روغن گیری کنجد | طرز تهیه روغن کنجد

کنجد بخر و به روش سنتی روغن گیری کن!

A
۰

روغن کنجد را می توانید در خانه؛ هم با دستگاه و هم بدون نیاز به تجهیزات تهیه کنید. شیوه روغن گیری کنجد را در ادامه می خوانید.

روغن کنجد می تواند از محبوب ترین روغن های این روزها میان افرادی که به رژیم غذایی اهمیت می دهد و افراد گیاهخوار؛ باشد. این روغن را می توانید جایگزین انواع روغن های ناسالم کنید. اگر منبع معتبری برای تهیه روغن کنجد نمی شناسید اینفوگیاهی شیوه تهیه خانگی روغن کنجد را آموزش می دهد.

روش تهیه روغن کنجد در خانه

یکی از بهترین راه ها برای گرفتن روغن کنجد، روش خانگی آن می باشد زیرا اینگونه از سلامت آن اطمینان کامل دارید. همانطور که می دانید یکی از مفیدترین روغن ها، روغن کنجد می باشد که هم برای استفاده خوراکی و هم جهت درمان مورد توجه قرار گرفته است. روغن کنجد دارای خواص و فواید بسیار زیادی دارد که می توان در انواع غذاها و سالادها از آن استفاده به عمل آورد.

ابتدا به مقدار لازم کنجد تهیه می کنید که این میزان به مقدار روغنی که می خواهید داشته باشید بستگی دارد، دانه های کنجد را با استفاده از فر و یا حرارت تست می کنید، اگر می خواهید در فر بگذارید دانه های کنجد را روی سینی فر پخش کرده و در دمای 180 درجه قرار می دهید و به مدت 10-15دقیقه اجازه داده تا به خوبی تست شوند، بهتر است هر 3-4 دقیقه یک بار آن ها را هم بزنید، زمانی که رنگ دانه کنجد طلایی شد می توانید آن را از فر خارج کنید و در صورت استفاده از اجاق گاز کافیست دانه های کنجد را در قابلمه ریخته و به مدت 14-18دقیقه با شعله ملایم حرارت دهید، دانه های کنجد را مرتب بهم بزنید و پس از برشته شدن از روی حرارت بردارید.

اجازه دهید دانه های کنجد سرد شوند سپس به ازای هر 4/1 پیمانه کنجد 1پیمانه روغن اضافه می کنید، روغن مورد استفاده می تواند از آفتابگردان، سویا و... باشد.

بیشتر بخوانید:روغن کنجد با خواص درمانی بی نظیر

روغن گیری کنجد

روغن و کنجد را روی اجاق گاز قرار می دهید و 5 دقیقه زمان داده تا با هم مخلوط شوند، این گرم کردن ها کمک می کند روغن بیشتری از دانه های کنجد خارج شود، پس از گرم کردن این مخلوط را در دستگاه مخلوط کن می ریزید و دستگاه را روشن کرده تا کاملا میکس شوند پس از این مرحله اجازه بدهید حداقل 1 ساعت روغن در مخلوط کن باقی بماند این کار سبب می شود روغن کنجد به سمت بالا برود و به راحتی بتوان آن را جدا کرد، برای بهتر جدا شدن ، با استفاده از یک پارچه تنظیف می توانید این کار را انجام دهید و روغن را کاملا صاف کنید و در انتها در ظرف شیشه ای درب دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید و در صورت نگهداری طولانی می توان آن را در فریزر قرار دهید.

نکته مهم در روغن گیری کنجد، تهیه کنجدهای با کیفیت و مرغوب می باشد که می توان گفت کنجدهای ایران از با کیفیت ترین نوع کنجد هستند و توصیه می شود برای انجام این کار از کنجد سفید استفاده شود.

نکات مصرف روغن کنجد

  • این روغن باید دور از رطوبت و نور مستقیم نگهداری شود.

  • مصرف روغن کنجد اگر زیاد باشد باعث اضافه وزن و مشکلات گوارشی می شود.

  • اگر دچار حساسیت شدید بهتر است از مصرف روغن کنجد خودداری کنید.

  • در صورت ابتلا به فشار خون و یا قند خون بهتر است در مصرف روغن کنجد بیشتر دقت کنید.

منبع: بکردانه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها