ویتامین D برای مردان | علائم کمبود ویتامین دی در مردان

چرا آقایون باید ویتامین D مصرف کنند؟ | فواید ویتامین دی برای مردان

A
۰

کمبود ویتامین دی در مردان باعث افزایش وزن ناخواسته شده و بیماری های کلیوی را در بر دارد. در این مطلب از خواص ویتامین دی برای آقایان می خوانید.

ویتامین دی در اغلب سبزیجات و آجیل ها وجود دارد و مصرف آن باعث پیشگیری از مشکلات دندان و پوکی استخوان می شود. ویتامین D از مکمل هایی است که مردان حتما باید استفاده کنند تا از بیماری های کلیوی و کبدی دور مانده و از سرطان پروستات پیشگیری کنند. در این مطلب از خواص ویتامین دی برای مردان و علائم کمبود آن توضیح دادیم.

خواص ویتامین دی برای مردان

 رشد عضلات

این ویتامین روی قدرت عضلات تاثیر دارد و به ریکاوری آن‌ها پس از ورزش کمک می‌کند. یک مطالعه روی مردان نشان داد که ویتامین D می‌تواند به طور قابل‌توجهی آسیب‌دیدگی سلول‌های عضلانی در اثر ورزش را کاهش دهد.

سطح تستوسترون

ویتامین D در تولید تستوسترون و باروری مردان نقش دارد. در یک مطالعه روی مردان مبتلا به اضافه وزن که برنامه کاهش وزن داشتند، مکمل ویتامین D توانست سطح تستوسترون را بالا ببرد.

اختلال نعوظ

شواهد نشان می‌دهد که در مردان مبتلا به اختلال نعوظ سطح ویتامین D پایین است.

بیشتر بخوانید:با کمبود کدام ویتامین احساس لرزش بدن می کنیم؟

باروری

بر اساس تحقیقات، بین سطح ویتامین D با تعداد و تحرک اسپرم‌ها ارتباط وجود دارد.

سلامت روان

ویتامین D به تنظیم خلق و خو و کاهش افسردگی کمک می‌کند.

کاهش وزن

نتیجه تحقیقات در مورد نقش ویتامین D در کاهش وزن ضد و نقض است. با این حال، در بعضی از مطالعات مشاهده شده است که مکمل ویتامین D می‌تواند به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) در افراد چاق کمک کند.

رشد مو

تحقیقات نشان داده‌اند که در افراد مبتلا به ریزش مو سطح ویتامین D پایین است.

ویتامین دی برای مردان

بیشتر بخوانید:کدام ویتامین ها به کاهش وزن کمک می کند؟

علائم کمبود ویتامین D در آقایان

چاق شدن

مردان چاق 35 درصد بیشتر از افراد غیرچاق در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. علت پایین بودن سطح ویتامین D در افراد چاق این است که سلول‌های چربی ویتامین‌ را نگه می‌دارند و آن را آزاد نمی‌کنند.

ابتلا به دیابت

افراد مبتلا به دیابت یا پیش‎دیابت سطح ویتامین D کمتری نسبت به افراد سالم دارند. این ارتباط هم در افراد لاغر و هم در افراد چاق دیده شده است.

بیماری های قلبی

شواهد نشان می‌دهد که بیماری قلبی از عوارض کمبود ویتامین D در مردان است. چون کمبود این ویتامین می‌تواند فشار خون که یکی از عوامل خطر بیماری قلبی است را افزایش دهد.

مشکلات روده

کمبود ویتامین D در افرادی که به دلیل مشکلات گوارشی قادر به جذب موثر مواد مغذی نیستند، بسیار رایج است. یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو فعال (یک نوع بیماری التهابی روده)، به‌ ویژه افرادی که کورتیکواستروئید مصرف می‌کنند، اغلب به کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

مشکلات لثه و دندان

از آنجا که ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند، برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است. کمبود ویتامین D در مردان باعث ضعیف شدن دندان‌ها می‌شود و آن‌ها را مستعد پوسیدگی می‌کند. علاوه بر این، احتمال ابتلا به پریودنتیت (التهاب لثه) را افزایش می‌دهد.

ابتلا به آلزایمر

محققان کمبود ویتامین D را با ناهنجاری در ساختار مغز، زوال شناختی و زوال عقل مرتبط می‌دانند. با این حال، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مکمل ویتامین D بتواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

سرطان پروستات

ویتامین D نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. کمبود این ویتامین ممکن است التهاب را افزایش دهد که یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان است. علاوه بر این، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین D سرعت پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می‌دهد و کمبود آن با تومورهای تهاجمی پروستات مرتبط است.

پوکی استخوان

بدن ما برای جذب کلسیم و رشد استخوان‌ها به ویتامین D نیاز دارد. کمبود ویتامین D روی تراکم استخوان تاثیر منفی دارد که این به پوکی استخوان و شکستگی منجر می‌شود.

منبع: درمانکده
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها