر باشد:

1. غذاهای غنی از منیزیم

تحقیقات نشان می‌دهد که منیزیم می‌تواند از تکرار میگرن جلوگیری کند و از شدت آن بکاهد. غذاهای زیر سرشار از منیزیم هستند:

  •     سبزیجات برگ‌دار از جمله کلم کیل و اسفناج

  •     مغزیجات مثل بادام و بادام هندی

  •     حبوبات

  •     تخمه کدو حلوایی و دانه چیا

2. غذاهای حاوی امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 جزء لاینفک یک رژیم غذایی سالم هستند. این اسیدهای چرب مفید می‌توانند دفعات و شدت سردرد میگرنی را کاهش دهند. امگا 3 در غذاهای زیر به وفور یافت می‌شود:

  •     ماهی‌های چرب مثل سالمون

  •     دانه چیا

  •     گردو

  •     سویا

  •     غذاهای غنی شده با امگا 3 مثل تخم‌مرغ

3. آب

اگر می‌خواهید بهترین رژیم غذایی برای سردرد میگرن را داشته باشید، باید به میزان آب دریافتی خود هم توجه کنید. هیدراته نگه داشتن بدن به پیشگیری از میگرن و کاهش علائم آن کمک می‌کند. چون مشخص شده است که کم‌آبی بدن یکی از محرک‌های مهم میگرن است.

رژیم میگرن

غذاهای پرچرب و کم‌ کربوهیدرات

بعضی از تحقیقات انجام شده در مورد غذاهای مفید برای میگرن عصبی و غیرعصبی نشان داده‌اند که پیروی از یک رژیم غذایی پرچرب و کم‌کربوهیدرات مثل رژیم کتوژنیک و رژیم اتکینز ممکن است از سردردهای میگرنی جلوگیری کند.

در این رژیم‌های غذایی معمولا افراد خوردن غذاهای غنی از پروتئین و چربی را در اولویت قرار می‌دهند و در عین حال دریافت کربوهیدرات را محدود می‌کنند. غذاهای محبوب در رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات عبارتند از:

  •     گوشت لخم یا کم‌چرب

  •     تخم‌مرغ

  •     غذاهای دریایی

  •     کره

  •     آجیل و دانه‌ها

  •     سبزیجات غیر‌نشاسته‌ای مثل مارچوبه و کنگر فرنگی

به یاد داشته باشید که این رژیم‌های غذایی بسیار محدودکننده هستند و ممکن است در درازمدت برای سلامتی مضر باشند. بنابراین هرگز پیروی از آن‌ها را بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه شروع نکنید.

نکات درمان میگرن با رژیم غذایی

بسیاری از متخصصان معتقدند که چاقی باعث بدتر شدن علائم میگرن می‌شود. بنابراین کاهش وزن یا حفظ آن در محدوده مناسب نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد. ذکر این نکته ضروری است که برای کاهش وزن باید یک رژیم  غذایی متعادل و متنوع داشته باشید. رژیم‌های غذایی بسیار محدود مثل رژیم آب درمانی، رژیم سبزیجات و… نه تنها تاثیر مثبتی روی سردرد ندارند، بلکه باعث بدتر شدن آن می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد که گرسنگی یکی از محرک‌های میگرن است. بنابراین خوردن چند وعده غذای کوچک در طول روز می‌تواند به ثابت نگه داشتن سطح قند خون و جلوگیری از گرسنگی کمک کند.

رژیم میگرن

لیست غذاهای مضر برای میگرن

به طور کلی، به نظر می‌رسد که غذاها یا ترکیبات زیر در بسیاری از افراد محرک میگرن هستند:

1. کافئین

مصرف کافئین در حد اعتدال به توقف حملات میگرن کمک می‌کند. اما دریافت بیش از حد کافئین یا ترک ناگهانی آن می‌تواند باعث میگرن یا سردرد شود. غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین عبارتند از:

  •     قهوه

  •     چای

  •     شکلات

2. نوشیدنی‌های الکلی

وقتی در مورد پرهیز غذایی میگرن صحبت می‌کنیم، الکل یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن اشاره کنیم. چون باعث کم‌آبی بدن می‌شود و احتمال بروز سردرد را افزایش می‌دهد. محققان با انجام یک مطالعه متوجه شدند که تقریبا 35 درصد افراد مبتلا به میگرن بعد از نوشیدن الکل دچار سردرد می‌شوند.

3. شکلات

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریبا 22 درصد کسانی که میگرن را تجربه می‌کنند، تحت تاثیر شکلات قرار می‌گیرند. شکلات حاوی کافئین و بتا-فنیل‌اتیل‌آمین است که هر  2 می‌توانند در بعضی از افراد باعث سردرد شوند.

4. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. این شیرین‌کننده‌ها در غذاها و نوشیدنی‌های مختلف جایگزین شکر معمولی می‌شوند تا محصولات کم‌کالری‌تری تولید شود. اما در عین حال ممکن است حملات میگرن را تشدید کنند.

تحقیقات در مورد پرهیز غذایی میگرن نشان می‌دهد که آسپارتام از رایج‌ترین شیرین‌کننده‌هایی است که می‌تواند در بروز سردرد نقش داشته باشد.

5. غذاهای حاوی MSG

مونوسدیم گلوتامات (MSG) به طور طبیعی در بدن انسان و بعضی از غذا وجود دارد. همچنین ممکن است به عنوان افزودنی به غذا اضافه شود. به طور کلی، خوردن مونوسدیم گلوتامات بی‌خطر تلقی می‌شود. با این حال، بعضی از محققان آن را با حملات میگرن مرتبط می‌دانند.

به گفته بنیاد میگرن آمریکا، MSG در 10 تا 15 درصد افراد مبتلا به میگرن باعث بروز سردرد شدید می‌شود. سایر مواد نگهدارنده هم ممکن است در بعضی از افراد محرک میگرن باشند.

6. گوشت‌های فرآوری شده

پرهیز غذایی میگرن بدون حذف گوشت‌های فرآوری شده مثل هات داگ امکان‌پذیر نیست. چون این گوشت‌ها حاوی مواد نگهدارنده‌ای به نام نیترات هستند که با آزاد کردن اکسید نیتریک در خون باعث گشاد شدن عروق مغز می‌شوند. بر اساس تحقیقات، اکسید نیتریک در بروز میگرن نقش دارد.

7. پنیرهای کهنه

پنیرهای کهنه مثل بلوچیز حاوی ماده‌ای به نام تیرامین هستند که در اثر تجزیه پروتئین ایجاد می‌شود. هر چقدر مدت زمان طولانی‌تری از تولید پنیر گذشته باشد، میزان تیرامین آن بیشتر است. بر اساس تحقیقات، تیرامین احتمال بروز میگرن را افزایش می‌دهد.

8. غذاهای تخمیر شده

در پرهیز غذایی میگرن باید به غذاهای تخمیر شده مثل ترشیجات تخمیری، کیمچی و کامبوچا هم توجه کرد. چون این غذاها مثل پنیرهای کهنه حاوی مقدار زیادی تیرامین هستند.

9. غذاهای منجمد

خوردن غذاها و نوشیدنی‌های منجمد مثل بستنی هم ممکن است در سر باعث ایجاد دردهای شدید و کوبنده شود. اگر بعد از ورزش یا احساس گرمای بیش از حد به سرعت غذای سرد بخورید، احتمالا سردردهایی را تجربه می‌کنید که به حملات میگرنی تبدیل می‌شوند.

10. غذاهای شور

غذاهای شور به ویژه غذاهای فرآوری شده که حاوی مواد نگهدارنده مضر هستند، ممکن است در بعضی از افراد باعث میگرن شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که نمک فشار خون را بالا می‌برد و احتمال ابتلا به سردرد یا حملات میگرنی را افزایش می‌دهد.

شناسایی غذاهای مضر برای میگرن

پرهیز غذایی میگرن اصول و قوانین خاصی دارد که باید از آن‌ها آشنا باشید. چون حذف غیرضروری غذاها می‌تواند برای سلامتی مضر باشد یا به کمبود مواد مغذی منجر شود.

اگر به میگرن مبتلا هستید، هر آنچه که می‌خورید و علائمی که بعد از مصرف آن‌ها تجربه می‌کنید را بنویسید. به یاد داشته باشید که بعضی از افراد بلافاصله به یک غذا واکنش نشان می‌دهند، در حالی که دیگران ممکن است تا چند ساعت متوجه هیچ علامتی نشوند.

گام بعدی این است که یک غذای مشکوک را از رژیم خود حذف کنید تا ببینید که آیا هنوز هم دچار میگرن می‌شوید یا خیر. این رویکرد تضمین می‌کند که غذاهای مختلف را بی‌دلیل از برنامه خود حذف نکنید.

 

منبع: چنگال
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها