همه آنچه که باید درباره ویتامین A بدانید!

A
۰

ویتامین A محلول در چربی است و برای درمان آکنه، چین و چروک و... مؤثر است. اسفناج، زیتون، هویج، گوجه، گندم از منابع ویتامین A بشمار می‌ روند.

یک رژیم غذایی سالم و متنوع برای اکثر مردم ویتامین A کافی فراهم می‌ کند. اگر به خواص آنتی اکسیدانی ویتامین A علاقه دارید، منابع غذایی بهترین هستند. ویتامین A ، به عنوان یک ویتامین محلول در چربی که در کبد ذخیره می‌ شود به دو شکل وجود دارد: رتینول که در محصولات حیوانی یافت می‌ شود و بتاکاروتن که در بدن به این ویتامین تبدیل می‌ شود. گرما در این ویتامین اثر ندارد و در برابر اکسیژن ناپایدار است و نابود می‌ گردد. ویتامین A، از رنگدانه‌ های زرد سبزی‌ ها و میوه‌ ها، رنگدانه‌ های نارنجی، رنگدانه‌ های زرده تخم مرغ ساخته می‌ شود.

چه بیماری‌ هایی با این ویتامین درمان می‌ شود؟

آکنه، چین و چروک و پسوریازیس: بسیاری از کرم‌ های صورت حاوی ویتامین A هستند و از داروهای تهیه شده از این ویتامین برای درمان آکنه شدید نیز استفاده می‌ شود. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان، رادیکال‌ های آزادی که باعث تخریب کلاژن (مسئول حالت ارتجاعی پوست) هستند را خنثی می‌ کند و در درمان اختلالات التهابی مانند پسوریازیس نیز مفید است.

سرخک: مکمل‌ های ویتامین A برای کودکان مبتلا به سرخک که در خطر افزایش کمبود آن قرار دارند توصیه می‌ شود. مصرف مکمل ممکن است مرگ ناشی از سرخک را کاهش دهد.

عفونت‌ های ویروسی: به دلیل نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی و بهبود مقاومت بدن، این ویتامین از بدن در برابر گلودرد، سرماخوردگی و سایرعفونت‌ های ویروسی محافظت و دوره این بیماری‌ ها را کوتاه می‌ کند.

خواص ویتامین A

  • باعث سلامت چشم می‌ شود.
  • سلامت دستگاه تنفس را تضمین می‌ کند.
  • باعث رشد استخوان‌ ها می‌ شود، مینای دندان را محکم می کند.
  • جهت دوام و رشد موها مؤثر است.
  • کار قلب را تنظیم می‌ کند.
  • بیماری‌ های عصبی را درمان می‌ کند.
  • زخم‌ ها را التیام می‌ بخشد.
  • بدن را در برابر بیماری‌ های میکروبی مقاوم و باعث رشد سلول‌ ها می‌ شود.
  • طول عمر را افزایش می‌ دهد و از پیری زود رس جلوگیری می‌ کند.
  • برای تقویت حس شنوایی و سلامت مخاط داخلی مؤثر است.
  • عامل مهمی در رشد و نمو و تقویت اندام‌ های داخلی بدن به شمار می‌ رود.

علائم کمبود ویتامین A

  • ضعف دید در شب
  • شوره سر
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست
  • ابتلا مکرر به سرماخوردگی یا عفونت‌ ها
  • آفت دهان

عوارض ناشی از کمبود ویتامین

  • قرنیه‌ چشم خشک و ورم می‌ کند و سوراخ می‌ شود، دچار شب کوری و یا نابینایی می شود.
  • سنگ مثانه تولید می‌ شود.
  • ایجاد بی حالی و ضعف می‌ کند.
  • اشتها کاهش می‌ یابد.
  • فرد دچار اسهال می‌ شو
  • سبب ایجاد جوش‌ هایی روی پوست می‌ شود.
  • زخم‌ ها دیر بهبود می‌ یابند.
  • باعث توقف رشد و نمو بدن می شود.
  • ناخن‌ ها شکننده می‌ شوند.

مکمل‌ ها

قرص‌ های مولتی ویتامین معمولا حاوی حداقل ۸۰۰ میکروگرم ویتامین A هستند و مصرف روزانه تا حدود ۳۰۰۰ میکروگرم از آن بی‌ خطر به نظر می‌ رسد. ازآنجا که این ویتامین در بدن ذخیره می‌ شود، نیازی به مصرف روزانه آن نیست، اما می‌ تواند در کبد نیز تولید شود و مصرف دوز بالای رتینول نیز مسمومیت زاست. حضور ماده معدنی روی برای آزاد شدن این ویتامین از کبد ضروری است.

مواد غذایی حاوی ویتامین A

روغن زیتون، زیتون، شیر، خامه‌ تازه، پنیر، کره، پرتقال، موز، هلو، انجیر، توت، خربزه، شلیل ، زردآلو، آلو، گیلاس، کاهو، برگ کلم، گل کلم، کنگرفرنگی، کرفس، اسفناج، تره فرنگی، ترشک، جعفری ، شاهی، کاسنی، هویج، چغندر، گوجه فرنگی، زردک، سیر، فلفل فرنگی، کدو، سیب زمینی ترشی، نخود، نخود فرنگی، گردو، جوانه گندم، شاه بلوط، عدس، فندق، مارچوبه، خرما ، آلو بخارا، گل محمدی، کرفس و کلم قمری.

"بدن انسان طی شبانه روز به ۵ تا ۸ هزار واحد بین المللی (U. S. P) ویتامین A نیاز دارد. "

منابع ویتامین A

عوارض ناشی از مصرف زیاد ویتامین A

  • بزرگ شدن کیسه صفرا.
  • تولید بیماری یرقان و ایجاد سرطان.
  • خارش بدن را به همراه دارد.
  • باعث چاقی مفرط و رشد بی‌ تناسب اندام‌ ها می‌ شود.
  • عادت ماهانه خانم‌ ها دچار اختلال می‌ شود.

احتیاط

ویتامین A به صورت رتینول می‌ تواند باعث نقص‌ های مادرزادی شود و به همین دلیل نباید توسط زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند، مورد استفاده قرار گیرد. زنان باردار نباید از روغن کبد ماهی و جگر نیز به عنوان مکمل استفاده کنند زیرا این مواد حاوی مقدار زیادی رتینول هستند. دوز بیش از حد بتاکاروتن رنگ پوست را زرد می‌ کند. اما پس از کاهش دوز، رنگ پوست به حالت عادی باز می‌ گردد.

دیدگاه
آخرین اخبار