بروکلی، سبزی ضد سرطان

A
۰

کلم بروکلی، یک گیاه ضد سرطان و منبع غنی کلسیم و فولات است و مصرف آن از کم خونی پیشگیری و به درخشندگی، سلامت و شادابی پوست‌ کمک می‌کند.

کلم بروکلی به‌عنوان یک سوپرفود شناخته می‌ شود. زمانی که کلم بروکلی می‌ خورید، مواد مغذی مختلفی را دریافت می‌ کنید. این نوع سبزی غنی از ویتامین C است به طوری که دو برابر پرتقال ویتامین C دارد. کلسیم، سلنیوم، ویتامین B6 و ویتامین K از دیگر ویتامین‌ ها و مواد معدنی کلم بروکلی محسوب می‌ شوند‌. می‌ توانید با خوردن این سبزی بدنتان را سم‌ زدایی کنید. کلم بروکلی فواید زیادی برای بدن دارد. آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در کلم بروکلی نقش مهمی در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ های التهابی مثل سرطان و دیابت دارند.

تاریخچه بروکلی

بروکلی یکی از سبزیجات کلمی است، این به کلم، کاهو، کلم پیچ، گل کلم و کلم بروکسل مرتبط است. بروکلی غنی از مواد مغذی زیادی است، از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین K، آهن و پتاسیم. بروکلی نیز حاوی پروتیین بیشتری نسبت به سایر سبزیجات است. بروکلی می تواند هم خام و هم پخته مصرف شود، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که پخته شده با بخار ملایم بیشترین فواید سلامتی را دارد. بروکلی تا قرن بیستم برای مردم دنیا به غیر از فرانسه و ایتالیا ناشناخته بود. در سال ۱۹۲۳ این سبزی به وسیله یک فرد ایتالیایی در کالیفرنیا کاشته و کم کم در آمریکا شناخته شد و به مصرف رسید و از آن سال تاکنون مقدار مصرف آن به سرعت افزایش یافته است.

طبع و مزاج بروکلی

طبع بروکلی گرم و خشک است. تمام گیاهان خانواده‌ کلم، از جمله بروکلی خواص خود را هنگامی نشان می ‏دهند که با غذای پروتئینی خورده شوند، زیرا بروکلی مواد پروتئینی را به طرف مغز هدایت می کند. این نوع کلم منبع بسیار مناسبی از مواد مغذی است و به دلیل خواص سلامت‌ بخشی بسیاری که دارد باید یک تا سه بار در هفته مصرف شود. بروکلی مقدار بسیار کمی کالری و قدرت تمیز‌کننده‌ بسیار خوبی دارد.

مواد موجود در صد گرم بروکلی به قرار زیر است:

انرژی آب آهن پروتئین
23 کالری 92 گرم 1/3 میلی‌ گرم 2/2 گرم
نشاسته کلسیم ویتامین B1 ویتامین B3
3/4 گرم 80 میلی‌ گرم 0/05 میلی‌ گرم 0/55 میلی‌ گرم
فسفر ویتامین C چربی
47 میلی‌ گرم 75 میلی‌ گرم 0/1 گرم
ویتامین A ویتامین B2
2200 واحد 0/13 میلی‌ گرم

خواص کلم بروکلی

اگر در بین تمام سبزیجات شناخته شده، بخواهیم یک گیاه ضد سرطان را انتخاب کنیم، بی‌ تردید گیاهان خانواده‌ کلم مخصوصا بروکلی در درجه‌ اول خواهد بود و هیچ گیاهی مؤثرتر از بروکلی برای جلوگیری از سرطان وجود ندارد.

گیاهان خانواده کلم خاصیت ضد اکسیدان دارند، بدین معنی که اکسیژن حاصل از متابولیسم بدن را که مخرب می ‎باشد، از بین می‌ برند.

  1. بروکلی از بدن در برابر بیماری‌ های قلبی و بیماری‌ های تنفسی عفونی محافظت می‌ کند.
  2. این سبزی باعث تحریک کبد و بهبود کلیه عملکر‌د های بدن، از جمله عملکرد سلول‌ های پوستی می‌ شود.
  3. بروکلی منبع مناسبی از فولات نیز است که برای ساخت هموگلوبین حیاتی است و به پیشگیری از کم خونی کمک می‌ کند.
  4. اسید فولیک و اسید آمینه تريبتوفان موجود در بروکلی باعث تولید سروتونین می شوند که ناقل‌ عصبی احساس خوب است، بنابر این، بروکلی برای افرادی که از افسردگی و بی خوابی رنج می‌ برند نیز مفید است.
  5. منیزیم و ویتامین‌ های موجود در کلم بروکلی با کاهش التهابات به کاهش اسید معده، تسهیل گوارش، جذب مواد مغذی و تسکین معده کمک می‌ کنند.
  6. کلم‌ بروکلی با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین C به درخشندگی، سلامت و شادابی پوست‌ کمک می‌ کنند.
  7. کلم‌ بروکلی با دارا بودن مقدار زیادی کلسیم و سایر مواد‌ مغذی مانند منیزیم، روی و فسفر می‌ تواند برای همه‌ ی افراد به‌ خصوص کودکان، افراد مسن، زنان بادار و شیرده بسیار مفید باشد، زیرا این افراد بیشتر از دیگران در معرض پوکی استخوان، ضعف استخوان‌ ها و دندا‌ن‌‌ ها و کمبود کلسیم قرار دارند.
  8. فیبر موجود در بروکلی می‌ تواند از یبوست جلوگیری کند.
کلم بروکلی

پیشگیری از سرطان با کلم بروکلی

بدن ما هر لحظه در معرض عوامل شیمیایی و محیطی سرطان‌ زا قرار دارد و همه این عوامل، سلول‌ های بدن‌ ما را تحت تأثیر قرار می‌ دهند، آنها را خراب می کنند و به امراض مختلف مانند سرطان دچار می سازند. برای حفظ سلول‌ ها در مقابل این عوامل شیمیایی باید سدی ایجاد کرد و با آنها به مقابله پرداخت. بهترین دفاع مقابل این عوامل، مواد غذایی طبیعی، مخصوصا سبزیجات و از همه مهمتر خانواده کلم می باشد. تحقیقاتی که در مورد سرطان روده بزرگ انجام شده، نشان داده است افرادی که از کلم استفاده می کنند بروز سرطان روده بزرگ در آنها در پایین ترین حد بوده است و کسانی که هفته‌ای چهار بروکلی و کلم می خورند، خیلی کم سرطان روده در آنها دیده می شود.

محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که خوردن کلم بروکلی ۳ بار در هفته می‌ تواند احتمال ابتلا به سرطان را تا ۶۰ درصد کاهش دهد. این سبزی همچنین حاوی مقدار خوبی فیبر است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با بیماری‌ های التهابی مانند سرطان مبارزه می‌ کند‌.

شیوه نگهداری و مصرف کلم‌‌ب روکلی

هنگام خرید باید دقت کنید که ساقه‌ آن تازه و ترد و گل‎ های آن از هم باز شده باشد. هنگامی که بروکلی کهنه باشد، قسمت گل آن زرد و از هم باز می شود. بروکلی را در یخچال نگهداری و طی یک یا دو روز آن را مصرف کنید. گل‌ های کوچک آن را می‌ توانید به صورت خام میل کنید. بروکلی گاز زیادی در معده تولید می کند، ولی اگر آن‌ را کمی بپزید، این ناراحتی را نخواهید داشت. آنهایی که گاز معده دارند، باید بروکلی را نیم‌ پز کنند، زیرا کلروفیل زیاد آن، اثر گوگرد را که گاز تولید می‌ کند، خنثی می‌ سازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها