جلوگیری از پوسیدگی دندان | موثرترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان

این خوارکی ها نمی ذارن دندونات خراب بشن

A
۰

مسواک زدن و تعذیه مناسب مهم ترین راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی دندان است. در این مطلب بهترین راهکارهای جلوگیری از پوسیدگی دندان را بخوانید.

پوسیدگی دندان باعث درد و ناراحتی زیاد می شود و ممکن است در هر سنی رخ دهد.  این مشکل دلایل زیادی دارد که اصلی ترین آن ها می تواند عدم مراقب صحیح از دندان یعنی مسواک نزدن درست و به موقع باشد. راهکارهای خانگی نیز برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد که به مهم ترین آن ها در ادامه اشاره شده است.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان یا Tooth decay درحقیقت شرایطی است که در آن لایه سخت و خارجی دندان، یعنی مینای دندان آسیب می‌بیند.

درواقع باید گفت نوعی باکتری به‌نام پلاک (Plaque) که عامل پوسیدگی دندان است، روی دندان‌ها وجود دارد و زمانی که شما غذا یا نوشیدنی حاوی شکر مصرف کنید، این باکتری نوعی اسید تولید می‌کند که این اسید به مینای دندان آسیب می‌رساند. این مشکل ادامه پیدا خواهد کرد، تا جایی که دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند. دقت داشته باشید که پوسیدگی دندان از جمله مشکلاتی است که برای تمام سنین اتفاق می‌افتد و از جوان تا افراد مسن می‌توانند آن را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید:کاربردهای آویشن برای سلامت دهان و دندان

علائم پوسیدگی دندان

  • درد دندان

  • بوی بد دهان

  •  حساسیت زیاد دندانی در خوردن غذاهای و نوشیدنی‌های مختلف

پوسیدگی دندان

راهکارهای خانگی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

سیب زمینی شیرین

اگر شما به دنبال راهی هستید با خوردن غذاهایی که حاوی شکر زیادی هستند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید، سعی کنید در بشقاب غذایتان از سیب زمینی شیرین که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A است، استفاده کنید.

ماست

ماست ساده حاوی کلسیم، ویتامین D و پروبیوتیک‌های افزاینده سیستم ایمنی است، بنابراین شما ممکن است از پیدا کردن لبنیات در لیست موادی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چندان تعجب نکنید. بهر حال برای شما جالب خواهد بود که بدانید که ماست هم برای سلامت دندان و هم برای سلامت روده مفید است.

توت فرنگی

توت فرنگی‌ها به طور طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند و به نظرم می‌رسد که ماده خوبی برای بازسازی و پیشگیری از خرابی دندان باشد.

کره

کره منبع خوبی از ویتامین B12 است که یک ماده عالی برای مبارزه با بیماری پریودنتال است (اگر چه کره می‌تواند برای سلامتی ضروری است). دکتر کاتریس آستین گفت: ویتامین B12 در پیشگیری از زخم‌های دهانی همچون آفت دهان و تقویت سلامت بزاق مفید است.

کاهش جذب ویتامین B ممکن است منجر به پیشروی عفونت‌های ملایم لثه مانند ژنژیویت یا عفونت‌های پیشرفته لثه مانند پریودنتیت شود که در نتیجه منجر به از دست رفتن دندان می‌شوند. شما همچنین می‌توانید ویتامین B12 را در سویا، برنج و پنیر پیدا کنید اما به نظر می‌رسد کره جالبتر باشد

بیشتر بخوانید:سفید کردن دندان ها به روش گیاهی و طبیعی

آووکادو

پتاسیم یک ماده معدنی است که به تقویت و جلوگیری از شکستن استخوان کمک می‌کند. کمبود پتاسیم می‌تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان در برخی افراد شود، بنابراین باید این ماده معدنی را به میزان زیاد استفاده کرد.

چای سبز

چای سبز یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای درمان پوسیدگی دندان است. در واقع با استفاده از چای سبز می‌توان میکروب‌های داخل دهان را از آن خارج کرد. برای مصرف این چای سبز باید در ابتدا چای سبز را آماده کرده سپس به آن عسل و آبلیمو نیز اضافه کنید. چای سبز را نیز مانند چای سیاه بهتر است به صورت گرم و ولرم بنوشید. مصرف روزانه دو یا سه بار از این چای سبز می‌تواند در سلامت دندان‌های شما بسیار تاثیر گذار باشد.

روغن میخک

خود میخک و تمامی فراورده‌های میخک از جمله روغن میخک برای درمان پوسیدگی و همچنین کنترل درد دندان بسیار مفید هستند. روغن میخک دارای یک عنصری به اسم اوژنول است که این عنصر به صورت مسکن عمل می‌کند. همچنین این روغن از رشد ویروس، قارچ و باکتری جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روغن میخک بهتر است که مقداری از روغن میخک را روی انگشت بریزید سپس انگشت خود را به دندان پوسیده و یا حفره دندان بمالید. برای انجام این کار می‌توانید از گوش پاک کن تمیز هم استفاده کنید. این کار را بهتر است در حدود دو یا سه بار در روز انجام بدهید.

 

منبع: پذیرش ۲۴
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها