خواص عرق پونه | طریقه مصرف عرق پونه

با خواص درمانی عرق پونه دیگه نیاز به دکتر رفتن نداری! + نحوه مصرف

A
۰

عرق پونه طبع گرم و خشکی دارد و با داشتن مواد معدنی برای بدن می تواند درد قاعدگی را تسکین داده و بی خوابی را درمان کند. در ادامه معرفی عرق پونه و خواص آن را می خوانید.

عرق پونه از بهترین و مفیدترین عرقیات گیاهی است که توانایی رفع بسیاری از مشکلات سلامتی را دارد. از جمله خواص این عرق گیاهی می توان به درمان بی خوابی، بهبود مشکلات سینوزیت و تسکین دردهای قاعدگی اشاره کرد. در این مطلب اینفوگیاهی از مهم ترین خاصیت های عرق پونه و طریقه مصرف آن برای سلامت بدن صحبت کرده است.

عرق پونه چیست؟

عرق پونه از خانواده نعناع یا Lamiaceae است و مردم هزاران سال است که از آن برای طعم دادن به غذاها و درمان بیماری‌ها استفاده می کنند. یونانی ها و رومی‌ها عرق پونه را با شادی و نشاط مرتبط می‌دانستند. این نام از کلمات یونانی “oros” به معنای کوه و “ganos” به معنای شادی گرفته شده است. عرق پونه انواع مختلفی دارد. رایج ترین نوع، همان عرق پونه معروف است که به آویشن اسپانیایی و مرزنجوش وحشی نیز معروف است.

آنتی اکسیدان‌های تیمول، کارواکرول، لیمونن، ترپینن، اوسیمن و کاریوفیلن این طعم و رایحه آن را به گیاه می‌دهند و همچنین موجب افزایش مزایای سلامتی روغن عرق پونه می‌شوند.

طبع عرق پونه

این گیاه طبع گرم و خشک دارد و برای کسانی که سردمزاج هستند، مفید است. اگر مزاج گرمی دارید در مصرف عرق پونه احتیاط کنید و قبل از مصرف از پزشک مشورت بگیرید.

فوای عرق پونه

درمان سوزش ادرار

عرق پونه دارای خواص ضد باکتریایی بوده و در رفع عفونت‌های مجاری ادراری بسیار کمک کننده و مفید است. علاوه بر این از دیگر کاربرد‌های عرق  پونه می‌توان به تاثیر این داروی گیاهی در درمان بی اختیاری مثانه اشاره کرد.

درمان جوش و آکنه

عرق پونه دارای خواص فوق العاده ضد باکتریایی و ضد التهابی است که با داشتن این خواص می‌تواند نقش مهم و پررنگی در درمان و رفع جوش‌های داشته باشد. برای پاکسازی پوست صورت میتوان از فرآورده‌های گیاه پونه مانند بخور پونه و یا چای و دمنوش لاغری پونه استفاده کرد.

درمان سرماخوردگی

یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید و موثر در درمان زکام، سرماخوردگی و سر درد‌های شدید عرق پونه است. شما می‌توانید با مصرف عرق پونه در طی سرماخوردگی درمان خود را تسریع کنید.

درمان بی خوابی

عرق پونه با داشتن خواص آرام بخشی در خون می‌تواند نقش موثر و مهمی در کاهش فشارهای عصبی و استرس داشته باشد وبه همین دلیل می‌توان از عرق پونه برای رفع این مشکلات و بی خوابی استفاده کرد. برای بهره‌مندی از این خاصیت فوق‌ العاده عرق پونه کافی است قبل از خواب مقداری از عرق پونه میل کنید تا خواب راحتی داشته باشید.

تسکین درد‌های قاعدگی

عرق پونه با بالا بردن جریان خون در طول دوره قاعدگی می‌تواند موجب تسکین درد‌های پریود و گرفتگی‌های عضلانی رحم شده و به طور غیر قابل انکاری موجب کاهش این دردهای ناراحت کننده شود.

 درمان سینوزیت

استفاده از عرق پونه برای درمان سینوزیت یک انتخاب بسیار مناسب و تاثیر گذار است زیرا عرق پونه یک گیاه دارویی مناسب برای درمان این مشکل است. علاوه بر این برای رفع و درمان گلودرد‌های عفونی نیز می‌توان از عرق داروی گیاهی عرق پونه استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:آنچه باید در مورد پونه و خواص آن بدانید

عرق پونه

ضد سرفه و خلط آور

عرق پونه به علت داشتن ترکیبات شیمیایی موجود در خود دارای خاصیت خلط آوری است و به دلیل داشتن این خاصیت خلط آور به گزینه درمانی مناسبی برای بهبودی و درمان سیاه سرفه و سرفه تبدیل شده است.

 باد شکن و ضد نفخ

عرق پونه دارای خواص ضد نفخ، ضد بلغم و سودا است  و برای از بین بردن انگل یک گیاه دارویی بسیار بسیار موثر و مفیداست. برای درمتن مواردی مانند سوء هاضمه نیز می‌توان از عرق پونه و خواص بی نظیر آن استفاده کرد.

عوارض عرق پونه

عرق پونه در کنار خواص و فواید فراوانی که برای سللمتی دارد ممکن است خطرات و عوارضی به دنبال داشته باشد. در صورت افراط و زیاده‌روی در مصرف عرق پونه منجر به افزایش پمپاژ قلب شده و فشار خون بالا می رود و در نتیجه عوارضی مانند سر درد بروز می کند.

از دیگر عوارض ناشی از زیاده روی در مصرف داری گیاهی عرق پونه ممکن است حملات تشنجی به شخص مصرف کننده دست دهد. همچنین ارگان‌هایی از بدن مانند کلیه و معده با استفاده بی رویه از عرق پونه دچار اختلال شده و مسمومیت ایجاد می‌شود. گیاه دارویی عرق پونه به دلیل اینکه دارای متانول در خود است با مصرف طولانی مدت منجر به التهاب کبدی، تضعیف کبد و کبد چرب می‌شود. مادران شیرده و خانم‌های باردار نیز باید از مصرف عرق پونه در طول زمان بارداری خودداری کنند.

ممکن است باعث آلرژی شود

اگرچه روغن پونه معمولاً به خوبی تحمل می شود، اما می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی در افراد خاص شود. این اثرات می‌تواند در مکمل‌های روغن پونه بارزتر باشد، زیرا چنین محصولاتی نیازی به تاییدیه دقیق سازمان غذا و داروی آمریکا ندارند.

ممکن است باعث ناراحتی معده شود

مصرف روغن پونه ممکن است منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شود. با این حال، تحقیقات بسیار محدودی در مورد اینکه چرا این اتفاق می افتد وجود دارد.

 ممکن است منجر به فروپاشی قلبی و تنفسی شود

پونه حاوی ترکیب دیگری به نام تیمول است که ممکن است منجر به فروپاشی قلبی و تنفسی شود. این ترکیب همچنین ممکن است منجر به بیش فعالی مرکزی، تشنج و حتی کما شود. اگرچه این اثرات نادر هستند، مهم است که از آنها آگاه باشید.

میزان مصرف عرق پونه در روز

مصرف حدود دو فنجان دمنوش پونه در روز مشکلی ندارد اما عرق پونه به دلیل غلظت بالایی که دارد،‌ باید بسیار کمتر مصرف شود؛ به ویژه آنکه طبع گرمی دارد.

  • مصرف عرق پونه برای کودکان زیر دو سال ممنوع است؛ حتی به میزان بسیار کم.

  • بزرگسالان نیز می‌توانند در صورت نیاز، بعد از وعده غذایی خود، به اندازه نصف فنجان یا کمتر، عرق پونه میل کنند.

  • می‌توانید برای گرفتن غلظت عرق پونه آن را با مقداری آب و کمی تخم شربتی، شکر یا خاکشیر مخلوط کرده و میل کنید.

منبع: غفاری دایت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها