خواب آلودگی بعد از رابطه جنسی

چرا آقایون بعد از رابطه جنسی احساس خواب آلودگی دارند؟

A
۰

اکثر مردان بعد از رابطه جنسی احساس خواب آلودگی زیادی داشته و دلیل اصلی آن می تواند ترشح هورمون ملاتونین باشد که دلیل اصلی خواب آلودگی است. در ادامه از اصلی ترین دلایل حس خواب زیاد بعد از رابطه جنسی صحبت کردیم.

احساس خستگی و خواب آلودگی بعد از ارتباط جنسی اغلب میان زنان مردان بیشتر از زنان می باشد. از اصلی ترین دلایل این حس ترشح هورمون های موثر برای خواب و احساس تحلیل عضلات در آقایان می باشد. اینفوگیاهی در ادامه این مطلب از اصلی ترین دلایل خواب آلودگی و راهکارهای پیشگیری و مقابله با این حس در مردان را توضیح می دهد.

علت خواب آلودگی مردان بعد از رابطه

خواب آلودگی مردان بعد از رابطه جنسی یک فرآیند طبیعی است که از نظر علمی ثابت شده است و دلایل متعددی دارد. در زیر به اصلی‌ترین این دلایل اشاره می‌کنیم:

    مداخله هورمون‌ها

خواب آلودگی مردان با انزال و تغییر ترشح هورمون‌ها رابطه مستقیمی دارد. وقتی که مردان بعد از رابطه جنسی به انزال می‌رسند، در بدن آن‌ها هورمون‌های استرس‌زا ترشح می‌شود. این هورمون‌ها عبارت هستند از:

  •     پرولاکتین

  •     اکسی‌توسین

  •     ملاتونین

بیشتر بخوانید:عادت های پرخطری که سلامت جنسی را تهدید می کنند!

مداخله این هورمون‌ها با یکدیگر بعد از داشتن یک رابطه جنسی، این هشدار را به مرد می‌دهد که وقت استراحت و خواب فرا رسیده است. البته عوامل متعدد دیگری هم در این زمینه موثر هستند که در بخش‌های بعدی راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

دوپامین یک هورمون تحریک‌کننده بیداری است. زمانی که انزال در مردان اتفاق می‌افتد، پرولاکتین که انتقال‌دهنده عصبی محسوب می‌شود، هورمون دوپامین را به شدت سرکوب می‌کند.

در کنار پرولاکتین، هورمون دیگری با نام اکسی‌توسین وجود دارد که از آن با عنوان هورمون احساس خوب یاد می‌شود. این هورمون با ترشح در زمان رابطه جنسی، سعی بر این دارد تا افکاری را که موجب استرس و نگرانی می‌شوند از مردان دور کنند.

انجام رابطه جنسی در هنگام شب و تاریکی، باعث ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که در کنار پرولاکتین و اکسی‌توسین، شرایط را برای خوابیدن مرد بعد از رابطه جنسی فراهم می‌آورند.

اگر بخواهیم به‌صورت کلی بیان کنیم، بعد از رابطه جنسی ماهیت شیمیایی بدن مردان دستخوش تغییرات می‌شود. در صورتی که این اتفاق کمتر در بدن خانم‌ها بروز پیدا می‌کند.

خواب آلودگی در مردان

تحلیل عضلات

در بعضی از عضلات، گلیکوژن تولید انرژی می‌کند. زمانی که مرد بعد از رابطه جنسی به انزال می‌رسد، این انرژی به‌صورت کامل تخلیه می‌شود. از آن‌جایی که درصد عضلات موجود در بدن مردان بیشتر از زنان است، تحلیل عضلات بیشتر احساس می‌شود و مردان بعد از رابطه جنسی احساس خواب آلودگی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:شایع ترین دلایل کمر درد بعد از رابطه جنسی چیه؟

راه حل خواب آلودگی مردان بعد از رابطه زناشویی

  •     انجام رابطه جنسی را به قبل از وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام موکول کنید. چون بعد از غذا مرد احساس سنگینی می‌کند و تحلیل انرژی او بعد از رابطه جنسی، منجر به خوابیدن او خواهد شد.

  •     نزدیکی و روابط زناشویی را در ساعات آخر شب انجام ندهید. چون در حالت طبیعی در ساعت‌های آخر شب بدن احساس خستگی می‌کند و انزال مردان به نوعی در خوابیدن آن‌ها بعد از رابطه جنسی کمک خواهد کرد.

  •     قبل از برقراری رابطه جنسی، قهوه بنوشید. خوردن قهوه به خاطر کافئینی که در آن وجود دارد، باعث افزایش انرژی، سوخت و ساز و کاهش میزان خستگی خواهد شد.

 

منبع: پذیرش 24
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها