شاه توت و خواص آن

A
۰

شاه توت میوه‌ ای مغذی و تصفیه کننده خون است و قند شاه توت برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.زیاده روی در مصرف آن باعث اسهال می شود.

شاه توت گونه‌ ای از توت است که اصل آن از ایران است. این درخت طول عمر طولانی‌ دارد و می‌ تواند برای چند صد سال زنده بماند. شاه توت را می‌ توان به شکلهای متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاه قرار داد. شاه توت‌، گوشتی و خوشمزه است و دارای کالری پایینی بوده و برای سلامتی بدن مفید می باشد. این نوع توت حاوی منبع خوبی از ویتامین c و آنتی اکسیدان بالایی است. علاوه بر این دارای ویتامین A و E و املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است. شاه توت‌ منبع خوبی از آهن است که به ندرت در دیگر انواع توت‌ ها پیدا می ‌‎شود.

شاتوت همچنین دارای مقدار فراوانی ویتامین B کمپلکس و ویتامین K است. این نوع توت حاوی مقدار خوبی از ویتامین B، نياسين، ریبوفلاوین و اسید فولیک است. این ویتامینها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ ها پروتئین‌ ها و چربیها کمک می‌ کنند.

طبع و مزاج شاه توت

شاتوت از نظر طبیعت، سرد و خشک است.

خواص شاه توت

  1. شاه توت از ساخته شدن کلسترول بد که به بیماریها و حملات قلبی منجر می‌ شود جلوگیری می‌ کند.
  2. محتوای متعادل تانن موجود در شاه توت به استحکام جداره‌ رگها کمک کرده و از خونریزی‌ های پوستی جلوگیری می‌ کند.
  3. غرغره آب شاه توت برای زخمها و جوشهای دهان مفید است و ورم حلق، درد گلو و تورم لثه را التیام می‌ بخشد.
  4. مصرف منظم این میوه، فرآیند پیر شدن را کند می‌ کند. به دلیل وجود خاصیت ضد باکتریایی آن، به بهبود شرایط اسهال ناشی از باکتری‌ ها کمک می‌ کند.
  5. مصرف عصاره‌ شاه توت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشست دیواره‌ نازک رگهای خونی می‌ شود. این عصاره دارای آنتی اکسیدان‌ هایی به نام آنتوسیانیدین است که به بهبود بافت پیوندی آسیب دیده کمک می‌ کند.
  6. اگر شاه توت را صبح ناشتا بخورید، ملین است.
  7. خاصیت ضدالتهایی از دیگر فواید این میوه است که می‌ تواند برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید (درد مفاصل) که این روزها بیشتر خانمها را گرفتار کرده مفید باشد.
  8. شاه توت عطش را فرو می‌ نشاند و اشتها را زیاد می‌ کند. با توجه به وجود قند طبیعی فروکتوز در این میوه در صورت مصرف درست و به اندازه‌ آن، برای افراد دیابتی نیز مفید بوده و حتی می‌ تواند جایگزین مناسبی برای مصرف قند باشد.
  9. شاه توت و عصاره‌ آن به طور مؤثری از رشد سرطان سینه و دهانه‌ رحم جلوگیری می‌ کند و به علاوه عصاره‌ آن مؤثرترین عامل در کاهش رشد سلولهای سرطانی در سینه است.

خواص برگ و ریشه‌ شاه توت

  1. استفاده از جوشانده‌ برگهای این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه‌ آن برای درمان اسهال خونی مفید بوده است. در برگ شاتوت ماده‌ ای ضد قند وجود دارد که می‌ تواند مرض قند را درمان کرده و قند خون را کاهش دهد. به همین دلیل می‌توان از آن در صورت وجود قند در ادرار و معالجه‌ دیابت استفاده کرد.
  2. حدود ۳۰ گرم عصاره‌ برگ شاه توت برای گزیدن جانوران و حشرات گزنده تأثیرگذار است.
  3. آب دم کرده‌ ریشه‌ توت و شاتوت که با حدود ۴۰ گرم ریشه دم شده باشد، برای دفع انگل کدو خصوصا اگر برگ شفتالو به آن اضافه کرده باشند، مفید است. خوردن دم کرده‌ برگ آن نیز همین اثرات را دارد.
  4. مزه مزه کردن آن برای درد دندان و کمپرس آن برای تحلیل ورم‌ های روده سودمند است.
  5. برای خانمهایی که دچار عدم دفع خون عادت ماهانه و یا بی‌ نظمی آن می‌ باشند می‌ توانند از جوشانده ریشه شاه توت برای مداوای خویش استفاده نمایند.

تقویت حافظه با شاتوت

پژوهشگران دریافته‌ اند با گنجاندن میوه‌ هایی مانند شاه توت در رژیم غذایی خود می‌ توان عملکرد مغز را بهبود بخشید و آن را تقویت کرد. این محققان معتقدند فلاووتولیدها از جمله آنتوسیانین و فلاوانول‌ های موجود در این میوه و خانواده‌ آن از طریق راه ویژه‌ ای در هیپوکامپوس مغز می‌ توانند پروتئین‌ های خاصی را فعال کرده و حافظه را تقویت کنند. هیپوکامپوس بخشی از مغز است که یادگیری و حافظه را کنترل می‌ کند.

مواد مغذی موجود در صد گرم شاه توت

انرژی (کالری) 43 کیلو کالری کلسیم 39 میلی گرم
چربی تام 0.39 گرم منیزیم 18 میلی گرم
پروتئین 1.4 گرم ویتامین ث 39 میلی گرم
کربوهیدرات 9.8 گرم نیاسین 0.620 میلی گرم
فیبر غذایی 5/0 گرم ویتامین A 25 واحد
قند 8 گرم پتاسیم 194 میلی گرم

نکات مهم و قابل توجه در مورد شستشوی شاه توت

شاهتوت در معرض آلودگی‌ های مختلفی قرار دارد. این میوه در صورت تماس با فضله‌ پرندگان بر روی درخت ممکن است با میکروهای سالمونلا، ایکولای و انواع ویروس‌ها و قارچها آلوده شود، مهمتر آن که اگر یک میوه‌ آلوده داخل ظرفی قرار گیرد، می‌ تواند تمامی شاتوت‌ های داخل ظرف را آلوده کند. نکته‌ دیگر سموم دفع آفات است که ممکن است در این محصول استفاده شود.

این میوه به دلیل آن که بدون پوست است و از آنجا که سم مستقیما وارد گوشت این میوه می‌ شود، اگر فاصله‌ زمانی استفاده از سم تا مصرف میوه رعایت نشود، فرد با توجه به نوع سم مصرفی در معرض انواع بیماریهای کبدی و سرطان قرار می‌ گیرد. از سوی دیگر شاه توت به دلیل آن که در گروه میوه‌ های نرم قرار دارد، شستشوی آن سخت و گاهی ناممکن است. بر این اساس بهتر است این میوه را زمانی که از درخت چیده می‌ شود و تا حدودی قابلیت شستشو داشته و به دور از آلودگی‌ های محیطی است، تهیه، شستشو و میل کنید.

در صورتی که شاتوت تازه به سرعت فریزر شود، می‌تواند مواد مغذی خود را به خوبی حفظ کند.

مضرات شاه توت

زیاده‌ روی در خوردن شاه توت نارسیده موجب ناراحتی معده می‌ گردد. افراط در خوردن شاه توت ممکن است موجب ایجاد اسهال شود و در صورتی که با شکم پر از این میوه تناول نمایید باعث بروز سوء هاضمه می‌ شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها