درمان ریزش مو با رژیم غذایی مناسب

A
۰

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا نقش مهمی در چرخه رشد فولیکول مو ایفا می کنند و به این ترتیب می توانند در درمان ریزش مو مفید واقع شوند.

درمان ریزش مو یکی از دغدغه های اصلی افراد به ویژه در میانسالی است. بسیاری از افراد به خصوص با افزایش سن خواهان موهای قوی و سالم و درمان ریزش مو هستند. با این حال، سرعت رشد و سلامت موها به عوامل زیادی از جمله سن، سلامت کلی بدن، ژنتیک، قرار گرفتن در معرض محیط، داروها و رژیم غذایی بستگی دارد. اگر چه نمی توانید برخی از عوامل مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، یکی از عواملی که احتمالاً کنترل بیشتری روی آن دارید، رژیم غذایی مناسب برای درمان ریزش مو است.

مواد غذایی که به درمان ریزش مو کمک می کنند

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا نقش مهمی در چرخه رشد فولیکول مو و گردش سلولی ایفا می کنند و به این ترتیب می توانند در درمان ریزش مو مفید واقع شوند. مصرف رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود همچنین کمبود ویتامین‌ های B12 و D، بیوتین، ریبوفلاوین، آهن و سایر مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است. داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل که سرشار از این ویتامین ها و مواد معدنی است ممکن است به رشد مو و درمان ریزش مو کمک کند، به خصوص اگر به دلیل تغذیه نامناسب ریزش مو دارید.

تخم مرغ و محصولات لبنی

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است که دو ماده مغذی هستند که برای رشد مو ضروری است. خوردن پروتئین کافی برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده اند و کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ریزش مو می شود. تخم مرغ همچنین منبع عالی روی، سلنیوم و سایر مواد مغذی مفید برای مو است.بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است، به همین دلیل است که مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می شوند. شیر، ماست، پنیر و دیگر محصولات از این قبیل، حاوی مواد مغذی اساسی مانند پروتئین، ویتامین B12، آهن، روی و اسید چرب امگا ۶ هستند. محصولات لبنی همچنین منابع غنی از بیوتین (ویتامین B7) هستند که برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید است.

انواع توت ها

توت ها سرشار از ترکیبات و ویتامین های مفید هستند که می تواند باعث افزایش رشد مو و درمان ریزش مو شود. یکی از این ترکیبات ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. به عنوان مثال، 1 فنجان (144 گرم) توت فرنگی، 85 میلی گرم یا تا 113 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می کند. همچنین، بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می کند، پروتئینی که به تقویت مو کمک می کند تا از شکننده شدن موها جلوگیری کند.

اسفناج

اسفناج یک سبزی سبز سالم است که سرشار از مواد مغذی مفیدی مانند فولات، آهن و ویتامین‌ های A و C است که همگی برای رشد مو و درمان ریزش مو مهم هستند. ویتامین A برای رشد مو مهم است. اما مصرف بیش از حد ویتامین A در واقع می تواند منجر به ریزش مو شود. شما باید بتوانید تمام ویتامین A مورد نیاز خود را با خوردن غذاهای غنی از این ماده مغذی مهم دریافت کنید. یک فنجان (30 گرم) اسفناج تا 20 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین می کند. اسفناج همچنین یک منبع گیاهی عالی از آهن است که برای رشد مو ضروری است.

ماهی های چرب

ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و ماهی خال مخالی دارای مواد مغذی هستند که ممکن است باعث رشد مو و درمان ریزش مو شوند. آنها منابع عالی اسید های چرب امگا 3 هستند که در چندین مطالعه با رشد مو مرتبط هستند. مصرف مکمل حاوی اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین آنتی اکسیدان ها باعث کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو می شود. ماهی چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین های B است، مواد مغذی که ممکن است به تقویت و سلامت مو کمک کند. جالب توجه است که مطالعات کمبود ویتامین D3 را با ریزش مو مرتبط می‌ دانند.

هویج و سیب زمینی شیرین

برای داشتن موهای درخشان، هویج را حتما وارد رژیم غذایی خود کنید. هویج با خواصش برای بینایی شناخته می‌ شود. افزون بر آن، هویج با داشتن ویتامین A در بهبود رشد موها و جلوگیری از ریزش مو نیز بسیار مفید است. سیب‌ زمینی شیرین نیز منبع بتاکاروتن است و این ماده در بدن به ویتامین A تبدیل می‌ شود. کمبود ویتامین A در بدن می‌ تواند منجر به خشکی و خارش پوست سر شود.

غذاهای موثر در درمان ریزش مو

آووکادو

آووکادو خوشمزه، مغذی و منبع عالی چربی های سالم است. آنها همچنین منبع عالی ویتامین E هستند که می تواند باعث افزایش رشد مو و درمان ریزش مو شود. یک آووکادو متوسط (حدود 200 گرم) 28 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E را تامین می کند. ویتامین E مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که با خنثی کردن رادیکال های آزاد از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. در یک مطالعه قدیمی، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5٪ رشد موی بیشتری را تجربه کردند ویتامین E همچنین از نواحی پوست مانند پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند.

آجیل ها

آجیل ها خوشمزه و حاوی انواع مواد مغذی هستند که برای رشد مو و درمان ریزش مو مهم هستند. علاوه بر این، آنها همچنین طیف گسترده ای از ویتامین های گروه B، روی و اسید های چرب ضروری را فراهم می کنند که کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است. انواع آجیل یک افزودنی عالی و آسان برای رژیم غذایی شما است. خلاصه اینکه آجیل مملو از مواد مغذی مانند ویتامین E، ویتامین B، روی و اسید های چرب ضروری است که برای رشد مو مهم هستند و با بسیاری از مزایای سلامتی دیگر مرتبط هستند.

دانه ها

دانه ها سرشار از مواد مغذی با کالری نسبتا کمی هستند. بسیاری از این مواد مغذی برای رشد مو نیز مهم هستند. اینها شامل ویتامین E، روی و سلنیوم است. به طور مثال یک اونس (28 گرم) تخمه آفتابگردان نزدیک به 50 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E را با طیف گسترده ای از ویتامین های B برای موها تامین می کند. علاوه بر این، دانه های خاصی مانند دانه کتان و دانه چیا نیز اسید های چرب امگا 3 را تامین می کنند. برای دریافت گسترده ترین مواد مغذی، بهتر است مخلوطی از دانه ها را مصرف کنید. خلاصه مطلب این است که مانند آجیل، دانه ها سرشار از ویتامین E و سایر مواد مغذی هستند که باعث رشد مو می شوند و مقدار کمی از دانه همچنین حاوی امگا 3 است که با رشد مو و درمان ریزش مو مرتبط است.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای منبع عالی ویتامین C و غنی از آنتی اکسیدان است که ممکن است به رشد مو کمک کند. در واقع، یک فلفل زرد تا 456 درصد از نیاز روزانه زنان به ویتامین C و 380 درصد برای مردان را تامین می کند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند، که می تواند به تقویت تارهای مو کمک کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است از تارهای مو در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. علاوه بر این، فلفل شیرین منبع عالی ویتامین A است. این ویتامین برای رشد مو مهم است و بر تولید سبوم تاثیر می گذارد که به حفظ سلامت مو کمک می کند. فلفل دلمه ای منبع غنی از ویتامین های A و C است، دو ماده مغذی که به سلامت مو کمک می کند

لوبیا

لوبیا یک منبع گیاهی عالی از پروتئین است که برای رشد مو ضروری است. لوبیا منبع خوبی از روی است که به چرخه رشد و ترمیم مو کمک می کند. یک وعده 3.5 اونس (100 گرم) لوبیا سیاه تا 14 درصد از نیاز روزانه روی یک زن و 10 درصد برای مردان را تامین می کند. آنها همچنین بسیاری دیگر از مواد مغذی سالم برای مو از جمله آهن، بیوتین و فولات را فراهم می کنند. علاوه بر تمام این مزایا، لوبیاها بسیار متنوع و ارزان هستند و می توانند به راحتی به رژیم غذایی اضافه شوند. لوبیا منبع عالی پروتئین، آهن، روی و بیوتین است که همگی برای سلامت بهینه مو ضروری هستند. آنها می توانند در کنار یکدیگر از رشد مو و درمان ریزش مو حمایت کنند.

غذاهای موثر در درمان ریزش مو

سویا

ترکیبات موجود در سویا می تواند باعث رشد مو شود. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که در دانه های سویا به وفور یافت می شود. به عنوان مثال، مطالعه ای روی 100 نفر نشان داد که یک مکمل غذایی مبتنی بر اسپرمیدین، فاز رشد فعال مو به نام فاز آناژن را طولانی می کند. هر چه فولیکول مو بیشتر در فاز آناژن بماند، بیشتر رشد خواهد کرد. مطالعات دیگر نشان می دهد که اسپرمیدین باعث رشد موی انسان می شود. با این حال، تحقیقات در مورد اسپرمیدین و رشد مو نسبتاً جدید است، سویا یکی از بهترین منابع اسپرمیدین است، ترکیبی که فاز فعال رشد مو را طولانی می کند.

غذاهای غنی از ویتامین C

ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌ کند و می‌ دانیم کمبود آهن از علل ریزش موها به شمار می‌ رود. همچنین ویتامین C به داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی معروف است و از آسیب‌ های ناشی از رادیکال‌ های آزاد می‌ کاهد که عامل تضعیف و شکنندگی موهای شما هستند. میوه‌ هایی مانند پرتقال، پاپایا، بلوبری، لیمو و کیوی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ویتامین C همچنین در ساخت پروتئینی به نام کلاژن کمک می‌ کند که در تقویت عروق خونی حمایت‌ کننده ساقه مو و جلوگیری از ریزش مو بسیار مؤثر است.

نتیجه گیری

آنچه می خورید می تواند بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد. کمبود مواد مغذی مناسب، از جمله ویتامین‌های A، C، D و E، روی، ویتامین‌ های B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسید های چرب ضروری ممکن است رشد مو را کم کرده یا حتی باعث ریزش مو شود. خوشبختانه، اصلاح کمبود هر یک از این مواد مغذی ممکن است به درمان ریزش مو و افزایش سرعت رشد مو کمک کند. اگر فکر می کنید کمبود هر یک از این مواد مغذی دارید، سعی کنید برخی از غذاهای فوق را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

دیدگاه
آخرین اخبار