کنترل پرخوری | کاهش میل به غذا خوردن

با چند راهکار ساده ولع غذا خوردن رو کمتر کن

A
۰

اگر دائما هوس غذاخوردن داشته و برایتان آزار دهنده شده است پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید تا با چند راهکار ساده میل زیاد غذا خوردن را درمان کنید.

کنترل ولع غذایی کار دشواری است و حتی ممکن است باعث چاقی افراطی در شما شود. دلایلی مانند رژیم سخت و نخوردن وعده هایی غذایی مانند صبحانه باعث می شود ولع غذایی بیشتری داشته باشید و برای آن می توانید استرس را کمتر کرده و یا پیاده روی کنید همچنین با پریز خوردن غذاهایی مانند فست فود ها ولع غذایی را کمتر می کنید.

علت هوس های غذایی چیست؟

هوس غذایی گاهی به خاطر کمبود مواد مغذی در بدن رخ می‌دهند و گاهی نیز بر اساس یک عادت پیش می‌آیند. از آن طرف گاهی نیز علت هوس های غذایی می‌تواند این باشد که بدن در حال پردازش چیزی در سطح احساسی یا انرژیک است.

صبحانه نمی‌خورید

شاید صبح که بیدار می‌شوید احساس گرسنگی نداشته باشید. اما خوردن صبحانه و دریافت مقداری کالری کاری می‌کند در ادامه هوس‌های ناسالم غذایی به سراغ‌تان نیاید. در یک تحقیق مشخص شد دختران دارای اضافه وزنی که صبحانه‌ای حاوی ۳۵۰ کالری که حداقل ۱۳ گرم آن پروتئین بود، می‌خوردند؛ کمتر از کسانی که صبحانه را نادیده می‌گرفتند دچار هوس خوردن غذاهای شیرین و اغوا کننده می‌شدند. پروتئین باعث تحریک آزاد سازی هورمون دوپامین می‌شود. ماده‌ای شیمیایی که در قسمت پاداش مغز قرار دارد و به کنترل هوس خوردن کمک می‌کند.

  • نصف فنجان پنیر محلی، دو تخم مرغ آب پز یا یک فنجان بلغور جو دوسر پخته شده با دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی می‌تواند چاره ساز باشد.

چیزی نمی‌خورید

اگر میل به خوردن چیپس را فقط چیپس برآورده می‌کند، مقدار مشخصی از آن را جدا و آرام آرام میل کنید و لذت ببرید. گاهی اوقات باید برای خودتان تفریح هم داشته باشید. غذایی را که هوس کردید، با غذایی سالم جایگزین نمی‌کنید. وقتی دلتان می‌خواهد غذایی را بخورید نباید طوری رفتار کنید که این غذا یا هیچ.

قدرت اراده خود را امتحان می‌کنید

استفاده از قدرت اراده همیشه هم کار نمی‌کند. اگر تسلیم شوید باعث می‌شود احساس شکست کنید. هوس های غذایی لحظه‌ای هستند و زیاد دوام ندارند، فقط کافیست در این مدت خود را مشغول کنید.

بیشتر بخوانید:لاغری در تابستان با این نکات غذایی

اسباب وسوسه را اطراف خود نگه می‌دارید

نمی‌توانید هر روز با کلوچه‌هایی که در آشپزخانه و جلوی چشمتان است مبارزه ذهنی را ادامه دهید. از دل برود هر آنکه از دیده رود، اینجاست که خوب جواب می‌دهد. فرض کنید ساعت ۱۰ شب است و دلتان هوس کلوچه کرده. مطمئناً نمی‌روید بیرون تا یک کلوچه بخرید! از طرفی دیگر اگر چیزی مانند کلوچه همیشه جلوی چشمتان باشد و به صورتتان زل بزند، دست آخر می‌روید و کلوچه می‌خورید. اگر خانواده‌تان عادت دارد همیشه چنین غذاهایی را بخرد و داشته باشد حداقل می‌توانید آن‌ها را دور از چشم خود نگه دارید.

رژیم‌تان سخت است

در تلاشید وزن کم کنید. با خود می‌گویید خوردن شیرینی و همبرگر گناه است و باعث چاقی می‌شود. معمولا کسانی که رژیم‌های سخت می‌گیرند روی بعضی غذاها (معمولا نان، برنج و شیرینی) خیلی سختگیری می‌کنند و این سختگیری بیشتر از کسانی است که فقط می‌خواهند وزنشان ثابت بماند.

اما این افراد خود را از غذاهایی محروم می‌کنند که تمام مدت دوست داشتند. حسرت نخوردن چنین غذاهایی کم کم جمع و ناگهان با یک انفجار منجر به پرخوری می‌شود. در طول رژیم به خود هر روز فرصت نفس کشیدن هم بدهید. چه بخواهید وزن کم کنید و چه نخواهید قدرت هوس غذایی را نمی‌توان دست کم گرفت.

 از فضای مجازی استفاده می‌کنید

دوستتان یا شخصی که آن را دنبال می‌کنید عکسی از یک غذای خوشمزه گذاشته است. دیدن عکس غذاها لذت بخش است اما شاید مجبورتان کند بلند شوید و به اولین رستوران سر راه‌تان بروید. تحقیقات جدید نشان داده دیدن عکس غذاهای پرکالری باعث افزایش فعالیت در بخش پاداش دهی مغز می‌شود.

اگر نمی‌توانید در برابر چنین عکس‌هایی مقاومت کنید، حداقل عکس‌هایی ببینید که غذایی سالم را به نمایش گذاشته‌اند یا می‌توانید در فضای مجازی کسانی را دنبال کنید که عادت به خوردن غذایی سالم دارند. ( حتی می‌توانید Health را در اینستاگرام و پینترست دنبال کنید). شاید دل‌تان خواست غذایی جدید و سالم را امشب امتحان کنید.

راهکارهایی برای کنترل هوس های غذای

چیزی بنوشید که دارچین داشته باشد

با یک فنجان آب جوش، دارچین و یک قاشق چای خوری می‌توانید به سادگی جلوی هوس‌تان به غذاهای شیرین هنگام استرس را بگیرید. دارچین نشان داده می‌تواند سطح انسولین را در حالت کنترل شده نگه دارد. می‌توانید از دارچین در قهوه یا چای صبحگاهی خود نیز استفاده کنید.

 ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید

وقتی به خاطر استرس، کسلی، ناراحتی و یا دیگر موارد تمایل به خوردن پیدا می‌کنید، بیرون بروید و شروع به پیاده روی یا دویدن کنید. ورزش در بدن اندورفین آزاد می‌کند که می‌تواند باعث آرامش شود. هوای تازه نیز یک کاهش دهنده استرس طبیعی است. در واقع ۱۵ دقیقه پیاده روی می‌تواند جلوی هوس خوردن غذاهای شیرین را بگیرد.

بلند مدت فکر کنید

پژوهش‌ها نشان دادند لذتی که از تنقلات می‌برید تنها ۳ دقیقه طول می‌کشد. سپردن این عدد در ذهن بسیار کمک کننده خواهد بود. با خودتان بگویید چه چیزی می‌تواند بیشتر از ۳ دقیقه مرا خوشحال کند؟ مسلما آن چیز شیرینی نیست. به غذایی فکر کنید که بتواند برای مدتی طولانی‌تر حال‌تان را خوب نگه دارد.

فقط یک چشیدن کوچک داشته باشید

ممکن است متوجه شوید همان یک مقدار چشیدن مزه، همه چیزی بوده که احتیاج داشتید. بررسی‌ها نشان دادند خوردن کمتر از ۱۴ گرم شکلات یا چیپس می‌تواند به اندازه وعده‌ای ۱۰ برابر بزرگ‌تر هوس افراد را راضی کند.

حواس خود را پرت کنید

با مشغول کردن خود به فعالیتی لذت بخش، دست‌ها و ذهن‌تان را مشغول کنید. برای مثال به یکی از دوستان پیام بفرستید، ایمیل‌های خود را چک کنید و یا چند دقیقه به بازی با گوشی همراه‌تان مشغول شوید.

وعده‌های غذایی را جا نیندازید

تغذیه خوب برای مدیریت استرس بسیار مهم است. افرادی که به اندازه کافی منیزیم استفاده نمی‌کنند ممکن است هوس غذاهای شیرین را تجربه کنند. وقتی وعده‌ها را جا می‌اندازید دریافت تمام مواد مغذی مورد نیازتان دشوار می‌شود. جا انداختن وعده‌ها می‌تواند باعث سقوط قند خون شود که در نتیجه باعث افزایش اشتها و بالا رفتن تعداد پرخوری‌های استرسی می‌شود.

اگر برنامه‌ای بهم ریخته و شلوغ دارید، برای خود میان وعده‌هایی کنار بگذارید که بتوان به سادگی از آن‌ها استفاده کرد. برای مثال بادام و کشمش، ماست، میوه تازه، پنیرهای ۲۸ گرمی در بسته بندی‌های کوچک به همراه غلات کامل. تمام این موارد را می‌توانید از قبل آماده کنید تا وقتی که سر و کله استرس پیدا شد، از آن‌ها استفاده کنید.

 بیشتر بخوانید:معرفی رژم لاغری حبوبات

یک جایگزین سالم پیدا کنید

این روزها برای هر چیزی می‌توانید یک جایگزین سالم پیدا کنید. اگر دلتان هوس شکلات کرده می‌توانید شکلات تلخ یا مقداری چیپس خرما را جایگزینش کنید. اگر چیزی ترد می‌خواهید می‌توانید به جای چیپس از خیار و کرفس استفاده کنید. خلاق باشید و برای هوس های غذایی که دارید جایگزین‌های سالم و جذاب پیدا کنید.

هوس های غذایی که رژیم‎تان را خراب می‌کنند

۱- بستنی

۲- چیپس سیب زمینی

۳- شکلات

۴- پاپ کورن

۵- انواع دونات‌

۶- گوشت قرمز

۷- پیتزا

۸- ماکارونی

۹- آجیل‌ها

۱۰- قهوه

منبع: دکتر کرمانی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها