درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست | درمان سریع آفتاب سوختگی پوست

با موثرترین راهکارهای خانگی برای رفع آفتاب سوختگی آشنا شو

A
۰

برای درمان خانگی آفتاب سوختگی و رفع تیرگی پوست می توانید از جوش شیرین، پماد خیار و بلغور جو دوسر استفاده کنید. با دیگر روش های رفع آفتاب سوختگی در خانه آشنا شوید.

آفتاب سوختگی علائمی مانند قرمزی و سوزش پوست دارد که در اثر زیر آفتاب ماندن طولانی پدید می آید. این حادثه برای پوست بسیار خطرناک بوده و اگر شدید باشد در نهایت به تاول می انجامد. راهکارهای زیادی برای درمان خانگی آفتاب سوختگی وجود دارد مانند استفاده از کمپرس آب سرد، چای کیسه ای و یا سرکه سیب. اینفوگیاهی در این مطلب شیوه خانگی آفتاب سوختگی را آموزش می دهد.

علائم آفتاب سوختگی

علائم خفیف آفتاب سوختگی شامل قرمزی و درد پوست است. اگر می‌خواهید بدانید این نوع آفتاب سوختگی چند روزه خوب می‌شود، باید بگوییم پس از حدود ۴-۷ روز، پوست پوسته‌پوسته می‌شود و پس از چند روز خوب می‌شود.

علائم شدید آفتاب سوختگی، مسمومیت با نور خورشید نامیده می‌شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •     سوزش و تاول زدن پوست

  •     از دست‌دادن مایعات (کم‌آبی)

  •     عدم تعادل الکترولیت

  •     عفونت

بیشتر بخوانید:روش‌ های خانگی برای سفت کردن پوست

پیشگیری از آفتاب سوختگی

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لازم است موارد زیر را در پیش بگیرید:

  •     از آفتاب دوری کنید.

  •     پوست خود را بپوشانید.

  •     از عینک محافظ استفاده کنید.

  •     هنگام قرارگرفتن در معرض نور خورشید (حتی اگر هوا ابری باشد) از SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید.

  •     از سولاریوم خودداری کنید.

درمان آفتاب سوختگی با راهکارهای خانگی

استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا می‌تواند به درمان آفتاب سوختگی و سوختگی‌های خفیف کمک کند و در عین حال پوست را آب‌رسانی کند تا از پوسته‌پوسته‌شدن آن جلوگیری کند. محتوای بالای آب و وجود مولکول‌های قند در این گیاه باعث محافظت و آب‌رسانی پوست می‌شود. آلوئه ورا همچنین حاوی «آلوئین» (aloin) است که به عنوان یک ضد التهاب عالی در نظر گرفته می‌شود. برای استفاده از این گیاه به عنوان درمان آفتاب سوختگی بعد از شنا و یا سایر شرایط مرتبط، کافی است محتویات درون برگ را خارج کنید و روی محل بمالید. علاوه بر این می‌توانید از ژل آلوئه ورا و پماد‌های آن هم استفاده کنید. آن را سه تا چهار بار در روز، روی نواحی آسیب دیده بمالید.

کمپرس سرد برای تسکین پوست

قرار دادن کمپرس سرد روی پوست آفتاب سوخته به مدت ۱۰ دقیقه چندین بار در روز، می‌تواند به تسکین سوزش کمک کند. برای تهیه کمپرس سرد، یک دستمال تمیز را در آب خنک خیس کنید، سپس آن را روی ناحیه آسیب‌دیده نگه دارید. همچنین می‌توانید از یخ استفاده کنید، اما آن را در پارچه بپیچید و مستقیما روی پوست قرار ندهید.

کرم آنتی اکسیدان موضعی

وقتی نوبت به کاهش سوزش و قرمزی پوست می‌رسد، یک درمان موضعی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های آرام‌بخش پوست مانند ویتامین E و ویتامین C مفید است. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به ترمیم سلول‌های پوست پس از سوختگی کمک کنند.

 بیشتر بخوانید:گیاه خواری چه تاثیری در زیبایی پوست دارد؟

دوش آب سرد

پس از یک روز قرار گرفتن زیر نور خورشید، ایستادن زیر آب خنک یا سرد یک راه ساده اما موثر برای درمان آفتاب سوختگی است. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) دوش مکرر و خنک می‌تواند گزش را کاهش دهد و به تسکین درد ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند.

 بلغور جو دوسر

شما می‌توانید بلغور جو دوسر را به عنوان ماده اصلی در چندین محصول مراقبت از پوست، از لوسیون‌ها و صابون‌ها گرفته تا ماسک‌ها و اسکراب‌ها پیدا کنید. بر اساس تحقیقات، بلغور جو دوسر کلوئیدی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است خشکی را بهبود بخشد و شدت خارش را برای انواع بیماری‌های پوستی از جمله سوختگی کاهش دهد. همچنین در طب سنتی طبع جو سر مرطوب است که می‌تواند با آفتاب سوختگی مقابله کند.

 چای سبز

پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز می‌تواند به تسکین پوست آفتاب‌سوخته کمک کنند. چند کیسه چای سبز را در آب گرم خیس کنید و روی پوست بگذارید.

جوش شیرین

این درمان خانگی می‌تواند به خنک شدن پوست و کاهش قرمزی کمک کند. ۶۰ گرم جوش شیرین را به آب سرد یا ولرم وان اضافه کنید. حداقل ۱۵ دقیقه در وان غوطه‌ور شوید.

سرکه سیب

سرکه سیب در درمان آفتاب سوختگی و راش (بثورات) پوستی معجزه می‌کند. این ماده یک مایع ضد قارچ و ضد عفونی کننده است. به همین دلیل می‌توانید از آن برای سم زدایی پوست استفاده کنید. خیلی ساده می‌توانید یک قاشق چای خوری سرکه سیب را روی قسمت آفتاب سوخته پوست‌تان بمالید و پوست‌تان را با آن خیس کنید. (می‌توانید این کار را با استفاده از یک تکه پنبه فشرده انجام دهید.)

سرکه سیب، بخش آسیب دیده پوست شما را ضدعفونی و تمیز می‌کند. همچنین، با برگرداندن pH طبیعی پوستتان، آن را آبرسانی می‌کند.

 چای کیسه‌ای

چای یک ضماد کلاسیک و قدیمی شناخته شده است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. چای کمک می‌کند پوستتان زودتر ترمیم شود و حس بهتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید:اگه ضدآفتاب نمی زنی، تره فرنگی بخور

پماد خیار

خیار ضد التهاب است. به همین دلیل است که از آن برای از بین بردن پف چشم‌هایمان استفاده می‌کنیم. خیار حاوی آنتی اکسیدان طبیعی است که اثر مسکن (خاصیت ضد درد) دارد.

برای استفاده از فواید آن، دو خیار خنک را در مخلوط کن به صورت پماد در بیاورید و یک خمیر بسازید. خیار خمیر شده را به هر قسمتی که سوخته یا پوسته پوسته شده، بمالید تا التهاب و درد آن تسکین یابد و به بهبود آن سرعت بخشد.

منبع: پذیرش ۲۴
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها