عرق بومادران

فواید عرق بومادران | نحوه تهیه عرق بومادران | مضرت عرق بومادران

خواص عجیب و خطرناک عرق بومادران برای سلامت بدن

A
۰

از خواص عرق بومادران می توان به رفع مشکلات گوارشی و بهبود سرماخوردگی اشاره کرد. دیگر خواص و نحوه تهیه عرق گیاهی بومادران را در ادامه می خوانید.

عرق بومادران در واقع عصاره گیاه بومادران است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و مواد معدنی چون آهن برای سلامت بدن مفید می باشد. با مصرف عرق بومادران اضطراب را کم کرده و زخم ها را درمان می کنید اما در مصرف این عرق گیاهی بهتر است دقت داشته باشید تا دچار مشکلات خونی و همچنین خواب آلودگی نشوید. در ادامه این مطلب از خواص عرق گیاهی بومادران برای بدن بیشتر می خوانید.

ترکیبات موجود در عرق بومادران

مواد مغذی و معدنی موجود در گیاه بومادران و عرق آن شامل انواع فلاونوئیدها و انواع آنتی اکسیدان های مفید برای بدن می باشند. همان طور که گفته شد، تمام قسمت های این گیاه سرشار از مواد مغذی می باشد و می توان گفت که برگ های گیاه بومادران نیز دارای عناصری همچون فسفر، آهن و گوگرد می باشد. تمام این مواد مغذی در عرق گیاهی بومادران نیز موجود می باشد.

مزایای عرق گیاهی بومادران

عرق گیاهی بومادران دارای خواص بسیار زیادی مانند تب بر، کاهش دهنده فشار خون، قابض و ضدعفونی کننده مجاری ادراری می باشد. به طور سنتی از این عرق گیاهی جهت برطرف کردن کوفتگی، ورم، کشیدگی عضلات، کاهش تب، بهبود سرماخوردگی، آمنوره و اسهال است و  به طور ویژه برای بهبود بیماری های ترومبوتیک همراه با فشار خون شامل ترومبوز مغزی یا کرونری مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین فواید این عرق گیاهی برای زنان می باشد و می تواند برای درمان عفونت ها و کیست های زنانه بسیار مفید باشد.

گیاه بومادران دارای اثرات ضد باکتریایی نیز می باشد و مطابق با مرجع کمیسیون E، جهت رفع مشکلات سوء هاضمه و ناراحتی های اسپاسمی مجاری گوارشی استفاده می شود و کارایی دارد. در این منبع اثرات صفرا آور، ضد باکتری، قابض و ضد اسپاسم برای این گیاه را ذکر کرده است. در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده شده است که عرق گیاهی بومادران دارای اثر محفاظت کننده از معده در برابر آسیب ناشی از اتانول می باشد. به طور خلاصه این عرق گیاهی از موکوس معدی محافظت می کند.

بیشتر بخوانید:همه چیز در مورد خواص بومادران

زخم ها را التیام می بخشد

یکی از مزایایی که گیاه بومادران به همراه دارد، این است که می تواند زخم ها را التیام ببخشد و حتی در زمان های قدیم و رم باستان به دلیل اینکه با عصاره این گیاه، زخم های سربازان را التیام می دادند بسیار محبوبیت داشته است.

به انعقاد خون کمک می کند

عرق گیاهی بومادران قادر است هم خون را لخته کند و هم آن را رقیق سازد، به همین دلیل در میزان مصرف آن باید دقت لازم را به عمل آورید. در زمان های خونریزی های شدید و حاد از این گیاه به عنوان عاملی که بتواند خون را متوقف سازد، استفاده می شود و این عمل خود یک مزیت بسیار مهم برای این گیاه به شمار می رود.

اضطراب را کاهش می دهد

از گذشته های دور تا به امروزه عرق گیاهی بومادران را به عنوان دارویی برای کاهش سریع اضطراب و هورمون های استرس می شناخته اند و از آن استفاده می کردند. این عرق گیاهی، همچنین باعث می شود که بدن و ذهن آرامش بیشتری داشته باشند . این عرق گیاهی همانند دیازپام عمل می کند و اضطراب را کاهش می دهد. افرادی که دچار بی خوابی هستند، می توانند قبل از خواب یک فنجان از این عرق گیاهی را مصرف کنند.

ممکن است التهاب را کاهش دهد

افرادی که از بیماری هایی همچون نقرس و سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند، می توانند از عرق گیاهی بومادران برای درمان بیماری های خود استفاده کرده و باعث کاهش التهابات در قسمت های مختلف بدن خود شوند.

مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد

عرق گیاهی بومادران با تاثیرات شگفت انگیزی که در بدن دارد، می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند. حتی مطالعات نشان داده که این عرق گیاهی، باعث می شود که فعالیت ترشح آنزیم های گوارشی و صفرا بالاتر رفته و بعلاوه روند گوارشی بهتر صورت گیرد و از بروز بیماری هایی همچون یبوست، نفخ معده و اسهال در فرد جلوگیری می کند . همچنین مطالعات انجام شده نشان می دهد که این عرق گیاهی، می تواند سندروم رود تحریک پذیر را نیز درمان کند.

فشار خون بالا را درمان می کند

افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، می توانند از عرق گیاهی بومادران به صورت مرتب و منظم برای بهبود بیماری خود استفاده کنند. به مرور زمان این عرق گیاهی، تاثیرات بی نظیر خود را نشان می دهد و شما می توانید در مدت زمان کوتاهی تاثیرات شگفت انگیز این عرق گیاهی را در کاهش فشار خون مشاهده کنید.

از تاثیرات بی نظیر دیگر این عرق گیاهی می توان به احتمال کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و بروز سکته در فرد مصرف کننده اشاره کرد. بعلاوه مصرف عرق یا دمنوش گیاه بومادران، مانع ورود کلسیم به عروق خونی می شود و این عمل خود باعث کاهش فشار خون در فرد خواهد شد.

 در بهبود سرماخوردگی موثر است

از دوران قدیم تا به امروزه پزشکان طب سنتی از گیاه بومادران برای درمان و بهبود سرماخوردگی استفاده می کردند. این عرق گیاهی قادر است، منافذ و عروق بدن را باز کرده و حتی می تواند سموم بدن را از طریق تعرق از بدن دفع کند. خاصیت آنتی اکسیدانی این عرق گیاهی باعث می شود، عفونت ناشی از سرما خوردگی را نابود و از بین ببرد. اگر شما به سرماخوردگی شدیدی مبتلا شدید، بهتر است از این عرق گیاهی برای کاهش سرفه، عطسه و علائم ناشی از سرماخوردگی استفاده کنید تا هرچه زودتر شما مداوا شوید.

عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی بومادران

تمام گیاهان دارویی، علاوه بر اینکه دارای مزایای بسیار زیادی برای بدن هستند، در درمان بسیاری از بیماری ها نیز مفید واقع می شوند . اما برخی از عرقیات گیاهی در اثر مصرف بیش از حد ممکن است باعث عوارض جانبی شوند. بنابراین باید در میزان دقیق و مناسب مصرف گیاه بومادران دقت کنید تا مشکلی برای شما رخ ندهد. عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی بومادران عبارتند از:

بیشتر بخوانید:معجزه بومادران برای مشکلات معده

خواب آلودگی

این عرق گیاهی همانطور که می تواند در درمان بی خوابی موثر واقع شود، می تواند احساس خواب آلودگی را نیز برای فرد به وجود آورد و این یکی از عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی بومادران می باشد.

اختلالات خونی

عرق گیاهی بومادران باعث لخته شدن خون می گردد  اما برای افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند خطرناک می باشد، زیرا این عرق گیاهی می تواند باعث برعکس شدن اختلالات خونی در فرد شود ( مثلا فرد دچار خونریزی شده و این عرق گیاهی نقش لخته شده خون را باید ایفا کند، اما ممکن است خون را رقیق می کند).

افزایش دفع ادرار

از عوارض جانبی دیگر این عرق گیاهی، می توان به افزایش دفع ادرار در فرد اشاره کرد. مصرف این عرق گیاهی باعث می شود که فرد در بیشتر مواقع و پشت سرهم، احساس ادرار و دفع داشته باشد.

 در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این عرق گیاهی به هیچ عنوان در دوران بارداری و در زمان شیردهی توصیه و تجویز نمی گردد. همچنین می توان گفت، که این عرق گیاهی برای افرادی که دچار بیماری صرع و حساسیت به این گیاه و عرق آن هستند، نیز اصلا توصیه نمی شود.

چگونگی تهیه عرق گیاهی بومادران

عرق گیاهی بومادران سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز برای بدن می باشد و زمانی که بخواهید از این گیاه عرق بدست آورید، باید گیاه را به همراه مقداری آب درون دستگاه عرق گیری قرار دهید . در زمانی که عملیات تقطیر رخ دهد، عصاره گیاه حاصل می شود که به آن عرق بومادران گفته می شود.

این عرق نیز حاوی تمام مواد مغذی و سرشار از خواص درمانی موجود در گیاه بومادران می باشد. در دسترس بودن گیاه بومادران در تمام فصول، شاید به هردلیلی برای افراد سخت و دشوار باشد، اما امروزه با گرفتن عرق از گیاه بومادران این امکان فراهم شده تا به راحتی و بدون دردسر در دسترس همگان قرار گیرد و از خواص بی نظیر این عرق گیاهی به راحتی استفاده کنید .

 

منبع: جهان شیمی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها