غذا برای افسردگی | درمان افسردگی با تغذیه

برای رفع فوری افسردگی چی بخوریم؟

A
۰

افسردگی را با مصرف غذاهای پروتئین دارد و یا آنتی اکسیدان ها می توانید درمان کنید. مهم ترین منبع تغذیه برای درمان فوری افسردگی را اینفوگیاهی معرفی می کند.

افسردگی را می توانید با رعایت رژیم غذایی تا حدود زیادی درمان کنید. کافی است به تغذیه ای که دارید بیشتر توجه کنید تا خوردن غذاهای شادی بخش را بیشتر مصرف کرده و از خوراکی هایی که ممکن است عکس این نتیجه را داشته باشند کنار بگذارید. اینفوگیاهی بهترین غذاها برای داشتن روان سالم و رفع افسردگی را معرفی می کند.

چه غذاهایی افسردگی را از بین می‌برند؟

رژیم غذایی ضد افسردگی تنوع و گوناگونی زیادی دارد و همین باعث می‌شود تا شما دلسرد نشده و روحیه‌تان تقویت شود. اگر به اندازه کافی شاد نیستید و یا به دنبال غذاهای نشاط آور هستید این مواد غذایی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

    انواع ماهی

ماهی‌ها در صدر جدول غذاهای ضد افسردگی قرار دارند. ماهی‌های صید شده وحشی به ویژه ماهی‌هایی که روغنی‌تر هستند مانند: ماهی سالمون، قزل آلا، ماهی تن، ماهی خال مخالی تاثیر زیادی در بهبود افسردگی و روزهای کسل آور شما دارند. امگا 3 موجود در ماهی باعث بهبود ارتباط بین سلول‌های مغزی و همچنین تقویت محل گیرنده انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند. همچنین امگا 3 منجربه تولید هورمون سروتونین و بهبود خلق و خو می‌شود.

    کربوهیدرات‌ ها

کربوهیدرات‌های پیچیده موجب افزایش تولید سروتونین می‌شوند. همچنین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات منجربه آزادسازی انسولین شده که باعث می‌شود تمام اسید آمینه‌های موجود در خون بجز تریپتوفان جذب سلول‌های بدن شوند به همین دلیل مقدار زیادی تریپتوفان در خون باقی می‌ماند و وارد مغز می‌شود و در آنجا به سروتونین تبدیل شده که نشاط آور و شادی آور است. کربوهیدرات‌های پیجیده شامل ماکارونی، برنج، حبوبات، نان سبوس دار، سیب زمینی، جو دوسر، ذرت و غیره می‌شود.

بیشتر بخوانید:با مصرف داروی گیاهی، افسردگی رو شکست بده

  آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد، افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها و کاهش عوامل شیمیایی مخرب در اثر افسردگی و استرس در خون می‌شوند. این مواد حاوی ویتامین E و C بوده و منابع غنی آن سبزیجات و میوه‌ها است. مواد غذایی مانند فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، توت فرنگی، کیوی، مرکبات و غیره در تقویت آرامش به شما کمک می‌کند.

    پروبیوتیک‌ ها

میکروارگانیسم‌هایی که در روده شما زندگی می‌کنند از جمله پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کرده، انتقال دهنده‌های عصبی خوبی تولید کرده و واکنش‌های استرسی شما را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین غذاهایی مانند تمپه، توفو، کلم ترش و میسو که حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک هستند به شما کمک می‌کنند.

    پروتئین‌ها

مواد غذایی حاوی پروتئین دارای اسید آمینه تریپتوفان هستند که در ساخت سروتونین به بدن کمک می‌کنند. منابع خوب پروتئین شامل: مرغ، گوشت، ماهش، لبنیات، محصولات سویا و حبوبات هستند

پیاز و بادمجان برای افسردگی

باید بدانید که بیماری افسردگی مانند هر بیماری دیگر قابل درمان بوده و علائم آن علاوه بر اینکه بر سلامت روح و روان شما تاثیر گذاشته، سلامت جسمی شما را نیز به خطر می‌اندازد. به همین منظور باید هر چه سریع‌تر درمان شود. روش‌های درمانی بدون داروی زیادی برای این بیماری وجود دارد که برخی از آنها را بزرگترین روانشناسان مشهور دنیا تایید کرده‌اند. همانطور که گفته شد مواد غذایی تاثیر بسیاری در خلق و خو ما خواهند گذاشت.

    پیاز

پیاز علاوه بر اینکه چربی و کلسترول خون را پایین آورده و مانع انعقاد خون می‌شود، در درمان ناراحتی‌های روحی بسیار موثر است. به اعصاب آرامش می‌بخشد، حافظه را تقویت می‌کند، خستگی جسم را کاهش داده و به دلیل داشتن فسفر در آن باعث آسان شدن فعالیت‌های فکری می‌شود.

    بادمجان

همچنین بادمجان علاوه بر جلوگیری از پوکی استخوان، بهبود سلامت قلب و عروق، محافظت از دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن، کنترل دیابت و غیره به کاهش استرس، تقویت فعالیت‌های شناختی و روان شناختی، کاهش اضطراب و افسردگی نیز کمک می‌کند و آرامش بخش است. در این مقاله با طرز تهیه انواع غذاهای رژیمی خوشمزه با سبزیجات بیشتر بخوانید)

منبع: گهواره
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها