رابطه زناشویی در پریودی | قاعدگی و رابطه زناشویی

تو دوران قاعدگی میشه رابطه زناشویی داشت؟

A
۰

رابطه جنسی در دوران قاعدگی به طور کلی مشکلی نداشته اما می تواند باعث برخی بیماری های عفونی و مقاربتی شود. در ادامه از فواید و مضرات رابطه جنسی در دوران قاعدگی می خوانید.

داشتن رابطه زناشویی با همسر در دوران قاعدگی ممکن است برای همه زوجین سوال باشد. در دوران قاعدگی اغلب خانم ها میل جنسی بیشتری داشته و بهتر است رابطه زناشویی با شوهر را در زمانی که خون ریزی کمتری داشته تجربه کنند تا احتمال خطر و آسیب رسی کمتر باشد. در ادامه این مطلب از خواص و مضرات داشتن رابطه زناشویی در دوران قاعدگی بخوانید.

فواید رابطه جنسی در پریودی

  • میل جنسی در طول چرخه قاعدگی به لطف نوسانات هورمونی تغییر می‌کند. درست است که بسیاری از خانم‌ها، می‌گویند که میل جنسی آنها در طول تخمک گذاری، یعنی حدود 2 هفته قبل از قاعدگی افزایش می‌یابد، اما برخی دیگر گزارش می‌دهند که در طول دوره قاعدگی خود، میل جنسی آنها زیاد می‌شود.

  • درد قاعدگی به این دلیل اتفاق می‌افتد که رحم شما در حال انقباض است. این انقباضات، کمک می‌کنند تا پوشش رحم به صورت خون در طول قاعدگی از رحم خارج شود.برخی از خانم‌ها، زمانی که ارگاسم را تجربه می‌کنند، احساس می‌کنند که دردهای قاعدگی آنها کمتر شده است. چون ارگاسم باعث انقباض و سپس رها شدن ماهیچه‌های رحم شده و تنش مداوم را کاهش می‌دهد.همچنین، رابطه جنسی باعث تولید اندورفین شده که می‌تواند کمک کند تا ذهن از درد و ناراحتی پریود دور شود.

  • انقباضات عضلانی در طول ارگاسم به پاکسازی محتویات رحم شما کمک می‌کند.اگر دیواره رحم شما در طول رابطه جنسی در پریودی، سریعتر ریخته شود، می‌تواند باعث کوتاه‌تر شدن دوره قاعدگی شود. با این حال، هیچ شواهد علمی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

  • سردرد پریودی، یکی از علائم رایج قاعدگی است که به تغییرات هورمونی مربوط می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت جنسی ممکن است سردرد را تسکین دهد.محققان نمی‌دانند دلیل کاهش سردرد چیست، اما حدس می‌زنند که ترشح اندورفین در طول رابطه جنسی به کاهش درد کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:رابطه زناشویی در زمان عفونت واژن

آیا رابطه جنسی در پریود خطرناک است؟

درست است که گفتیم داشتن رابطه جنسی در پریودی، بی خطر است، اما همچنان باید رابطه جنسی ایمن داشته باشید. این به معنای محافظت از خود در برابر بارداری، بیماری‌های مقاربتی و سایر خطرات است. در ادامه خطرات رابطه جنسی در پریودی را بررسی کرده‌ایم.

  • شانس شما برای باردار شدن بسته به جایی که در سیکل خود هستید، متفاوت است. ممکن است در صورت داشتن رابطه جنسی در زمان قاعدگی، احتمال باردار شدن وجود نداشته باشد، اما غیرممکن نیست.برخی از افراد سیکل‌های قاعدگی کوتاه‌تر یا بی‌نظمی‌هایی در دوره قاعدگی دارند که بر زمان تخمک‌گذاری (آزاد شدن تخمک) تأثیر می‌گذارد.علاوه بر این، اسپرم می‌تواند تا پنج روز در دستگاه تناسلی زنده بماند. این بدان معناست که لقاح می‌تواند پس از رابطه جنسی شما اتفاق بیفتد.اگر قصد بارداری ندارید، مطمئن شوید که هنگام رابطه جنسی از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، حتی اگر در دوره قاعدگی هستید.

  • عفونت‌های مقاربتی (STI) یکی از خطرات اصلی رابطه جنسی هستند، اما داشتن رابطه جنسی در پریودی می‌تواند احتمال ابتلا به آنها را افزایش دهد. اگر فرد مبتلا به ایدز یا هپاتیت باشد و در قاعدگی، رابطه جنسی داشته باشد، شریک زندگی او در معرض خطر قرار می‌گیرد. زیرا، این ویروس‌ها می‌توانند از طریق تماس با خون منتقل شوند.تغییرات واژن که در طول دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد، در واقع می‌تواند فرد را در برابر عفونت‌ها آسیب پذیرتر کند. داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در طول قاعدگی، خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال را افزایش می‌دهد.در حالی که، خانم‌ها بیشتر از مردان به بیماری‌های مقاربتی مبتلا می‌شوند و عوارض بیشتری را نسبت به آنها تجربه می‌کنند، اما بازهم رابطه جنسی محافظت نشده، به طور کلی، مردان را در معرض خطر ابتلا به STI قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:برای اینکه رابطه زناشویی طولانی بشه؛ چی بخوریم؟

احتمال بارداری در رابطه جنسی در پریودی

اگر نمی‌خواهید باردار شوید، استفاده از یک روش پیشگیری، مانند کاندوم، می‌تواند به شما کمک کند، صرف نظر از اینکه در چه بخشی از چرخه قاعدگی خود هستید.

احتمال باردار شدن شما در طول قاعدگی کمتر است، اما هنوز هم امکان بارداری در این زمان وجود دارد.

به احتمال زیاد شما در طول تخمک گذاری، که حدود 2 هفته قبل از شروع قاعدگی شما اتفاق می‌افتد، باردار خواهید شد. با این حال، طول چرخه هر فرد متفاوت است؛ طول چرخه شما حتی می‌تواند ماهانه تغییر کند.

اگر سیکل قاعدگی کوتاهی دارید، احتمال باردار شدن در دوران قاعدگی بیشتر می‌شود. همچنین، در نظر بگیرید که اسپرم می‌تواند تا 7 روز در بدن شما زنده بماند.

بنابراین، اگر برای مثال چرخه 22 روزه دارید، و بلافاصله پس از شروع قاعدگی، تخمک گذاری می‌کنید، این احتمال وجود دارد که در حالی که اسپرم هنوز در دستگاه تناسلی شماست، تخمک آزاد کنید.

منبع: ایمپو
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها