لاغری با رژیم ارتشی | رژیم ارتشی سه روزه

با رژیم ارتشی مثل نظامی ها سفت و سخت وزن کم کن

A
۰

رژیم ارتشی یا نظامی نوعی برنامه کاهش وزن سه روزه است که اینفوگیاهی این برنامه لاغری و اصول آن را توضیح می دهد.

رژیم ارتشی نوعی برنامه کاهش وزن است که عمده لاغری در سه روز اول و با شوکی که به بدن وارد می شود انجام می شود. این برنامه غذایی مصرف سبزیجات و میوه ها را مجاز دانسته و مصرف برخی خوراکی و همچنین مواردی مانند ماست به جز ماست یونانی را ممنوع می داند. در ادامه با رژیم ارتشی و اصول آن بیشتر آشنا می شوید.

رژیم ارتشی چیست؟

رژیم غذایی ارتشی یک برنامه لاغری است که در طی آن افراد باید میزان مواد غذایی مصرفی خود را کنترل کنند. بر اساس این رژیم در طول سه روز ابتدایی، افراد غذاهای مشخصی را برای نهار، شام و صبحانه مصرف می‌کنند و میزان کالری دریافتی آن‌ها بسیار محدود می‌شود. در رژیم ارتشی افراد از مصرف هیچ مواد غذایی منع نمی‌شوند اما؛ میزان کالری دریافتی آن‌ها کنترل می‌شود.

معمولا رژیم غذایی ارتشی به افراد اجازه می‌دهد در سه روز اول حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری مصرف کنند. سپس در چهار روز آینده میزان کالری دریافتی افراد تا ۱۶۰۰ کالری بیشتر می‌شود. اما نکته اینجا است که باید از غذاهای سالم در طول رژیم غذایی ارتشی استفاده کرد.

البته توجه داشته باشید که کاهش و افزایش میزان کالری‌ها در رژیم غذایی ارتشی با توجه به میزان کالری دریافتی افراد در حالت عادی تعیین می‌شود. یعنی اگر فردی به طور متوسط ۲۶۰۰ کالری در روز دریافت می‌کند، در رژیم غذایی ارتشی میزان کالری دریافتی او ۱۲۰۰ خواهد بود. به عبارتی نیمی از کالری‌های دریافتی روزانه افراد در این رژیم غذایی حذف می‌شوند.

بیشتر بخوانید:رژیم ولومتریک با تمام مزایا و معایب

عملکرد رژیم ارتشی سه روزه

رژیم ارتشی برنامه‌ای سخت است که در زمان کوتاهی با کاهش کالری دریافتی بدن موجب کاهش وزن می‌شود. همان‌طور که گفتیم محدودیت غذایی رژیم ارتشی در یک دوره سه روزه اعمال می‌شود و سپس فرد می‌تواند چهار روز کالری بیشتری دریافت نماید. افراد گاهی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت به صورت دائم در این رژیم غذایی کاهش وزن سه روزه شرکت می‌کنند. سامانه رسمی رژیم غذایی نظامی با بررسی افراد شرکت کننده مختلف در این رژیم غذایی اعلام کرد که؛ با رعایت ۳۰ روزه رژیم ارتشی افراد می‌توانند حدود ۱۴ کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهند. متخصصان تغذیه استفاده از چنین رژیم‌های غذایی سختی را برای سلامتی افراد مناسب نمی‌دانند و توصیه می‌کنند از این روش‌ها برای کاهش وزن استفاده نکنید.

اگر به کلمه “نظامی”  در این رژیم غذایی فکر کنید، احتمالا یک برنامه رژیم غذایی سختگیرانه را که موجب افزایش قدرت ذهنی و جسمی خواهد شد، تصور می‌کنید. اما باید بگوییم که همچین خبری نیست و این رژیم غذایی شامل هیچ ورزشی نمی‌شود. با این وجود بسیاری افراد در حین رژیم ارتشی، پیاده روی روزانه را ترک نمی‌کنند. از آن‌جایی که این رژیم غذایی سه روزه شامل غذاهای کم چربی است، عملا روی کاهش کالری قابل توجه با کاهش مقدار غذا و انواع آن تمرکز دارد. در حالت کلی افراد شرکت‌کننده در این رژیم باید بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری در روز دریافت کنند. اما موضوع وقتی چالش برانگیز می‌شود که فرد دارای اضافه وزن در حالت عادی روزانه ۱۲۰۰ کالری دریافت نماید و بخواهد این رژیم غذایی را برای کاهش وزن استفاده کند! قطعا دریافت ۶۰۰ کالری به وسیله هیچ پزشکی توصیه نمی‌شود.

چه افرادی می‌توانند از رژیم ارتشی استفاده نمایند؟

افراد با ویژگی‌های متفاوت در صورتی که بتوانند شرایط سخت این رژیم را تحمل نمایند، می‌توانند از رژیم غذایی یک هفته‌ای برای کاهش وزن خود استفاده کنند. البته باید تحمل زیادی در برابر کاهش انرژی داشته باشند. این رژیم غذایی از نظر اقتصادی، رژیمی مقرون به صرفه است. دلیل این امر را می‌توان در مصرف غذاهای طبیعی دانست. به عبارتی افراد در این رژیم مجبور نیستند هیچ غذای فرآوری شده یا مکملی مصرف کنند.

در برخی افراد بعد از پایان رژیم، حالتی پرخوری انتقامی به وجود می‌آید. به عبارتی پایداری این رژیم تحت تاثیر حالت روحی افراد ممکن است موجب افزایش وزن یا برگشت به حالت قبل از رژیم شود. برای اکثر افراد رعایت رژیم‌های غذایی سخت بسیار دشوار است. از طرفی موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی اعلام کردند اگر سنی بیش از ۵۰ سال دارید، رژیم‌های کم کالری سخت می‌توانند برای شما بسیار خطرناک باشند.

بیشتر بخوانید:تو دو هفته با رژیم دانمارکی یه اندام اروپایی بساز

غذاهای مجاز در رژیم ارتشی

برای دریافت نتیجه مطلوب در هر رژیم غذایی باید غذاهای خاصی را مصرف و از مصرف سایر غذاها خودداری کرد. در رژیم غذایی ارتشی مصرف مواد غذایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، هیچ ممنوعیتی ندارد.

  •     سیب

  •     موز

  •     نان حاوی گندم به مقدار کم

  •     هویج

  •     مقادیر کم پنیر کلبه و چدار

  •     قهوه

  •     تخم مرغ

  •     گریپ فروت

  •     ماست یونانی

  •     لوبیا سبز

  •     هات داگ

  •     بستنی

  •     گوشت

  •     کره بادام زمینی

  •     کراکر نمکی

  •     چای

  •     ماهی تن

غذاهای ممنوعه در رژیم ارتشی

  •     شیرین کننده‌های مصنوعی (به جز استویا)

  •     کره

  •     کرم‌ها

  •     آب میوه‌ها

  •     شیر

  •     پرتقال‌ها

  •     شکر (به جز بستنی)

  •     ماست (به جز انواع یونانی)

رژیم ارتشی یک هفته‌ای این امکان را به گیاه‌خواران می‌دهند که گوشت قرمز را با لوبیا یا توفو جایگزین کنند. بیشتر غذاهای موجود در این رژیم غذایی، فیبر بسیار کمی دارند و دارای استاندارد‌های توصیه شده برای کاهش وزن نیستند. انجمن قلب امریکا استفاده از غذاهای پرفیبر را برای سیر نگهداشتن و کاهش وزن افراد توصیه می‌کند.

 

 

منبع: فیت کلاب
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها