طرز تهیه شیر سویا | طریقه مصرف شیر سویا

شیر سویا؛ یه نوشیدنی خاص و پر از فایده برای گیاهخوارن

A
۰

شیر سویا اغلب برای افراد گیاهخوار و بدنسازان توصیه می شود و نوعی شیر پروتئینی به حساب می آید. نحوه تهیه و شیوه مصرف را در ادامه می خوانید.

شیر سویا نوش جان کنید اگر دوست دارید جایگزین شیر برای افراد گیاهخوار را مصرف کنید. در میان افراد وگان و بدنسازان این نوع نوشیدنی بسیار محبوب است و دلیل آن خاصیت های بی نظیر سویا و مواد معدنی آن است. سویا حاوی مقادیر زیادی از ویتامین و پروتئین می باشد که برای کاهش کلسترول و پیشگیری از پوکی استخوان مفید می باشد. نحوه تهیه شیر سویا را در ادامه می خوانید.

مواد لازم برای تهیه شیر سویا

سویا 1 پیمانه
آب 4 پیمانه

بیشتر بخوانید:خواص روغن سویا چیه و چه کاربردی داره؟

شیر سویا

شیوه تهیه شیر سویا

  1. ابتدا سویا را پاک کنید و درون کاسه ای ریخته و تا حدی آب سرد بربزید تا روی سویاها را آب بگیرد. بمدت ۱۲ ساعت بگذارید تا خیس بخورد در حین خیس خوردن چندین بار آبش را عوض کنید سپس با کمک چاقو یک شکاف روی لوبیا زده و پوستش را جدا کنید می توانید پوست لوبیا ها را نگیرید ولی در کیفیت شیر سویا بسیار تاثیر دارد.

  2. لوبیا سویا های پوست کنده را داخل مخلوط کن یا غذاساز ریخته و آب را اضافه کنید و شروع به پالس کردن کنید تا جایی مخلوط کردن را ادامه دهید تا کاملا سویا پودر شوند. داخل یک صافی یک کیسه نخی قرار دهید و زیر آن یک لگن بگذارید مواد را از مخلوط کن داخل کیسه نخی ریخته و فشار دهید تا آبش خارج شود (مایع سفید رنگ داخل لگن همان شیر سویا خام است) تفاله های جمع شده داخل کیسه را دوباره به مخلوط کن برگردونید و ۳ لیوان آب اضافه کنید و مخلوط کنید تا مایع سفید رنگی حاصل شود سپس دوباره مخلوط بدست آمده را با مایع قبلی مخلوط کنید.

  3. شیر سویا را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید و با کمک یک ملاقه آن را هم بزنید تا ته نگیرد بگذارید شیر سویا آنقدر بجوشد که روی آن فوم تشکیل شود.

  4. شیر سویا را از روی حرارت بردارید و به دلخواه هر اسانس یا طعمی مثل عسل پودر کاکائو یا استویا داخلش ریخته و شیر سویا را طعم دار کنید به همین راحتی شیر سویا خانگی ما حاضر شد آن را داخل شیشه ریخته و بمدت ۴ الی ۵ روز در یخچال نگهداری کنید. شیر سویا را همراه با اسموتی ها و دسرهای خود میل کنید. نوش جان

نکات تهیه شیر سویا

  •     می توانید برای تسریع در کارها از پودر های نیمه آماده لوبیا سویا استفاده کنید که نیاز به خیساندن و پوست گرفتن ندارد.

  •     حتما شیر سویا را مدام هم بزنید زیرا زود ته می گیرد و طعم بدی به شیر سویا می دهد.

  •     سعی کنید شیر سویا را سریع استفاده کنید چون مواد نگهدارنده ندارد و زود فاسد می شود.

بیشتر بخوانید:مصرف سویا برای این دسته افراد ممنوع است

نحوه مصرف شیر سویا

مقدار مصرف نوشیدنی نباید زیاد باشد، حدود ۲۰۰ میلی لیتر مناسب است. شیر سویا دارای تغذیه غنی است و حاوی مقدار زیادی ویتامین، عناصر ردیابی و اسیدهای آمینه مورد نیاز است. در شب، عملکرد پریستالتیک گوارشی بدن ضعیف می شود و ظرفیت هضم و جذب بدتر می شود. اگر مقدار زیادی مصرف شود، می تواند بار بیشتری بر روی دستگاه گوارش ایجاد کند و باعث اختلالات گوارشی، ناهضمی، بروز باد، اسهال و سکسکه شود. هنگام نوشیدن شیر سویا، باید بیسکویت و نان اضافه شود تا جذب بهتر مواد مغذی در شیر سویا تسهیل شود.

در حالت گرسنگی شیر سویا را می‌نوشید، بدن انسان پروتئین شیر سویا را به کالری تبدیل کرده و مصرف می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهید در رژیم لاغری کمک کند، تنها مصرف شیر سویا در حالت گرسنگی توصیه نمی‌شود. شیر سویا منبع بسیار خوبی از پروتئین است، بنابراین اگر می خواهید اثر لاغری را تقویت کنید، می توانید انتخاب کنید که آن را 30 دقیقه تا 1 ساعت پس از ورزش مکمل کنید.

منبع: ever soon
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها