درمان ریزش مو

ویتامین های موثر در درمان ریزش مو

A
۰

ویتامین های زیادی می توانند به درمان ریزش مو کمک کنند. این ویتامین ها را می توان به صورت قرص یا در مواد غذایی طبیعی دریافت کرد.

بسیاری از افراد ظاهر سالم مو را نشانه سلامت یا زیبایی آن می دانند. مانند هر قسمت دیگری از بدن شما، موها نیز برای سلامت و رشد به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند و بدون این مواد، درمان ریزش مو کارساز نیست، در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها نیز بر رشد مو و درمان ریزش مو تأثیر می گذارند، مصرف بهینه مواد مغذی از نکات کلیدی است و بسیاری از کمبود های تغذیه ای با ریزش مو مرتبط هستند. در مقاله زیر به 5 ویتامین و 3 ماده مغذی دیگر که می تواند برای رشد و درمان ریزش مو مهم باشند اشاره کرده ایم.

تاثیر ویتامین A در درمان ریزش مو

همه سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. این شامل مو، سریع ترین بافت در حال رشد در بدن انسان نیز است. ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا ماده ای روغنی به نام سبوم بسازند. سبوم پوست سر را مرطوب می کند و به سلامت مو کمک می کند. رژیم های غذایی با کمبود ویتامین A ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شود. در حالی که دریافت مقدار کافی ویتامین A مهم است، شما بیش از حد نیز نباید آن را دریافت کنید. مطالعات نشان می دهد که ویتامین A بیش از حد نیز می تواند منجر به ریزش مو شود. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ سرشار از بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A همچنین در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست یافت می شود. روغن کبد ماهی نیز یک منبع خوب آن است.

ویتامین های گروه B

یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها برای رشد مو، ویتامین B به نام بیوتین است. مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان مرتبط می کند. اگر چه بیوتین به عنوان یک درمان جایگزین برای ریزش مو استفاده می شود، افرادی که کمبود این ویتامین را دارند بهترین نتایج را می بینند. با این حال، کمبود بیوتین بسیار نادر است زیرا به طور طبیعی در طیف وسیعی از غذاها وجود دارد. همچنین اطلاعات کافی در مورد اینکه آیا بیوتین برای رشد مو در افراد سالم موثر است یا خیر وجود دارد. سایر ویتامین های B به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو حمل می کنند. این فرآیند ها برای رشد مو مهم هستند.

شما می توانید ویتامین B را از بسیاری از غذاها دریافت کنید، از جمله غلات کامل، بادام، گوشت، ماهی، غذای دریایی و سبزی های تیره و برگ دار؛ علاوه بر این، غذاهای حیوانی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر از رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می کنید، مصرف مکمل را در نظر بگیرید.

ویتامین C

آسیب رادیکال های آزاد می تواند رشد را متوقف کند و باعث پیری موهای شما شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. علاوه بر این، بدن برای ایجاد پروتئینی به نام کلاژن که بخش مهمی از ساختار مو است به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C همچنین به جذب آهن، ماده معدنی لازم برای رشد مو، کمک می کند. توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات همگی منابع خوب ویتامین C هستند.

تاثیر ویتامین D در درمان ریزش مو

سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی، یک اصطلاح فنی برای ریزش مو، مرتبط است. ویتامین D در رویش مو نقش دارد، اما بیشتر تحقیقات بر روی گیرنده های ویتامین D متمرکز است. نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته است اما یکی از اشکال ریزش مو با کمبود آن مرتبط است. شما می توانید سطح ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا با خوردن برخی غذاها افزایش دهید. گفته می‌ شود اکثر مردم ویتامین D کافی دریافت نمی‌ کنند. و به همین دلیل باید مصرف خود را افزایش دهید. بدن شما ویتامین D را از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید تولید می کند. منابع غذایی خوب ویتامین D عبارتند از ماهی های چرب، روغن کبد ماهی، قارچ و غذاهای غنی شده با ویتامین D

ویتامین های موثر در درمان ریزش مو

ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5 درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند در حالی که گروه دارو نما تنها 0.1 درصد افزایش داشت. دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.

تاثیر آهن در درمان ریزش مو

آهن به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را به سلول های شما منتقل کنند. این ماده معدنی مهمی برای بسیاری از عملکرد های بدن از جمله رشد مو است. کمبود آهن که باعث کم خونی می شود، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. این به ویژه در زنان شایع است. غذاهای سرشار از آهن عبارتند از صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس.

تاثیر روی در درمان ریزش مو

روی، نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد چربی اطراف فولیکول ها کمک می کند. ریزش مو یکی از علائم رایج کمبود روی است. مطالعات نشان می دهد که رفع کمبود روی، با مکمل ممکن است ریزش موی ناشی از کمبود آن را کاهش دهد. با این حال برخی گزارش‌ ها وجود دارد که نشان می‌ دهد مصرف مکمل با دوز بیش از حد نیز می‌ تواند منجر به ریزش مو شود. به همین دلیل، شاید بهتر باشد روی خود را از غذاهای کامل دریافت کنید. غذاهای سرشار از روی عبارتند از صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، دانه کدو تنبل و عدس.

پروتئین ها

مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است و مصرف کافی پروتئین برای رشد مو مهم است. مطالعات حیوانی نشان می دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش دهد و حتی منجر به ریزش مو شود. با این حال، کمبود پروتئین در کشور های غربی بسیار نادر است.

نتیجه گیری

غذا بهترین منبع ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو است. با این حال، اگر در رژیم غذایی خود مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت نمی کنید، مکمل ها ممکن است مفید باشند. طبق تحقیقات، مکمل‌ ها در افرادی که قبلاً کمبود ویتامین داشتند، بهترین عملکرد را دارند. علاوه بر این، مقادیر زیاد ویتامین ها و مواد معدنی در صورت عدم کمبود آن ها می تواند مضر باشد. بنابراین برای دریافت مقدار مناسب آن ها همیشه با پزشک مشورت کنید. بهترین راه برای دریافت این مواد مغذی، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مبتنی بر مقدار زیادی مواد مغذی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها