مضرات قلیان | ضرر های قلیان کشیدن

با قلیان کشیدن به طاسی سلام می کنید

A
۰

اگر شما هم از افرادی هستید که قلیان می کشید یا دوست دارید یکبار امتحان کنید این مطلب را بخوانید تا با ضررهای آن آشنا شوید.

قلیان کشیدن ممنوعیت ندارد و شما در خانه یا در کافه و رستوران ها می توانید قلیان بکشید. کشیدن قلیان شاید جنبه تفریحی داشته باشد اما برای سلامت بدن ضررهای زیادی دارد و بدن را به خطر می اندازد. در این مطلب از ضررهای قلیان و آسیب هایی که به بدن وارد می کند گفته ایم.

مضرات قلیان کشیدن برای مو

مو برای رشد نیاز به اکسیژن دارد و استعمال دخانیات و قلیان به دلیل افزایش مونوکسیدکربن باعث کاهش اکیسژن در مو می شود.مصرف قلیان و دخانیات باعث بروز آسیب هایی مانند پیری زودرس، ایجاد چین و چروک بر روی پوست، نازکی تارهای مو و ریزش آن می شود.با کاهش سیستم دفاعی بدن، موها مستعد خرد و شکننده شدن می شود که قلیان و دخانیات تاثیر عمده ای بر پوست و مو دارد.

استفاده از قلیان به دلیل افزایش مواد افزودنی نسبت به دخانیات مضرتر است که با هر بار پک زدن به قلیان دود زیادی وارد ریه می شود، در حالی که در سیگار این مقدار کمتر است.

توجه داشته باشید:اگر کاشت مو انجام داده اید؛ قلیان باعث تنگ شدن عروق خونی می‌شود و می‌تواند جریان خون به فولیکول‌های موی کاشت شده را مختل کند. این موضوع ممکن است باعث کاهش رشد موها، ضعف موی کاشت شده و حتی تحلیل آنها شود. قلیان می‌تواند باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شود و خطر ابتلا به عفونت در ناحیه کاشت مو را افزایش دهد.

دیگر عوارض قلیان کشیدن

احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی

دود قلیان یک دود مضر برای ریه است که می‌تواند موجب ابتلای فرد به بیماری‌های تنفسی شایع شود. آسم یکی از مهم‌ترین بیماری‌های تنفسی است که افراد قلیانی را تحدید می‌کند. برخی از افراد تصور می‌کنند که با تعویض مکرر آب قلیان می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را کاهش دهند اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و تعویض آب قلیان خطرات آن را کاهش نمی‌دهد.

ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی

متخصصان و پژوهشگرانی که در زمینه بیماری‌های روحی و روانی فعالیت دارند، بر این باورند که افراد قلیانی بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی قرار دارند. افسردگی و اضطراب مزمن یکی دیگر از بیماری‌هایی است که در افراد قلیانی شروع بیشتری دارد. بنابراین توصیه می‌شود اگر در دوران افسردگی به سر می‌برید، برای درمان سریع‌تر قلیان کشیدن را کنار بگذارید.

بیماری‌های واگیردار

یکی دیگر از مضرات قلیان برای سلامتی ابتلا به بیماری‌های واگیردار است. از آنجایی که افراد قلیانی به صورت گروهی از یک قلیان مشترک استفاده می‌کنند، بیشتر در خطر بیماری‌های واگیردار ویروسی و باکتریایی قرار می‌گیرند.

تبخال، سرماخوردگی و کرونا از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری هستند که می‌توانند از طریق قلیان کشیدن نیز انتقال یابد.

بی خوابی

 اگر پس از مصرف قلیان متوجه شدید که نمی‌توانید به راحتی بخوابید، ممکن است علت این اتفاق، استفاده از قلیان باشد. نمی‌توان با قطعیت گفت که بروز بی خوابی در یک شخص به طور قطع مربوط به استفاده از قلیان است. اما لازم به ذکر است مصرف قلیان می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل بی خوابی باشد.

 سکته

 یکی از خطرناک‌ترین عوارضی که در صورت کاهش میزان اکسیژن خون به وجود می‌آید، بروز سکته است. کاهش میزان اکسیژن خون، امر بسزایی در بروز سکته دارد.

عضله سوزی و کاهش وزن ناسالم

قلیان (و هر دود و دمی) بر متابولیسم بدن اثر منفی دارد و به عبارتی با آن تداخل دارد. علاوه بر این، تحرک ورزشکار را کم می‌کند. مردان قلیانی در واقع ۳۵۰ تا ۵۷۵ کالری بیشتر از غیر قلیانی‌ها در روز دریافت می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که اهل سیگار و قلیان هستند، چربی بدن‌شان عمدتاً به شکل شکمی یا مرکزی به شکل سیب توزیع می‌‌شود که این شکل توزیع چربی، اثرات منفی بر سلامتی آن‌ها دارد. یک رژیم غذایی خوب و انجام ورزش روتین بهترین راه برای رسیدن و حفظ وزن سالم است.

کاهش میزان باروری در مردان و زنان

 یکی دیگر از جدی‌ترین مضرات استفاده از قلیان، کاهش میزان باوری است. این امر هم برای آقایان و هم در مورد بانوان صدق می‌کند. علاوه بر آن، اگر یک خانم باردار، در دوران بارداری خود از قلیان استفاده کند، به طور ناخواسته آسیب‌های جدی و شدیدی را به جنین خود وارد کرده است.

در این بخش تنها به برخی از مضرات قلیان برای سلامتی بدن اشاره شد. لازم است بدانید بیماری‌ها و عارضه‌های دیگری نیز در ارتباط با استفاده از قلیان تشخیص داده شده‌اند. ممکن است تصور کنید فیلتر قلیان یا همان آبی که در قسمت انتهایی قلیان استفاده می‌شود، می‌تواند جلوی انتقال ترکیبات سمی به داخل بدن انسان را بگیرد. در بخش بعدی این مطلب، این باور غلط را به طور دقیق‌تری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیماری ‌های عفونی

 علاوه بر دود قلیان، نحوه مصرف قلیان نیز ممکن است موجب بروز بیماری‌های عفونی در بخش‌های مختلف بدن (به ویژه در دهان) شود. زیرا قلیان دارای یک لبی است که به طور مشترک بین چند فرد استفاده می‌شود. بسیاری از افراد در طول سفر یا در دورهمی‌های داخل یا خارج از خانه، از قلیان استفاده می‌کنند. استفاده از یک لبی مشترک برای استفاده چند شخص از یک قلیان، احتمال انتقال بیماری‌های عفونی از فرد بیمار به افراد سالم را افزایش می‌دهد.

 

منبع: فیت کلاب
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها