خواص پیازچه | فواید پیازچه | طبع پیازچه

همه چیز درباره پیازچه و خواص بینظیر آن+ طبع و ارزش غذایی

A
۰

پیازچه از سبزیجات با طبع گرم است که برای پیشگیری از مشکلات قلبی و بهبود بینایی مفید است. در ادامه با مهم ترین خواص پیازچه آشنا می شوید.

پیازچه از سبزیجاتی است که در روزهای گرم زیاد پیدا می شود. این سبزی طبع گرمی داشته و هم خام و هم در تهیه انواع غذا و سالاد کاربرد داشته و از خواص آن می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم کلسترول خون اشاره کرد. اینفوگیاهی در این مطلب از ترکیبات شیمیایی پیازچه و خاصیت های آن برای سلامت بدن صبحت می کند.

پیازچه چیست؟

پیازچه نوعی سبزی است که طعم ملایم تری نسبت به پیازها دارد، و از خانواده‌ سیر، موسیر، تره و پیاز است. پیازچه دارای برگهای سبز توخالی و لوله‌ ای است که مستقیماً از پیاز رشد می‌ کند و از این برگ‌ها به عنوان سبزی استفاده می‌ شود و به صورت خام یا پخته قابل استفاده است.

این سبزی از پیازهای گرد و بیضی شکل کوچکی تشکیل شده است که به طور متوسط ​​2 تا 5 سانتی متر قطر دارند و به یک ساقه صاف و لایه‌ ای از برگهای روی هم، چسبیده‌ اند. پیازها صاف، سفت، ترد و آبدار هستند که در رنگ‌ های سفید روشن تا قرمز یافت می‌ شوند. پیازچه‌ برگهای باریک و لوله‌ ای شکل، سفت، ضخیم و ترد دارد و توخالی است و در لبه‌ ها رنگشان سبز تیره است.

ارزش غذایی موجود در 100 گرم پیازچه

مواد و محتویات مقدار در 100 گرم مواد و محتویات مقدار در 100 گرم
آهن 8 درصد قند 2.3 گرم
کلسیم 5.6 درصد پتاسیم 274.7 میلی‌گرم
ویتامین A 20.1 درصد چربی 0.2 گرم
ویتامین C 31.5 درصد سدیم 16.1 میلی‌گرم

طبع پیازچه

شناخت طبع پیازچه که گرم و خشک است، در تغذیه اهمیت دارد و افراد با طبع گرم باید مصرف آن را محدود کنند، در حالی که برای افراد با طبع سرد مفید است. پیازچه می‌تواند به تعادل طبع غذاهای سرد کمک کند و باید با احتیاط با مواد غذایی گرم مصرف شود.

بیشتر بخوانید: تره فرنگی با پیازچه چه فرقی داره؟

خواص پیازچه

کاهش خطر سرطان

از خواص پیازچه می‌ توان به تاثیر آن در پیشگیری از سرطان اشاره کرد. پیازچه منبعی غنی از فلاونوئید است. فلاونوئید از خود آنزیمی ترشح می‌ کند که رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و در نتیجه مانع از رسیدن آسیب به DNA می‌ شود. همچنین پیازچه دارای مقادیر بالایی از ویتامین A است.

برای محافظت از سرطان ریه ترکیبی از ویتامین A و نوعی فلاونوئید مفید و موثر خواهد بود. پیازچه تازه منبع عالی گوگرد است که برای سلامت کلی بدن بسیار مفید است. با گنجاندن بیشتر پیازچه در رژیم غذایی روزانه خود، تغذیه سالم را شروع کنید.

پیازچه

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

پیازچه‌ به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی که دارد، دارویی مفید برای مبارزه با ویروس‌ ها و آنفولانزا به شمار می‌ رود. دلیلش هم این است که به طور طبیعی، سیستم تنفسی را وادار می کند تا ترشحات را دفع کند. همچنین به کاهش مخاط اضافی نیز کمک می‌ کنند.

بهبود بینایی

برای تولید رودوپسین که یک پروتئین مفید برای چشم است، مصرف پیازچه بسیار ضروری است و همچنین این سبزی دارای مقدار کافی ویتامین A است. رودوپسین برای جذب نور بیشتر در شبکیه چشم حیاتی است و از احتمال شب کوری جلوگیری می کند.

همچنین از بروز مشکلات چشمی مختلف مانند زخم قرنیه و آب مروارید جلوگیری می کند. راههای مختلفی برای تقویت بینایی وجود دارد. مصرف پیازچه یکی از راههای بهبود بینایی است.

جلوگیری از بروز مشکلات قلبی

پیازچه نقش مهمی در کاهش کلسترول بد خون دارد. پیازچه منبعی غنی از فیبر بوده و موجب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون می‌ شود و همچنین می‌ تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی شود. علاوه بر این عصاره‌ پیازچه جریان خون در بدن را بهبود بخشیده و از این طریق خطر حمله‌ قلبی را کاهش می دهد.

کاهش سطح قند خون

این سبزی غنی از کروم بوده و برای تنظیم گلوکز، سوخت و ساز بدن و ذخیره‌ سازی قند مفید است. گوگرد موجود در پیازچه در کنترل سطح قند خون نقش مهمی ایفا می‌ کند و با توجه به ترکیبات گوگرد، توانایی بدن برای تولید انسولین افزایش می‌ یابد. این تا حد زیادی به پیشگیری از دیابت کمک می‌ کند.

فواید پیازچه
پیازچه

کنترل سطح کلسترول

پیازچه حاوی ماده ای به نام الیسین می باشد. این ماده، آنزیمی را که در کبد مسئول ساخت کلسترول است، مهار می کند. همچنین باعث پایین آوردن سطح کلسترول بد خون خواهد شد. پیازچه با بهبود قدرت هضم و فعال کردن کبد شما باعث کاهش کلسترول می‌ شود و اجازه نمی‌ دهد کلسترول بد در بدن ذخیره شود، بنابراین به افزایش کلسترول خوب در بدن کمک می‌ کنند.

درمان فشارخون بالا

برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌ برند، پیازچه یک درمان عالی است. پیازچه فشارخون بالا ناشی از شرایط خاص را درمان می‌ کند. بهترین روش خوردن آن به صورت سالاد است و برای حفظ فشار خون باید روزانه حداقل 20 تا 30 گرم پیازچه مصرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پیازچه‌ ها سرشار از ویتامین C و ویتامین A هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بدن ما در برابر عفونتها محافظت می‌ کنند. ترکیب خاصی در پیازچه هست که تولید آنتی بادی برای مبارزه با آنفولانزا را افزایش می دهد. هر وعده پیازچه ویتامین C ارائه می دهد که یک آنتی اکسیدان است و عملکرد ایمنی بدن را افزایش می دهد و همچنین از عفونت جلوگیری می کند.

موارد منع مصرف پیازچه

  • پیازچه در برخی از افراد منجر به بروز حساسیت و آلرژی شود که علائم حساسیت به پیازچه شامل تنگی نفس، تهوع، خس خس سینه، خارش یا سوزش پوست هستند.

  • پیازچه دارای ویتامین K بوده و از این رو می تواند باعث بروز تداخل دارویی با داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین شود.

  • مصرف بیش از حد پیازچه برای گرم مزاجان مضر است.

چند نکته برای مصرف پیازچه

  • برای مصرف پیازچه ریشه آن را جدا کرده و قسمت پیازی کوچک را به صورت گرد و قسمتهای سبز رنگ را از طول ببرید. سپس آن را به مدت 30 دقیقه در آب سرد قرار دهید.

  • از مصرف پیازچه‌ های پوست کنده و مانده خودداری کنید. پیازچه نیز مانند پیاز میکروبهای موجود در محیط را به سرعت جذب می‌ کند.

  • بهتر است برای بهره‌ مندی از خواص پیازچه از سرخ کردن بیش از اندازه آن بپرهیزید.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها