رابطه بین گیاهخواری و ریزش مو

A
۰

گیاهخواران اغلب رژیم گیاهخواری را به دلیل اعتقادات اخلاقی و گاهی صرفاً برای داشتن یک رژیم غذایی سالم تر و عاری از گوشت انتخاب می کنند.

وگان ها و گیاهخواران اغلب رژیم گیاهخواری را به دلیل اعتقادات اخلاقی و گاهی صرفاً برای داشتن یک رژیم غذایی سالم تر و عاری از گوشت انتخاب می کنند. با این حال، شایعات زیادی در مورد انتخاب های رژیم غذایی گیاهخواری و نحوه تأثیر آنها بر بدن فرد وجود دارد. یکی از سوالات متداول این است که چگونه رژیم گیاهخواری یا وگان بر ریزش مو تاثیر می گذارد و رابطه بین گیاهخواری و ریزش مو مورد سوال است. در این مقاله به دقت بررسی شده است که ایا واقعا پرهیز از مواد غذایی حیوانی بر ریزش مو تاثیر دارد یا خیر.

برخی از گیاهخواران و وگان ها واقعاً ریزش مو را تجربه می کنند، اما این به دلیل کمبود گوشت نیست. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند رژیم گیاهخواری یا وگان بیش از هر رژیم غذایی دیگری منجر به ریزش مو می شود.

دلایل اصلی ریزش مو در رژیم گیاهخواری و وگان

اگر گیاهخوار یا وگان هستید و موهایتان کم می شود، باید به مواد مغذی خود توجه زیادی کنید. رژیم وگان، زمانی که با احتیاط انجام شود، به اندازه یک رژیم غذایی همه چیزخوار، دارای مواد مغذی است. و درست مانند رژیم غذایی همه چیزخوار، زمانی که غذاهای ناسالم می خورید در معرض خطر عوارض سلامتی قرار می گیرید. بنابراین اگر موهای شما در حال ریزش است، باید به رژیم غذایی خود نگاه کنید. اگر شما یک وگان یا گیاهخوار سالم هستید، پس رژیم غذایی شما باید به خوبی یک رژیم غذایی غیر وگان یا غیر گیاهخوار باشد.

چند مورد از اصلی ترین موارد که ممکن است باعث ریزش موی گیاهخواران یا وگان ها شود، در زیر بررسی شده است.

سبزیجات

کمبود امگا 3

امگا 3 نوعی اسید چرب ضروری است. این مواد مغذی به حفظ سلامت و عملکرد صحیح بدن شما کمک می کنند. همچنین به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کند. امگا 3 به طور معمول در ماهی های چرب یافت می شود که بسیاری از گیاهخواران و وگان ها ممکن است از مصرف آن خودداری کنند. امگا 3 را می توانید در دانه کتان، دانه چیا، دانه شاهدانه، گردو و بسیاری از غذاهای گیاهی دیگر پیدا کنید. امگا سه برای طول عمر مو حیاتی است زیرا این اسید های چرب به تقویت مو و فولیکول های شما کمک می کنند. ریزش مو زمانی رخ می دهد که بدن شما امگا 3 کافی نداشته باشد. موهای شما ممکن است ضعیف، خشک و شکننده شوند. همچنین می تواند نازک شود یا از ریشه بیفتد.

کمبود آهن

آهن یکی دیگر از مواد معدنی ضروری است که به عملکرد صحیح بدن شما کمک می کند. همچنین به گلبول های قرمز خون شما کمک می کند تا اکسیژن را در سراسر بدن انتقال دهند. اگر آهن کافی در بدن خود ندارید، در معرض خطر کم خونی هستید که می تواند باعث ریزش مو شود. کم خونی زمانی است که خون شما گلبول قرمز یا هموگلوبین کافی نداشته باشد. آهن بیشتر در گوشت یافت می شود، اما می توان آن را در لوبیا، اسفناج، کلم بروکلی و سایر غذاهای گیاهی نیز یافت.

اگر در رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت نکنید، موهای شما نازک، شکننده و بی روح می شوند. آهن برای سلامت فولیکول های مو و پوست سر شما حیاتی است، بنابراین اگر گیاهخوار یا وگان هستید، باید مطمئن شوید که آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کنید.

کمبود روی

روی یکی دیگر از مواد معدنی حیاتی است که به عملکرد صحیح بدن شما و بهبود و رشد سلول های بدن کمک می کند. همچنین به سلامت پوست، مو و ناخن شما نیز کمک می کند. کمبود روی می تواند منجر به ریزش مو شود، اما همچنین می تواند منجر به جوش، شوره سر و سایر بیماری های پوستی شود. گیاهان معمولاً غذاهایی با کمبود روی هستند. روی به طور معمول در گوشت قرمز، مرغ و ماهی یافت می شود. غذاهای گیاهی حاوی روی بیشتر دانه ها، مغزها و حبوبات هستند. روی برای استحکام و سلامت فولیکول های مو و پوست سر شما بسیار مهم است.

کمبود پروتئین

پروتئین یک درشت مغذی ضروری است که به عملکرد صحیح بدن شما و همچنین به ساخت ماهیچه، پوست و مو کمک می کند. پروتئین به طور معمول در گوشت و تخم مرغ یافت می شود، اما می توان آن را در بسیاری از غذاهای گیاهی نیز یافت. یکی از شایع ترین علائم کمبود پروتئین ریزش مو است. پروتئین برای یکپارچگی و سلامت فولیکول های مو و پوست سر شما ضروری است.

غذاهای گیاهی که سرشار از پروتئین هستند به شرح زیر است:

  • دانه های چیا
  • سویا (ادامام، توفو، تمپه، شیر سویا)
  • کینوا
  • انواع بادام
  • دال عدس
  • شاهدانه
کینوا

اطلاعات کلی در مورد گیاهخواری و ریزش مو

ریزش موی غیر ژنتیکی به ندرت دائمی است. به طور معمول، اگر ریزش موهای شما به دلیل کمبود ویتامین یا مواد مغذی باشد، پس از رفع مشکل، موهای شما دوباره رشد خواهند کرد.

اگر نگران ریزش مو هستید، به متخصص پوست مراجعه کنید. به عنوان مثال، یک متخصص پوست می تواند برای شما یک درمان پوست سر تجویز کند که می تواند به تقویت موهای شما و جلوگیری از ریزش آن ها کمک کند. آنها همچنین می توانند محصولاتی را توصیه کنند که موهای شما سالم و براق به نظر برسند.

در اینجا چند راه برای کمک به سلامت مو آورده شده است:

  • مقدار زیادی آهن بخورید. آهن به تولید سلول و خون کمک می کند و برای رشد مو و ناخن لازم است.
  • سبزیجات و میوه های تازه بخورید. آنها حاوی مقدار زیادی مواد مغذی حیاتی و آنتی اکسیدان هستند.
  • غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی بخورید. این غذاها به بدن شما کمک می کنند تا مو را تولید و حفظ کند.
  • غذاهایی بخورید که می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. مانند آجیل و دانه ها.
  • مقدار زیادی آب بنوشید. این به حفظ سلامت مو و پوست سر شما کمک می کند.
  • از روغن کرچک استفاده کنید. روغن کرچک به تولید سلول های موی جدید کمک می کند.
  • از آسیب گرما جلوگیری کنید. گرما می تواند به موهای شما آسیب برساند و باعث ریزش آن شود.
  • اجتناب از استرس مهم است استرس می تواند باعث ریزش مو شود.
  • پوست سر خود را ماساژ دهید. این کار به جریان یافتن خون در پوست سر شما کمک می کند و ممکن است به رشد مو کمک کند.
  • از شامپو و نرم کننده خوب استفاده کنید. این به رشد موهای شما کمک می کند.

تفاوت بین کمبود ویتامین و طاسی الگوی مردانه

بسیاری از مردان ریزش موی خود را با کمبود ویتامین اشتباه می گیرند، در حالی که در واقعیت، این مشکل ژنتیکی است. آلوپسی یا طاسی آندروژنتیک ژنتیکی است، در حالی که کمبود ویتامین یا مواد مغذی ژنتیکی نیست. طاسی با الگوی مردانه شایع ترین نوع ریزش مو در مردان است و علت آن ژنتیک است. هنگامی که برخی از مردان به سن 30 سالگی می رسند، موهای خود را از دست می دهند. اگر آنها سابقه طاسی در خانواده داشته باشند، احتمال ریزش موهایشان در سنین پایین تر بیشتر است. طاسی با الگوی مردانه اغلب ناشی از تستوسترون است. DHT محصول جانبی تستوسترون است که فولیکول های مو را کوچک می کند. وقتی فولیکول های مو کوچک می شوند، رشد مو متوقف می شود. DHT همان چیزی است که باعث ریزش مو در مردان می شود، اما می تواند باعث ریزش مو در زنان نیز شود.

درمان های گیاهی ریزش مو در مردان

یکی دیگر از روش‌ های درمان ریزش مو هورمونی در مردان، به کار گرفتن دارو های گیاهی است. هرچند استفاده از درمان‌ های گیاهی و خانگی مشکل را از ریشه برطرف نمی‌ کنند و بیشتر به عنوان یک مکمل در کنار روش‌ های اصلی به کار می‌ روند. مؤثرترین روش‌ های درمان گیاهی عبارتند از:

  • آب پیاز: گوگرد موجود در پیاز باعث تقویت ریشه مو می‌ شود و موجب تحرک پیاز مو جهت تولید کلاژن و گردش خون بهتر می‌ شود.
    • بهتر است در استفاده از آب پیاز احتیاط کنید زیرا مواد التهاب آور موجود در آن ممکن است ریزش مو را بیشتر کند.
  • ماسک حنا: حنا باعث تقویت ریشه مو می‌ شود.
  • تخم شنبلیله: ماسک موهایی که از تخم شنبلیله تهیه شده اند باعث تقویت فولیکول مو شده و رشد آن را بیشتر می‌ کند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها