لاغری با رژیم ولومتریک | رژیم حجمی

لاغری با رژیمی حجمی چطور ممکنه؟ | رژیم ولومتریک با تمام مزایا و معایب

A
۰

در رژیم حجمی تمرکز بر غذاهای کم کالری با آب زیاد و فیبر فراوان است که اینفوگیاهی در ادامه این برنامه را بیشتر به شما معرفی می کند.

رژیم حجمی نوعی برنامه غذایی کاهش وزن است که توسط یک متخصص تغذیه طراحی شد. در این نوع برنامه غذایی شما غذاهای با فیبر بالا و کالری زیاد مصرف کنید. این رژیم برای کاهش شاخص توده بدنی مفید بوده اما به دلیل اینکه منبعی برای پشتیبانی ندارد چندان توصیه نمی شود. اینفوگیاهی در این مطلب به جزئیات برنامه کاهش وزن حجمی را معرفی می کند.

رژیم غذایی حجمی چیست؟

این برنامه غذایی اولینبار توسط باربارا رولز استاد علوم تغذیه و محقق چاقی در ایالت پن تهیه شد. رژیم غذایی ولومتریک یا حجمی یک رژیم غذایی است که اغلب بر روی غذاهای کم‌کالری، با آب زیاد و فیبر بالا و رعایت رژیم سبزیجات به جای غذاهایی با کالری بالاتر، مقدار آب کمتر و فیبر پایین تمرکز دارد.

از نظر برخی متخصصین تغذیه رژیم ولومتریک بیشتر به‌عنوان یک روش غذا خوردن است تا یک برنامه رژیم غذایی؛ زیرا این برنامه بسیار فراگیر است. ویژگی این رژیم آن است که در آن هیچ چیز ممنوع نیست.

قوانین رژیم حجمی چیست؟

در این رژیم، غذاها به چهار گروه تقسیم می‌شود. برای ظهور اثرات رژیم ولومتریک، مطلوب آن است که بیشتر غذاهای گروه‌های یک و دو را میل کنید. در خوردن غذاهای گروه سه احتیاط کنید و غذاهای گروه چهار را به حداقل برسانید، به‌طور کلی هیچ چیز کاملاً ممنوع نیست.

 گروه یک

میوه‌ها و سبزیجات بدون نشاسته، شیر بدون چربی و سوپ پایه آبگوشت

بیشتر بخوانید:تو دو هفته با رژیم دانمارکی یه اندام اروپایی بساز

 گروه دو

میوه‌ها و سبزیجات نشاسته‌ای، غلات، غلات صبحانه، گوشت کم‌چرب، حبوبات، غذاهای مخلوط کم‌چرب مانند چیلی و اسپاگتی

 گروه سه

گوشت، پنیر، پیتزا،  رژیم سیب‌زمینی سرخ‌کرده، سس سالاد، نان، چوب‌شور، بستنی و کیک

 گروه چهار

کراکر، چیپس، آب‌نبات شکلاتی، کلوچه، آجیل، کره و روغن.

آنچه شما ممکن است در یک روز معمول در رژیم ولومتریک بخورید:

  •     صبحانه: املت سبزیجات همراه با نان تست گندم کامل

  •     میان وعده صبحگاهی: ماست یونانی کم‌چرب همراه با میوه

  •     ناهار: گوشت بدون چربی همراه لوبیا و سبزیجات

  •     میان وعده عصرانه: ذرت بوداده (بدون کره) با یک لیوان شیر

  •     شام: یک قطعه ماهی، سبزیجات بخارپز، کینوا

مزایای رژیم حجمی

 رعایت رژیم غذایی سالم

تحقیقات نشان دادند که این روش نه تنها به مدیریت وزن کمک می‌کند؛ بلکه در مدت طولانی باعث تغذیه سالم می‌شود. مطالعات اخیر نشان دادند که اصول موجود در این رژیم می‌توانند برای بهبود الگوی غذایی استفاده شوند و به افراد کمک می‌کنند تا وزن خود را کاهش دهند و آن را برای مدت طولانی حفظ کنند.

بیشتر بخوانید:با رژیم لوکرب؛ کربوهیدرات رو به صفر برسون و لاغر شو

 کمک به تثبیت وزن

مطالعه‌ای نشان داده است که این رژیم بهترین نتایج را در کاهش وزن پایدار به مدت حداقل 2 سال دارد. علاوه بر این، هنگام مقایسه آن با رژیم‌های دیگر مشخص شد که رژیم حجمی ایمن‌تر است و به افراد اجازه می‌دهد تا انواع مختلف غذاها را مصرف کنند.

 کاهش شاخص توده بدنی

مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد که این رژیم می‌تواند به کاهش معنی‌دار وزن کمک کند و با مصرف غذاهای کم چگال، شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر را کاهش دهد.

معایب رژیم ولومتریک

 زمانبر بودن

 زمانی که تصمیم به رعایت این رژیم غذایی می‌گیرید، پیروی از دستورات آن بخش قابل‌توجهی از زمانتان را می‌گیرد. شما باید انتخاب‌های غذایی خود را از نظر چگالی تجزیه‌ و تحلیل کرده و آنچه می‌خورید را پیگیری کنید و کالری‌ها را بشمارید. این کار ممکن است بر مدیریت زمان شما تأثیر بگذارد؛ به‌ویژه برای کسانی که اغلب بیرون از خانه غذا می‌خورند.

عدم پشتیبانی کافی

رژیم حجمی برای کسانی که در دنیای دیجیتال به سر می‌برند، چیز زیادی ارائه نمی‌دهد؛ زیرا بسیاری از رژیم‌ها دارای برنامه‌ها و گروه‌های آنلاین برای پشتیبانی هستند و این رژیم این‌گونه نیست.

 

منبع: شاینفو فیت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها