خواص دستنبو در طب سنتی | فواید دستنبو

دستنبو و تمام خواص شگفت انگیزی که از آن بی اطلاع بودی

A
۰

دستنبو از میوه های تابستانی است که فشار خون را کنترل کرده و برای سنگ مجاری ادرار مفید می باشد. در ادامه با تمامی خواص دستنبو آشنا می شوید.

دستنبو یا شاماما از میوه های تابستانی خانواده کدوییان است که اندازه کوچکی داشته و دلیل اصلی داشتن این نام است. این میوه ملین و آبدار است که برای دفع سنگ ها مفید می باشد همچنین برای نقرس، کم خونی و دردهای عضلانی مفید است. اینفوگیاهی در ادامه این مطلب از تمامی خواص دستنبو و ویژگی های آن صحبت می کند.

دستنبو چیست؟

میوه ای از خود خانواده کدوییان است و کوچکتر از خربزه است که تقریباً به اندازه یک کف دست است و رنگ نارنجی مایل به قهوه ای دارد.این میوه بسیار شبیه کدو تنبل به نظر رسد. به طور رنگی شبیه کدو دارد، با این تفاوت که در ابتدا سبز است، اما پس از رشد کامل و با نور آفتاب، به کدو تنبل تبدیل می شود. مزایای میوه دستنبو برای بدن بسیار است. به عنوان مثال این میوه آبدار و ملین است و علاوه بر درمان یبوست، عفونت کلیه و عفونت مثانه را نیز درمان می کند. این میوه فشارخون را تنظیم می کند.

این میوه معمولا در ایران در غرب کشور یافت می شود. در منطقه آذربایجان از کشاورزان به صورت سنتی این گیاه را بین هندوانه و گیاهان مختلف کشت می دهند. در زبان کردی به نام ‘شمه’ شناخته می شود، این واژه عربی است که به معنای معطرو بسیارخوشبو می باشد. با آغاز تابستان، گیاهی معطر به نام دستنبو بازار میوه و تره بار ایران را اشباع می کند.

دستنبو
دستنبو

این میوه اگرچه در سوابق ادبیات ما جایگاه منحصر به فردی دارد، با این حال بسیاری به ویژه جوان ترها با این گیاه معطر آشنا نیستند. با وجود این که این میوه برای خوردن مناسب است و طبع آن گرم است، با این حال، شهرت آن به بیشتر به دلیل عطر درجه یک آن است. در شرق کشور، به طور خاص درجنوب خراسان، به وسیله کشت خودرو یا کشت بهار بسیارمحدود در مزارع این استان تولید می شود.

 دلیل نام گذاری دستنبو

نام این میوه به این دلیل است که وقتی دستنبو به اندازه یک تخم مرغ است، در دست نگه می دارید، دست شما بلافاصله خوشبو می شود و در جنوب خراسان، مردم از آن به عنوان خوشبوکننده خانگی استفاده می کنند.

دستنبو یا شماما: میوه ای از دایره خویشاوندان خربزه است، اما در اندازه کوچکتر از خربزه است. اگرچه این میوه خوراکی است و طبیعت آن گرم است، اما شهرت آن عمدتاً به خاطر عطر خوشبوی آن است.

خواص دستنبو چیست؟

  •     این میوه با توجه به پتاسیم و عطر دلپذیر خود را, تقویت کننده قلب است و عروق را باز می کند. باز کردن شریان ها وهمچنین با توجه به محتوای منیزیم خود، از جمله میوه های آرامش بخش به شمار می رود.

  •     افراد با فشار خون بالا می توانند روزانه با مصرف نیمی از طالبی این بیماری را کنترل کنند

  •     این میوه همچنین می تواند تاثیر داروهای ضد فشار خون را افزایش دهند.

  •     این میوه در فیبر بسیار غنی است و بسیار ملین می باشد. بنابراین بسیار توصیه می شود برای افراد مبتلا به یبوست, بواسیر و چربی خون مناسب است.

  •      این میوه بسیار موثر برای افرادی که دچار احتباس ادرار و یا سنگ مجاری ادراری هستند، بسیار موثر است.

  •      همچنین افراد دارای کم خونی، نقرس و روماتیسم نیاز بهتر است طالبی در رژیم غذایی قرار دهند.

  •     این میوه ها به دلیل داشتن مواد قندی دارای خواص تقویت کنندگی هستند و یکی از احیاء کنندگان واز عناصر جوان کننده هستند.

  •     میوه دستنبو با گوشت زرد شامل مقدار زیادی آنتی اکسیدان شیمیایی بتا کاروتن، که پیش ساز برای ویتامین A به شمار می‌رود.

  •     شاماما و گرمک برای جلوگیری از زردی و رفع حرارت کبد مفید است و رسوبات کلیه و مثانه را تخلیه می کند.این میوه برای دفع سموم از بدن و رشد و ترمیم سلول های پوست مفید هستند، با توجه به مقادیر زیاد فسفر، سلول های مغزی و عصبی را تقویت می کند.

منبع: جهان شیمی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها