رژیم طالبی | ارزش غذایی طالبی

لاغری کوتاه مدت با رژیم طالبی راسته؟ | اصول رژیم طالبی برای کاهش وزن

A
۰

طالبی سرشار از فیبر است که خوردن آن باعث احساس سیری در طولانی مدت می شود به همین دلیل می تواند انتخاب خوبی برای رژیم و کاهش وزن باشد.

طالبی از میوه های خوشرنگ و پرآب تابستانی است که خوردن آن تا حدود زیادی می تواند آب بدن را تامین کند و برای رفع کم آبی بدن مفید است. این میوه خوشمزه فیبر، فولات و پتاسیم دارد که برای رژیم غذایی می تواند انتخاب خوبی باشد. در ادامه با رژیم طالبی برای کاهش وزن آشنا می شوید.

مواد معدنی در طالبی

 طالبی سرشار از ویتامین‌های A و C است. طالبی را با نام‌های مانند خربزه فارسی، خربزه تخم قندی، خربزه تلخ و خربزه راک نیز می‌شناسند. طالبی حاوی کربوهیدرات ها (قند)، پروتئین و آب است. طالبی همچنین سرشار از ویتامین‌های از جمله ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامین B9، ویتامین‌ C و ویتامین K است. طالبی همجنین سرشار از مواد معدنی ماننو پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است.

طالبی برای کاهش وزن

طالبی در صبحانه

صبحانه هر روز شما باید دستکم یک فنجان از این میوه باشد همراه با نصف فنجان ماست یونانی و یک دوم فنجان پنیر فتا. فراموش نکنید که محصولات لبنی آن بخش از نیاز بدن به پروتئین را در روز تأمین میکنند. اگر دوست داشته باشید میتوانید ظرف خود را با مقداری گردو، تخم کدو یا بادام تزئین کنید. پروتئین گیاهی هم برای بدن شما قطعا لازم است

طالبی برای ناهار

برای وعده ناهار، هرروز یک ظرف سالاد با نصف فنجان طالبی ریز شده آماده کنید یا سالادی درست کنید که با 170 گرم آب طالبی آماده شده باشد.

همچنین میتوانید همه طالبی را به عنوان دورچین داشته باشید. حتما دقت کنید که در ظرف شما دستکم یک نوع سبزبرگ وجود داشته باشد. در کنار آن حتما سراغی هم از روغن های گیاهی مثل روغن گردو یا زیتون ترکیب شده با سرکه سیب بگیرید. ناگفته نماند که نباید از هنرمندی پروتئین های غیرگوشتی مثل پنیر فتا، دانه کینوا، دانه چیا خیس خورده، بادام و گردو غافل شوید.

این سالاد کم چربی شما با حضور سایر سبزی ها و میوه ها هم زیباتر خواهد شد و دست شما برای انتخاب باز است. البته توجه داشته باشید که مجموع کالری این میوه و سبزی ها باید کمتر از 500 کالری باشد؛ انواع توت ها، پیاز قرمز، خیار و گوجه. میتوانید از سبزی های عطری مثل ریحان، شوید، نعنا و جعفری هم استفاده کنید.

این ترکیب به خوبی رژیم شما را به رژیم سم زدایی طالبی تبدیل میکند. بنابراین شما فقط برای لاغری اقدام نمیکنید بلکه یک روش پاکسازی هم در کنار آن خواهید داشت.

طالبی برای شام

برای وعده شام، 113 گرم پروتئین ( استیک، گوشت گوساله، میگو و ماهی سفید) را با دو نان تست یا سبزی های کم کربوهیدرات خام میل کنید. سبزی ها شامل گزینه های غیرنشاسته ای مثل کدو سبز، گل کلم، کلم برگ، گوجه فرنگی، کلم بروکلی می شود. اگر مایل باشید میتوانید طالبی را به این سالاد خوشمزه اضافه کنید.

برای وعده شام توصیه نمیکنیم که آب طالبی را در نظر بگیرید. چون معده را ناراحت میکند.

طالبی در میان وعده ها

برای میان وعده در رژیم طالبی میتوانید به سراغ سبزی ها، آب قلم یا مقدار مساوی یک فنجان طالبی بروید. اگر یک گیاهخوار طرفدار رژیم گیاهخواری هستید میتوانید آب سبزی ها را به جای آب قلم در نظر بگیرید. البته فراموش نکنید که دلیل انتخاب آب قلم دربر داشتن مواد معدنی، ویتامین های گروه B و مقدار بسیار زیادی آمینو اسید تا ترکیب مواد مغذی آن تعادل داشته باشد.

گنجاندن آب قلم برای آن دسته از افرادی بیشتر توصیه می شود که قصد دارند رژیم طالبی برای لاغری را برای دو ماه تمام دنبال کنند.

بیشتر بخوانید:ملون رو چجوری از طالبی تشخیص بدیم؟

رژیم طالبی

نکات گرفتن رژیم طالبی

  • از دوستی با غذاهای پرکالری، غذاهای غنی شده با نشاسته و سرخ شده خودداری کنید. مراقب باشید که شما در روزهای رژیم به سر می برید. همه انواع نان، سیب زمینی سرخ شده، پوره سیب زمینی، شکر و قند، نوشابه های گازدار، بستنی، کیک، دونات از جمله نبایدهای رژیمی هستند.

  • باید روزانه 8 لیوان آب سالم بنوشید. البته ناگفته نماند که میوه طالبی به تنهایی یک اهرم قدرتمند در انواع رژیم دیتوکس (پاکسازی) است چون مقدار آب کافی موجود در آن اندام های حیاتی بدن شما، کبد، کلیه ها و روده ها، را از هرنوع مواد سمی خالی میکند.

  • روزانه دستکم یک ساعت ورزش کنید. پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنای سبک کمک میکند آرامش داشته باشید و روند کاهش وزن شما بهتر اتفاق بیفتد. توجه داشته باشید که قرار نیست با ورزش های سنگین همین مقدار کالری اندک را از دست بدهید. بدن شما سوخت کافی برای فعالیت زیاد ندارد.

  • لازم است دستکم هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید تا بدن خودش را بازیابی کند. توجه داشته باشید که بدن کم خواب دچار استرس و در نهایت افزایش وزن می شود.

  • برای اینکه از رژیم طالبی به درستی نتیجه بگیرید باید یک ماه صبر و سپس در صورت لزوم آن را تکرار کنید. اگر آن مقدار وزنی را که میخواستید کم نکردید، چهار هفته صبر و سپس رژیم را تکرار کنید.

هدف از رژیم لاغری طالبی

هدف از این رژیم غذایی، کاهش 500-800 کالری در روز است. یعنی شما به جای خوردن وعده های اصلی، غذاهای چرب و تنقلات لازم است فقط طالبی بخورید. پس از سه ماه، شما کاهش وزنی بین 7-13 کیلو خواهید داشت.

منبع: مینت فیت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها