رفع خارش پوست به روش های گیاهی و خانگی

A
۰

خارش پوست می تواند ناراحت کننده باشد. خوشبختانه بسیاری از درمان های طبیعی و خانگی می تواند به کاهش خارش کمک کند.

در اصطلاح پزشکی به خارش پوست «پروریتوس» گفته می ‌شود. خارش پوست احساسی است که همه‌ ما آن را تجربه کرده ‌ایم. خارش پوست می تواند ناراحت کننده باشد. خوشبختانه بسیاری از درمان های طبیعی و خانگی می تواند به کاهش خارش کمک کند. به گفته انجمن ملی اگزما (NEA)، افرادی که اغلب دچار خارش پوست می شوند دچار مشکل خواب شده و ممکن است افسرده یا مضطرب شوند.

علت خارش پوست

خارش پوست می ‌تواند در اثر عوامل مختلفی رخ دهد. در ادامه رایج‌ ترین علل خارش پوست آورده شده ‌اند.

  • خشکی پوست
  • تحریک پوست یا راش (بثورات)
  • بیماری‌ های داخلی مثل بیماری کبدی یا نارسایی کلیوی
  • اختلالات سیستم عصبی مثل دیابت
  • واکنش‌ های آلرژیک به پشم و مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و حتی صابون
  • واکنش به داروهای آنتی ‌بیوتیک یا ضد قارچ
  • بارداری
  • سن بالا
  • عوامل محیطی مثل شست ‌و شو یا استحمام بیش از حد و دستگاه تهویه‌ هوا

علائم خارش پوست

این اتفاق می تواند در بخش کوچکی از پوست اتفاق بیفتد یا تمام بدن را درگیر کند، در واقع در این مشکل ممکن است علائم ظاهری وجود نداشته باشد و فقط خارش اتفاق بیفتد و از طرفی هم علائمی مانند قرمزی پوست، برآمدگی، لک یا تاول، خشکی یا ترک پوست، پوسته پوسته شدن و چربی پوست اتفاق بیفتد، این مشکل می تواند با خارش تشدید شود و باعث ایجاد مشکل در پوست شود.

درمان های خانگی برای رفع مشکل خارش پوست

خارش پوست می ‌تواند مدت زیادی طول بکشد و زندگی روزمره‌ شما را مختل کند. بنابراین باید قبل از اینکه تبدیل به راش شده و عفونی شود، آن را درمان کنید. اگر شما هم از خارش پوست خود کلافه شده‌ اید و به دنبال راه‌ حل هستید، می ‌توانید این روش ‌های درمان خانگی خارش بدن را امتحان کنید.

حمام با جوش‌ شیرین

حمام کردن در یک وان حاوی جوش ‌شیرین به مدت ‌زمان ۳۰ تا ۶۰ دقیقه می ‌تواند خارش پوستی شما را تسکین دهد. یک فنجان جوش ‌شیرین را در یک وان آب ولرم اضافه کنید و در آن بنشینید. پس از حمام به آرامی پوست خود را پاک کنید یا اجازه دهید خود به‌ خود خشک شود. برای خارش ‌های موضعی می‌توانید در مقداری آب مقطر یک قاشق جوش‌ شیرین بریزید و آن را به همان قسمت مورد نظر بمالید.

ریحان مقدس در رفع مشکل خارش

ریحان مقدس گیاهی با خواص ضد میکروبی است که می تواند التهابات پوستی را از بین ببرد و تاثیر زیادی در کاهش خارش دارد، این گیاه حساسیت های پوستی را رفع می کند و می تواند به عنوان دارویی طبیعی به کار رود، برای استفاده از آن ۶ تا ۸ عدد از برگ های گیاه را آسیاب کنید و روی قسمت مورد نظر بگذارید، می توانید برگ های این گیاه را به طور مستقیم روی پوست خود ماساژ دهید.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله خواص ضد التهابی دارد و باعث رفع خارش و التهاب می شود، این گیاه تسکین دهنده خاصیتی ضد میکروبی دارد و می تواند بثورات پوستی را از بین ببرد، در رفع عفونت ها موثر است و می توان سه بار در هفته از آن کمک گرفت. یک تا دو فنجان از بذر را در آب خیس کنید و بعد از یک ساعت همراه با آب آن را آسیاب کنید تا خمیر به دست آید، این خمیر را در قسمت های مورد نظر خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود.

شنبلیله

شیر و عسل

شیر دارای خواص ضد التهابی است که می‌ تواند خارش را تسکین دهد. بنابراین می ‌توانید از شیر به ‌صورت موضعی و یا در وان حمام استفاده کنید. عسل نیز می ‌تواند خارش پوستی شما را رفع کند. ۲ قاشق عسل را بر روی پوستتان قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید. عسل نوعی رطوبت رسان پوست است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است.

سرکه سیب

این ماده آنزیم هایی دارد که ph پوست را به حالت طبیعی بر می گرداند و می تواند با خواص ضد التهابی خود علائم خارش را از بین ببرد. خواص ضد میکروبی این ماده باعث جلوگیری از ابتلا با عفونت های پوست می شود و می تواند خارش را رفع کند. روش استفاده از سرکه سیب مانند جوش شیرین است، فقط به دو لیوان سرکه سیب نیاز دارید.

سرکه سیب

حمام جو دو سر

مخلوط کردن جو دو سر در آب و قرار گرفتن در آن می ‌تواند تسکین بخش باشد. برای خارش ‌های موضعی نیز مقداری آب مقطر را با جو دو سر مخلوط کرده و روی قسمت مورد نظر قرار دهید. به‌ هیچ ‌عنوان از آب داغ استفاده نکنید.

آلوئه ورا معجزه گر پوست

آلوئه ورا گیاهی شگفت انگیز برای پوست به حساب می آید که استفاده از آن برای رفع مشکلات پوستی و بخصوص آبرسانی به آن بسیار رایج است. این گیاه می تواند با رطوبت رسانی به پوست باعث کاهش علائم خارش شود و تاثیر زیادی در تسکین مشکلات دارد و همچنین می تواند التهاب و میکروب را هم از بین ببرد.

روغن‌ های ضروری

شما می ‌توانید از بسیاری از روغن ‌ها و اسانس‌ها با خواص ضد التهابی و تسکین دهنده برای تسکین پوست و خارش استفاده کنید. عصاره اسطوخودوس یکی از مواردی است که می ‌توان استفاده نمود و در آب حمام اضافه کرد تا بر روی پوست تاثیر آن را احساس کنید.

برخی از اسانس‌‌ ها و روغن ‌های طبیعی که برای خارش پوست استفاده می ‌شوند عبارت است از: روغن زیتون، روغن ریحان، روغن بابونه، روغن گل میخک، روغن رزماری، عصاره آویشن، عصاره شمعدانی، عصاره حنا، عصاره گزنه، پونه کوهی و …

از سیر استفاده کنید

سیر سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می توانید از آن برای درمان بیماری های پوستی کمک بگیرید. این گیاه به هیدراته کردن پوست کمک می کند و تاثیر زیادی در تقویت پوست و پیشگیری از ابتلا به بیماری های پوستی دارد.

دو تا سه حبه سیر را رنده کنید و بعد از حرارت دادن، نصف فنجان روغن زیتون به آن اضافه کنید، این مواد نباید بیش از حد داغ شوند، یک شب تا صبح به حال خود بگذارید تا خنک شود، البته روی آن پوشش قرار ندهید تا عرق نکند.

سیر

گیاه چریش

چریش یک گیاه با خواص درمانی است که می ‌تواند با خارش پوست مبارزه کند. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی چریش برای تسکین خارش پوست عالی هستند. از گیاه چریش هر یک روز در میان استفاده کنید‌. این گیاه را می ‌توانید از عطاری ‌ها خریداری کنید.

  1. برگ‌ های گیاه چریش را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید.
  2. اجازه دهید آب ولرم شود. سپس آن را به آب وان اضافه کنید و مدتی در آن دراز بکشید یا آن را در حمام روی بدنتان بریزید.

نعناع

نعناع حاوی مقادیر زیادی منتول است که خاصیت بی ‌حسی و ضد التهابی دارد. منتول اثر خنک ‌کنندگی دارد و می‌ تواند به تسکین خارش کمک کند. برای بهره ‌گیری از این گیاه مقداری از نعناع را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از چند دقیقه با پارچه تمیز بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

آویشن

آویشن حاوی تیمول است، تیمول یک ترکیب شیمیایی فنولی است که دارای خاصیت ضد باکتریایی و بی حسی است و می ‌تواند خارش و التهاب را درمان کند. مقداری از آویشن را در یک بطری آب جوش قرار دهید و سپس با یک پارچه تمیز به آن آغشته کنید. مواظب باشید که پارچه داغ نباشد. سپس آن را روی سطح پوست بمالید .

آویشن

لیمو ترش

لیمو ترش دارای اسید استیک است و خواصی ضد التهابی دارد، این گیاه که قابض هم هست می تواند خارش و التهاب پوست را کاهش دهد و تاثیر زیادی دارد. یک تا دو عدد لیمو ترش تازه را آب گیری کنید و با پنبه روی قسمت های حساس بزنید، اگر پوستتان حساس است قبل از این کار آن را با آب رقیق کنید.

روش‌ های مفید برای پیشگیری از خارش پوست

می‌ توانید از روش‌ های زیر برای جلوگیری از خارش کمک بگیرید.

  • لباس ‌های گشاد و پنبه ‌ای بپوشید.
  • ناخن‌هایتان را کوتاه‌ کنید.
  • هر روز دوش بگیرید.
  • استرس خود را کنترل کنید.
  • مصرف کافئین را محدود یا قطع کنید.
  • در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید.
  • پوستتان را با یک مرطوب‌ کننده‌ خوب مرطوب کنید.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها