پادشاه گیاهان دارویی در معرض انقراض

A
۰

به دلیل اثرهای جانبی داروهای شیمیایی امروزه توجه به گیاهان دارویی رو به افزایش است. کرفس یکی از گیاهان دارویی با ارزشی است که مورد استقبال قرار گرفته و به همین در معرض انقراض قرار دارد.

گیاه کرفس کوهی با نام علمی Kelussia odoratissima Mozaff است که بومی کوه‌های زاگرس مرکزی (به ویژه استان چهار محال و بختیاری) بوده و تنها در ایران مشاهده شده است.

رویشگاه‌های این گونه را در چهارمحال و بختیاری، کوه میلی ارتفاع ۲۸۵۵ متر و دوآب صمصامی، سرآقا سید و همچنین در استان اصفهان، شهرستان فریدون شهر منطقه مصیر، کوه ونیزان ارتفاع ۲۵۰۰ متر گزارش شده است.

استان چهارمحال و بختیاری به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و تنوع آب و هوایی دارای انواع مختلف گونه‌های گیاهی است و از معدود استان‌های کشور است که بیشترین تنوع و پراکنش گیاهی در آن یافت می‌شود به طوری که تاکنون بیش از یک هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است.

این گیاهان شامل قارچ، کرفس کوهی، کنگر، پرموسیر، کاردی و سریدنگ، تره کوهی، لیباس و گیاهان دارویی شامل مرزه بختیاری، زنجبیل ، بابونه، آویشن ، کاسنی، کتیرا، شیرین بیان، شنگ و… است.

در این میان کرفس کوهی یا کلوس گران‌ترین گیاه کوهستان است که علی رغم اعلام ممنوعیت برداشت و فروش آن همچنان این گونه‌ی نادر با قیمت بالا در کنار جاده‌ها و در حاشیه شهرها به فروش می‌رسد. کرفس کوهی با نام محلی کلوس از خانواده چتریان وگیاهی خودرو است، ریشه عمودی و کم ضخیم و ساقه علفی توخالی و به ارتفاع یک متر دارد. تخریب مراتع و برداشت بی رویه و غیراصولی این گونه باعث از بین رفتن گستره عظیمی از رویشگاههای آن در زاگرس مرکزی گردیده است که لازم است قبل از فروش و عرضه‌ی آن، از برداشت و چیدن این گیاه با ارزش در دامن طبیعت جلوگیری و محافظت بعمل آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها