عرق بادرنجبویه

فواید عرق بادرنجبویه | نحوه مصرف عرق بادرنجبویه

خواص درمانی عرق بادرنجبویه برای سلامت بدن + نحوه مصرف

A
۰

عرق بادرنجبویه طبع گرمی دارد و برای بهبود عملکرد مغز و همچنین تنظیم خواب مفید می باشد. دیگر خاصیت های عرق بادرنجبویه را در ادامه می خوانید.

عرق بادرنجبویه از عرقیات گیاهی پرخاصیت است که ار عصاره گیاه بادرنجبویه به دست می آید. این عرق گیاهی خواص زیادی برای مشکلات زنانه، تیروئید پرکار، فشار خون و تنظیم خواب دارد اما از طرفی مصرف آن به کسانی که تیروئید کم کار دارند چندان توصیه نمی شود. در ادامه از خاصیت های عرق بادرنجویه برای سلامت بدن بیشتر می خوانید.

خواص عرق بادرنجبویه برای سلامت بدن

 برای قلب و کبد

کبد و قلب دو عضو حیاتی بدن هستند. و مراقبت از این دو عضو می تواند باعث حل بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها می‌شود.این عرق از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند. عرق بادرنجبویه مانع از رشد سلول‌های سرطانی در کبد می‌شود. هم چنین باعث کاهش تپش قلب می شود و آریتمی قلبی را درمان می کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف این عرق موجب تغییرات در نوار قلب و افزایش فواصل زمانی الکتریکی می‌شود.

خواص ضدباکتری

بادرنجبویه خاصیت ضدباکتری دارد و می تواند از بدن درمقابل عفونت محافظت کند.

بیشتر بخوانید:خواص فوق العاده گیاه بادرنجبویه + طبع و نحوه مصرف

خواص ضدقارچی

کاندیدا نوعی قارج است که موجب عفونت‌های قارچی می شود و واژن را دچار عفونت می‌کند. بادرنجبویه از فعالیت این قارچ جلوگیری می‌کند.

درمان دیابت

بادرنجبویه دارای ترکیبات موثری در کاهش قند خون، پیشگیری و درمان دیابت می‌باشد.بادرنجبویه دارای ترکیبات پلی فنولی و فنولیک و مواد موثره ویژه ای نظیر فلاوونوئیدها، کافئیک اسید و هیدروکسی سینامیک اسید، رزماریک اسید، کوماریگ اسید است که در عملکرد آنتی اکسیدانی و ربایندگی رادیکال های آزاد نقش مهمی دارد.طبق آزمایشات و تحقیقات انجام شده در محیط invitro با توجه به اینکه مکانیسم قند دار شدن با تولید رادیکال های آزاد مربوط است. درنتیجه این گیاه توانایی مهار ترکیبات قند دارشده را دارد و در کاهش قند خون، پیشگیری و درمان دیابت نقش مهمی دارد.

 بهبود خلق‌وخو و خواب

این گیاه در در کودکان بالای ۷ سال باعث بهبود بیش‌فعالی، تمرکز و تحریک‌پذیری می شود. براساس مطالعه ای که روی جوانان انجام شد ، مشخص شد که مصرف این گیاه به بهبود خلق‌وخو و عملکرد شناختی آن‌ها کمک می‌کند.

پیشگیری از بروز تبخال

این گیاه منبعی از ترکیبات قوی است که فعالیت ضد ویروسی دارند و به‌شکل موضعی برای درمان ویروس تبخال به‌کار برد. به‌نظر می‌رسد اثرات بادرنجبویه روی ویروس تبخال به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان هایی مانند تانِن‌ها و پلی‌فنل‌ها است.

هم چنین تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این گیاه عملکرد ضد ویروسی در برابر آنفلوانزای مرغی، ویروس‌ هرپس تناسلی ، انتروویروس ۷۱ ( عامل عفونت‌های جدی در نوزادان و کودکان) و ویروس نقص ایمنی انسان نوع ۱ دارد.

خواص عرق بادرنجبویه برای خانم‌ها

بادرنجبویه قاعده‌آور است و می تواند باعث بهبود اختلالات هورمونی و نامنظمی پریود شود. هم چنین بادرنجبویه با عث کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی و درد می شود.

نکته: مصرف بادرنجبویه در بارداری توصیه نمی‌شود. زیرا احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش می دهد.

 برای کاهش دمای بدن

بادرنجبویه سبب تحریک تعریق می‌شود از این رو بهتر است در زمان سرماخوردگی، گریپ یا تب از این گیاه به صورت دم کرده مصرف کنیم . تعریق به تسکین این بیماری‌ها کمک می کند و باعث کاهش دمای بدن می شود.

 عملکرد مغز

این گیاه از مغز را در برابر مضرات اکسیداسیون و رادیکال های آزاد محافظت می کند. گیاه بادرنجبویه در درمان سکته مغزی تاثیر مثبتی دارد.

همچنین گیاه بادرنجبویه فعالیت استیل کولین را افزایش می دهد. این گیاه عملکرد مغز را با اتصال به گیرنده‌های نیکوتینی و موسکارینی در مغز بهبود میبخشد. هر دو نوع گیرنده توسط استیل کولین عصبی فعال می‌شوند و در افزایش حافظه و هشیاری نقش مهمی ایفا می کنند.

بیشتر بخوانید:با کمک بادرنجبویه معجزه لاغری را تجربه خواهید کرد

عرق بادرنجبویه

تنظیم تیروئید پرکار

این گیاه در اروپا برای درمان مشکلات تیروئید استفاده می شود . گیاه بادرنجبویه توانایی تنظیم ترشح هورمون تیروئید دارد و عملکرد آن به این صورت است که از طریق اتصال برخی ترکیبات (سبب افزایش فعالیت تیروئید می‌شوند) به گیرنده‌های تیروئید پیشگیری می‌کند.

 برای درمان سرطان

این عرق به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی باعث مرگ سلول های سرطانی می شود و می‌تواند با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و این رادیکال های آزاد را پاکسازی کند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند بادرنجبویه روی رده‌های سلولی سرطانی مانند؛ رده‌ی سلولی سرطان پستان، رده‌ی سلولی سرطانی کولورکتال، سلول‌های سرطانی کبد و دو نوع متفاوت از سلول‌های سرطان خون (لوسمی) اثرات آپوپتیک دارد.

 کاهش وزن

استفاده از عرق بادرنجبویه باعث کاهش فعالیت پروتئین هایی که چربی تولید می کنند می شود و توده های چربی را از بین برده و سبب کاهش وزن میشود. این گیاه سلول‌های چربی را با جلوگیری از تشکیل عروق خونی که این سلول‌های چربی را تغذیه می‌کنند، از بین می برد.

برای فشار خون

افرادی که به طور منظم از عرق بادرنجبویه استفاده می کنند ، دچار افت یا افزایش ناگهانی فشار خون نمی شوند. گیاه بادرنجبویه سبب تقویت قلب و کنترل فشار خون می‌شود.

 درمان لرزش دست

لرزش یک اختلال حرکتی است و هنگامی که عضلات به طور غیر ارادی منقبض شوند اتفاق می افتد. بادرنجبویه تسکین کننده سلول‌های مغزی است و از این طریق باعث درمان لرزش دست‌ها می شود.

مصلح عرق بادرنجبویه

عرق بادرنجبویه دارای طبع گرم و خشکی است. بنابراین افراد گرم مزاج در هنگام استفاده از این عرق گیاهی باید از مصلح های مانند عرق بنفشه یا سکنجبین که طبع سردی دارند، استفاده کنند.

مصرف خوراکی و موضعی عرق بادرنجبویه

بادرنجبویه طعم و بوی مطلوبی دارد و صنعت آشپزی از آن به عنوان طعم دهنده در غذا، نوشیدنی و انواع دسر استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای بادرنجبویه مانند حشره کش ها دفع حشرات است. در فصل تابستان که حشرات مزاحم فراوانی وجود دارد کافی است مقداری  بادرنجبویه را با آب مخلوط کنید. با اسپری کردن این مخلوط در فضای خانه، درز پنجره‌ها، درها و ورودی خانه از شر حشرات خلاص می‌شود.

 بهتراست این عرق را یک ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از خوردن غذا استفاده کنید. این عرق گیاهی بسیار خوش طعم است و حتی می‌توانید از آن بعنوان شربت هم استفاده کنید. اگر دچار مشکلات معده وگوارشی هستید، بهتر است که روزی دو فنجان از عرق را در وعده‌های صبح و عصر میل کنید. جهت تقویت سیستم عصبی و یا کنترل فشارخون توصیه می‌شود هر روز سه فنجان از آن را قبل از وعده‌های غذایی میل کنید و این کار تا چهل روز انجام بدهید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

بیشتر بخوانید:با نوشیدن شربت بادرنجبویه عصبانیت رو فراری بده!

عوارض احتمالی عرق بادرنجبویه

افرادی که به تیروئید کم‌کار مبتلا هستند در مصرف آن احتیاط کنند. افرادی که چشم آن‌ها به آب سیاه مبتلا است از مصرف این عرق خودداری کنند ممکن است فشار چشم را افزایش دهد. برای مصرف بلند مدت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در طب سنتی توصیه می شود از مصرف بیش از حد عرق گیاهی بادرنجبویه به دلیل بروز عوارض جانبی اجتناب شود. مصرف بیش از حد این عرق گیاهی، ممکن است عوارض جانبی مانند اسهال، تهوع، شکمی، سردرد، افت فشار و واکنش های آلرژیک را ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود عرق بادرنجبویه را در حد اعتدال مصرف کنید.

همچنین توصیه می شود از عرق بادرنجبویه در دوران باداری و شیردهی استفاده نشود. زیرا ممکن است احتمال سقط جنین را در دوران بارداری افزایش دهد. بهتر است زنان باردار و مادران شیرده قبل از مصرف عرقیات گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: جهان شیمی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها