خواص ویتامین سی برای پوست | ویتامین سی برای پوست در تابستان

با ویتامین سی به پوستت نقاب ضد آفتاب بزن | کاربردهای ویتامین سی برای پوست

A
۰

ویتامین سی آنتی اکسیدان زیادی داشته و به همین دلیل از پوست در مقابل اشعه های آفتاب محافظت کرده و به رفع آکنه کمک می کند. دیگر خواص ویتامین سی برای پوست را در ادامه می خوانید.

ویتامین سی از ویتامین های محلول در آب است که برای بدن خاصیت زیادی داشته و بسیار مفید می باشد. از مهم ترین خواص این ویتامین محافظت از پوست در مقابل انواع آکنه، اشعه آفتاب و بیماری ها و موارد آسیب زا برای پوست می باشد که اینفوگیاهی در این مطلب از خواص ویتامین C برای پوست توضیح می دهد.

خواص ویتامین سی برای پوست

مصرف ویتامین سی هم به صورت موضعی و هم به شکل خوراکی برای پوست فواید بسیاری دارد. استفاده توأم از محصولات پوستی و مواد غذایی حاوی ویتامین سی، بیشترین فایده را به پوست شما می‌رساند.

 بهبود جای زخم و سوختگی‌ها

شواهد اولیه نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند باعث تسریع در روند بهبود زخم شود و حتی نیاز بیماران دچار سوختگی‌های شدید به ونتیلاسیون را کاهش ‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین C به از بین رفتن جای زخم ناشی از سوختگی کمک می‌کنند.

مقدار بالای این ویتامین، سبب کاهش نشت مویرگی می‌شود (خارج شدن پلاسمای خون از درون رگ به بافت‌های اطراف) که بعد از سوختگی ایجاد می‌شود. همچنین از آنجا که ویتامین سی به رشد بافت پوست جدید کمک می‌کند، به شکل حیرت‌‌انگیزی برای درمان زخم و سوختگی مفید است.

درمان آفتاب‌سوختگی

خواص آنتی‌اکسیدانی این ویتامین، نقش مهمی در تولید کلاژن ایفا کرده و به درمان آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند. مصرف ویتامین C خوراکی یا مصرف موضعی ویتامین C می‌تواند به بهبود بیماری‌ها کمک کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ویتامین سی تنها باید به عنوان یک ماده افزودنی به کرم ضد آفتاب استفاده شود و نه به عنوان یک جایگزین برای آن.

نکته مهم: دقت کنید محصولات موضعی حاوی درصدهای بالای ویتامین C را نمی‌توان روی پوست آفتاب‌سوخته یا آسیب‌دیده استفاده کرد. این محصولات خاصیت لایه‌برداری دارند و فقط می‌توانند روی پوست سالم استفاده شوند.

بیشتر بخوانید:هر آنچه که باید از خواص ویتامین C بدانید

علاوه بر کرم ضد آفتاب طیف گسترده که از آسیب مضرات نور خورشید جلوگیری می‌کند، ویتامین C هم باعث کاهش اثرات اِریتما ناشی از پرتو فرابنفش UVB می‌شود. اریتما، قرمزی سطح پوست است به صورتی که معمولاً مویرگ‌های خونی سطحی در اثر آسیب یا حساس شدن گشاد می‌شوند.

 محافظت در برابر تغییر رنگ پوست

ویتامین C از DNA در مقابل واکنش‌های فتوشیمیایی محافظت می‌کند. این واکنش‌ها می‌توانند منجر به ایجاد تومور، تغییر رنگ پوست و انواع مختلف سرطان پوست شوند. این ویتامین همچنین تولید «دایمر پیریمیدین» را مهار می‌کند که علت اصلی ایجاد ملانوما در انسان است. علاوه بر این، ویتامین سی به کم‌رنگ شدن کک و مک‌ها و نشانه‌های پیری پوست، لطافت، روشنی و جوانسازی پوست کمک می‌کند.

کمک به درمان اگزما

یک روش مناسب برای درمان اگزما، استفاده از ترکیب ویتامین C و زینک است. اگر به اگزما مبتلا هستید، مصرف 500 تا 1000 میلی‌گرم ویتامین C و 15 میلی‌گرم زینک به صورت روزانه می‌تواند مکمل درمانی مناسبی برای شما باشد.

ویتامین سی برای پوست

کمک به ساخت کلاژن

ویتامین سی یکی از اجزای مورد نیاز برای ساخت هیدروکسی‌پرولین و هیدروکسی‌لایزین است. بدن ما به این ترکیبات شیمیایی برای پیوند مولکول‌هایی که کلاژن تولید می‌کنند، نیاز دارد. ترکیبات مذکور همچنین خاصیت ارتجاعی و سفتی پوست را بالا می‌برند. کمبود کلاژن باعث کدر و مرده به نظر رسیدن پوست می‌شود. کلاژن از پایه باعث جوانی مجدد پوست می‌شود و چین و چروک و علائم پیری را کاهش می‌دهد.

 بهبود بافت پوست

عروق خونی کوچکی زیر پوست وجود دارند که اکسیژن و مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت پوست را حمل می‌کنند. بدون مواد مغذی کافی، پوست خشک و خشن خواهد شد. کلاژن باعث تقویت ساختار رگ‌ها و این عروق خونی کوچک زیر پوست می‌شود. بر این اساس، کرم‌های حاوی ویتامین C باعث بهبود ظاهر و بافت پوست می‌شوند.

از سوی دیگر، ویتامین سی باعث افزایش ساخت الاستین می‌شود و الاستین سبب افزایش ضخامت، خاصیت ارتجاعی، محافظت و ترمیم سلول‌های پوستی می‌شود. سفتی پوست به حفظ رطوبت، افزایش گردش سلول‌های پوست و پر شدن و صاف شدن سطح پوست (کاهش چین و چروک) کمک می‌کند. با چنین تأثیراتی می‌توان گفت این ویتامین نقش پررنگی در حفظ و بهبود جوانی پوست دارد.

کاهش لکه‌های پوستی

لکه‌های پوست ممکن است به دلیل جای جوش یا دیگر آسیب‌های پوستی ایجاد شوند. پس از بهبود زخم، ممکن است رنگ پوست قسمت بهبودیافته نسبت به سایر قسمت‌های پوست تیره‌تر شود. ویتامین سی با در هم‌ شکستن فرآیند رنگی‌شدن سلول‌های پوست، به مقابله با آن پرداخته و از بیشتر شدن آن پیشگیری می‌کند.

 بیشتر بخوانید:چرا مصرف ویتامین سی برای بدنساز ها از نون شب واجب تره؟

کنترل آکنه

یکی از خواص Vitamin C کاهش التهاب است. ویتامین سی باکتری‌های مضر سطح پوست شما را بدون هیچ‌گونه آسیبی به پوست سالم اطراف آن، از بین می‌برد. با مصرف ویتامین C به منظور درمان آکنه، التهاب و قرمزی کاهش می‌یابد و تظاهرات آکنه سریع‌تر از بین می‌رود.

 بهبود جریان خون

ویتامین سی با کمک به حفظ انعطاف‌پذیری شریان‌ها و کاهش فشار خون، موجب بهبود جریان خون در کل بدن شما از جمله پوست‌تان می‌شود. آنچه که پوست نیاز دارد یک جریان خون کافی و مناسب است تا تغذیه سلول‌ها، حمل اکسیژن‌، رسیدن هورمون‌های مورد نیاز و حذف آلودگی‌ها و مواد جانبی به خوبی فراهم شود.

 محافظت در مقابل عفونت‌های پوستی

ویتامین C دارای قابلیت بهبود زخم است و هنگامی که به مقدار کافی به پوست برسد، از پوست شما در مقابل بثورات پوستی و عفونت‌ها محافظت می‌کند. همچنین مصرف ویتامین C با پایین آوردن سطح هیستامین در جریان خون با آلرژن‌هایی مقابله می‌کند که باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شوند. هیستامین باعث بروز نشانه‌های حساسیت مانند آبریزش از چشم و قرمزی پوست می‌شود.

منبع: لافارر
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها