کلم و خواص آن

A
۰

کلم  با نام علمی " Brassice Oleraceae" به علت سرشار بودن از مواد غذایی یک سبزی استثنایی است حتی می‌تواند رقيب گوشت هم باشد.

کلم با نام علمی " Brassice Oleraceae" به علت سرشار بودن از مواد غذایی یک سبزی استثنایی است حتی می‌ تواند رقيب گوشت هم باشد. کلم سرشار از ویتامین‌ های C ،PP ،B2 ،B1 ،A و اسید فولیک و حاوی مواد معدنی مثل گوگرد، فسفر، کلسیم و پتاسیم است. به خاطر داشته باشید که کلم دو برابر لیمو ترش دارای ویتامین C است و برگ‌ های سبز این گیاه دارای خاصیت غذایی بیشتری است. این گیاه در انواع کلم پیچ کلم قمری، کلم برگ، گل کلم و کلم بروکسل کم و بیش دارای خواص مشترک می‌ باشند.

طبع و مزاج

این گیاه طبیعت گرم و خشک دارد.

ارزش مواد غذایی 100 گرم کلم

انرژی (کالری) 16 کیلوکالری آهن 0.20 میلی گرم
مس 0.035 میلی گرم فسفر 24 میلی گرم
منیزیم 11 میلی گرم کلسیم 40 میلی گرم
منگنز 0.103 میلی گرم پتاسیم 260 میلی گرم
فولات 36 میکروگرم سدیم 80 میلی گرم
ویتامین B6 0.074 میلی گرم فیبر غذایی 1.6 گرم
ویتامین C 3.1 میلی گرم قند 1.83 گرم
ویتامین A 449 واحد کربوهیدرات 2.9 گرم
ویتامین K 29.2 میکرو گرم چربی تام 0.17 گرم
پروتئین 0.69 گرم

خواص درمانی کلم

  1. تقویت کننده دستگاه گوارش اما نفاخ است.
  2. بی‌ خوابی را برطرف می‌ کند و سردرد را تسکین می‌ بخشد.
  3. لایه‌ی درونی مخاط معده را تقویت کرده و موادی را ترشح می‌ کند که لایه‌ درونی را در برابر شیره‌ اسید معده محافظت و درد را تسکین می دهند.
  4. یک پاک کننده‌ عالی و مؤثر بر روی غشاء مخاطی روده‌ ای است و و ضد کرم اسکاریس (مخصوصاً برای بچه‌ ها) می‌ باشد.
  5. در درمان بیماری اسکوریوت (خونریزی لثه) بسیار مفید است.
  6. به واسطه‌ دارا بودن مواد گوناگون برای جلوگیری از ریزش مو، کم خونی، خستگی مفرط و درد های روماتیسمی، سیاتیک، برونشیت و تاول مفید است.
  7. پایین آورنده‌ فشارخون و برای بیماران دیابتی (مرض قند) نیز مفید است.
  8. از بیماری‌ های قلبی و عروقی پیشگیری می‌ کند و اگر کلم از نوع قرمز باشد به دلیل داشتن لیکوپن، اثر آن برای افرادی که دارای بیماری قلبی و عروقی هستند چند برابر می‌ شود.
  9. کلم شما را سیر نگه می دارد. فیبر موجود در کلم، احساس سیری در فرد ایجاد می‌ کند و یا خوردن آن چربی و قند خون دیرتر بالا می‌ رود.
  10. ۱۰۰ گرم کلم فقط ۲۵ کالری دارد و از آنجا که فاقد چربی اشباع و کلسترول و دارای مقدار زیادی فیبر است، برای کاهش وزن بسیار مفید است.
  11. مقوی چشم است و به سبب وجود ویتامین A برای دفع سرفه‌ مزمن و برونشیت حاد نافع است.
  12. اگر شب هنگام خواب، ۲ تا ۳ قاشق مربا خوری آب برگ کلم مصرف شود، ملین ملایم خوبی است.
  13. برگ‌ های سبز یا قرمز آن را خام قبل از هر غذا به صورت سالاد بخورید. چون برگ‌ های کلم مقدار زیادی کلسیم و گوگرد دارد برای تقویت خون بی اندازه مفید است و سالاد برگ خام کلم بهترین معالج کم خونی است.
  14. اگر مبتلا به ورم چرکی کلیه شده‌ اید، زیاد کلم مصرف کنید. غذای کلم برای مبتلایان به نفریت سبب دفع سموم و تسکین درد می‌ شود.
  15. پولیپ را برطرف کرده و سنگینی گوش را درمان می‌ کند.
  16. جوشانده تخم كلم برطرف کننده لکه‌ های پوستی است.
  17. کمپرس با جوشانده کلم درمان کننده اتساع ورید و زخم‌ های واریسی است.
  18. ضماد کلم تقویت کننده مو و درمان کننده ریزش مو است. ماساژ پوست سر با سوخته کلم موجب رویش مو و التيام زخم مخاط دهان و لثه می گردد.

کلم ضد سرطان

بررسی دانشمندان آمریکایی نشان داده است که سبزیجات مربوط به خانواده‌ این گیاه دارای ماده‌ شیمیایی خاصی هستند که هورمون استروژن را به حالت غیر فعال در می‌ آورند. استروژن در حالت فعال، موجب رشد و نمو سلول‌ های آلوده به سرطان می‌ شود. افرادی که از سبزیجاتی نظیر انواع کلم، کاهو، هویج و شلغم در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کرده‌ اند، احتمال ابتلای به سرطان روده‌ بزرگ در آنها از همه کمتر بوده است. در مردان سفید پوست اگر میزان مصرف بیش از یک بار در هفته باشد، ۶۶ درصد احتمال ابتلا به سرطان روده کم می‌ شود، اگر در هر ۲ یا ۳ هفته یک بار کلم خورده شود، این رقم به ۴۴ درصد می‌ رسد.

بعضی از دانشمندان عضو انستیتوی تحقیقات هورمونی در نیویورک اعلام کرده‌ اند که بی شک بین مصرف کلم خام و کاهش سرطان سینه رابطه‌ ای وجود دارد. به همین جهت زنان آسیایی به سبب مصرف مقدار کافی از آن، کمتر از زنان غربی به سرطان سینه مبتلا می‌ شوند.

در مطالعه‌ ای که بر روی ۳۰۰ زن انجام گرفت، مشاهده شد که میزان ایزوتیوسینات (ماده‌ ای که در گیاهان براسیکا یافت می‌ شود) موجود در خون آنها با میزان ابتلا به سرطان سینه رابطه‌ ای عکس دارد.

کلم به جای گوشت

از همه مهمتر این که جایی که گوشت نباشد، این گیاه جای گوشت را می‌ گیرد. بسیار جای تعجب است اگر کسی بخواهد یک سبزی را با گوشت مقایسه کند، اما متخصصین ثابت کرده‌ اند که این گیاه برای گیاهخواران و سبزی خواران ارزش غذایی بالایی دارد.

موارد منع مصرف

  • نفخ زا بوده و در صورت مصرف آن بهتر است همراه با میوه و سبزی‌ های ضد نفخ استفاده شود.
  • دارای مواد گواترزا بوده و افراد مستعد به گواتر بایستی از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنند (مگر اینکه پخته شود و یا به میزان کافی ید مصرف شود).
  • مصرف زیاد آن می‌ تواند موجب کاهش اثرات استامینوفن، اکسازپام و وارفارین شود.
  • برای افراد سودائی مزاج و مبتلایان به بواسیر و افراد حساس به آلرژی‌ های پوستی مفید نمی‌ باشد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها