آنچه باید درباره توت فرنگی بدانیم

A
۰

توت فرنگی سرشار از ویتامین A ،Bو C است و برای رشد مو، ناخن، تقویت چشم مفید است و خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌ های قلبی را کاهش می دهد.

توت‌ فرنگی ، میوه‌ ای شبیه توت است ولی کمی درشت‌ تر و رنگش سرخ و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته‌ ای کوتاه و برگهایی درشت دارد. بوته توت‌ فرنگی از ماه اردیبهشت پدیدار و تا آخر مرداد دوام می‌ آورد. توت فرنگی یک میوه بسیار خوش طعم می باشد که برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مناسب است، تنظیم میزان قند خون، افزایش سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و مبارزه با کلسترول از دیگر خواص بی نظیر توت فرنگی می باشد.

باید بگوییم که این میوه برای کاهش بیماری‌ های قلبی توصیه می‌ گردد و به علت وجود آنتی‌ اکسیدان و پلی‌ فنرها و ویتامین‌ K، پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین‌ C و فیبر، خاصیت دارویی دارد.

ارزش غذایی موجود در ۱۰۰ گرم توت‌ فرنگی

انرژی پروتئین پتاسیم کلسیم
27 کالری 1 گرم ۱۶۰ میلی‌گرم ۱۶ میلی‌گرم
ویتامین C منیزیم آهن چربی
77 میلی گرم ۱۰ میلی‌گرم 0.4 میلی‌گرم 0 گرم
کربوهیدرات فیبر
6 گرم 2 گرم

10 مورد از فواید توت‌ فرنگی

  1. توت‌ فرنگی سرشار از ویتامین است و بی‌ اندازه مقوی و خنک و تصفیه‌کننده خون است.
  2. توت‌ فرنگی عمر را طولانی کرده و از بروز سرطان جلوگیری می‌ کند.
  3. سطح بالای فیبر توت‌ فرنگی برای پاکسازی سیستم گوارشی مفید است و می تواند خطر ابتلا به مشکلات رود‌ه‌‌ای و همچنین فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
  4. توت‌ فرنگی، از تصلب شرائین جلوگیری می‌ نماید.
  5. توت‌ فرنگی اشتها آور است.
  6. فنول‌ های آنتی‌اکسیدانی موجود در توت‌ فرنگی می تواند به درمان آرتروز و آسم کمک کند.
  7. به علت دارا بودن مقدار زیادی ویتامین C (ث) خونریزی لثه ناشی از کمبود ویتامین c را قطع می کند و برای افراد کم‌ خون و بیماران مسلول (مبتلا به سل) و کسانی که دوران نقاهت را می‌ گذارنند، بسیار مفید است.
  8. به علت وجود ویتامین‌ های گروه B در توت‌ فرنگی، خوردن آن برای رفع سستی، عصبانیت، ترس و دلهره، تشویش، اضطراب و هیجان مفید است.
  9. توت‌ فرنگی به علت دارا بودن ویتامین A برای رشد مو، ناخن، تقویت چشم و بهداشت پوست مفید می باشد.
  10. توت‌ فرنگی به علت دارا بودن کلسیم و فسفر به مقدار‌ کافی، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان و استحکام دندانها و ترمیم شکستگی استخوانها بسیار مؤثر است.
توت فرنگی

راهکارهای درمانی توت‌ فرنگی

درمان کم خونی با توت فرنگی

توت فرنگی به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازی بدن مؤثر است، مواد آنتی اکسیدان موجود در توت فرنگی مانند آنتوسیانین و ترکیبات فنلی آن، موجب تقویت توان آنتی‌اکسیدانی سلولهای بدن خصوصاً گلبولهای قرمز می‌ شود و در نتیجه کم خونی‌ های همولیتیک کاهش یافته و سلامت دستگاه قلب و عروق افزایش می‌ یابد. کسانی که کم‌ خون هستند باید در روز سیصد تا پانصد گرم میوه توت‌ فرنگی بخورند.

درمان یبوست با توت‌ فرنگی

بهترین داروی طبیعی برای درمان یبوست توت‌ فرنگی است، با توجه به اینکه توت فرنگی غنی از فیبر است، می تواند به درمان یبوست کمک کند. فیبر در میوه توت فرنگی مشکلات گوارشی مانند گاز معده و نفخ را از بین میبرد و طریق مصرف آن به این صورت است که هر روز سیصد تا پانصد گرم توت‌ فرنگی مصرف کنید و یا صد و بیست و پنج گرم توت‌ فرنگی را در نیم لیتر شیر مخلوط کنید و با شکر شیرین کرده مصرف کرده تا از عارضه یبوست خلاص شوید.

درمان اسهال با توت‌ فرنگی

توت فرنگی میوه ای که سرشار از خواص مفید است . از سری خواص آن می توان به درمان اسهال، ناراحتی مجرای ادرار، سنگ کلیه و آرامش دهنده بودن آن اشاره کرد. برگ این میوه ادرارآور است. همچنین این میوه خاصیت ضد ویروسی دارد و در هنگام مبتلا شدن به بیماری های ویروسی، خوردن این میوه توصیه می شود.

بیست گرم برگ توت‌ فرنگی خشک را در نیم لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوای آن را روی آتش بگذارید تا به جوش آید و دو یا سه دقيقه بجوشد، بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و در طی روز آن را بنوشید. مصرف جوشانده برگ توت‌ فرنگی به ترتیب بالا به خوبی اسهال را معالجه می کند.

درمان اسهال خونی و ورم روده ها با توت‌ فرنگی

توت فرنگی سرشار از ويتامين C بوده و دارای خاصيت ضد اسهال، ادرارآور،‌ تقويت و خنک كننده است. کسانی که مبتلا به اسهال خونی و یا ورم روده‌ شده‌ اند، باید بیست و پنج گرم ریشه توت‌ فرنگی را در نیم لیتر آب سرد بریزند و ظرف محتوای آن را روی آتش بگذارند تا جوش آید و دوازده دقیقه بجوشد، بعد آن را صاف کنند و با عسل شیرین سازند و در طی روز مصرف کنند.

درمان نقرس با توت‌ فرنگی

کسانی که نقرس دارند اگر میوه توت‌ فرنگی را بخورند، بهبود موثری در خود احساس خواهند کرد. مقدار مصرف توت‌ فرنگی برای کسانی که نقرس دارند، سیصد تا پانصد گرم در روز است، و همچنین می‌ توانند صد و بیست و پنج‏ گرم توت‌ فرنگی رسیده را در نیم‌ لیتر شیر مخلوط کنند و با شکر شیرین سازند و مصرف کنند. همچنین می توانند از جوشانده برگ توت‌ فرنگی هم استفاده کنند، به این ترتيب که بیست گرم برگهای خشک توت‌ فرنگی را در نیم‌ لیتر آب بریزند و ظرف محتوای آن را به روی آتش بگذارند تا به جوش‌ آید و دو تا سه دقیقه بجوشد، بعد آن را صاف کرده و با عسل شیرین سازند و بنوشند.

بیماران از ریشه توت‌ فرنگی هم می توانند استفاده کنند، به این ترتیب که بیست و پنج گرم ریشه‌‌ های خشک توت‌ فرنگی را در نیم لیتر آب سرد بریزند و ظرف محتوای آن‌ را روی آتش بگذارند تا دوازده دقیقه بجوشد، بعد آن را صاف کرده و در طی روز بنوشند. مصرف جوشانده برگ و ریشه توت‌ فرنگی به ترتیبی که شرح دادیم کاملا نقرس را بر‌طرف می‌ کند.

درمان فشارخون با توت‌ فرنگی

مصرف آب توت فرنگی به طور منظم کاهش دهنده کالری است و فشارخون انسانهای بالغ را درسطح میانگین طبیعی نگه می دارد و فشارخون را کاهش داده و احتمال ابتلای انسان به افزایش فشارخون مزمن را کم می‌ کند.

اشخاصی که فشارخون دارند اگر رژیم توت‌ فرنگی بگیرند بهبود محسوسی را در خود خواهند دید. موثر بودن آب توت فرنگی در کاهش فشارخون چه بسا به خاطر این است که توت فرنگی حاوی مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان است که نقش خود را در کاهش فشارخون ثابت کرده است.

درمان اختلالات کلیه و کیسه مثانه با توت‌ فرنگی

جوشانده ریشه توت‌ فرنگی ادرارآور است و عفونتهای کلیه و مثانه را برطرف می کند. باید 25 گرم ریشه خشک توت‌‌ فرنگی را در نیم‌ لیتر آب‌ سرد بریزید و ظرف محتوای آن‌ را روی آتش بگذارید تا دوازده دقیقه بجوشد بعد آن‌ را صاف کرده و شیرین سازید و در طی روز بنوشید.

درمان رماتیسم با توت‌ فرنگی

این میوه حاوی فولات، ویتامین C، آنتوسیانین و آنتی اکسیدان است که می‌ تواند در کاهش التهاب موثر باشد. توت‌ فرنگی برای درمان رماتیسم مفید است. کسانی که مبتلا به رماتیسم هستند تا مدتی که توت‌ فرنگی وجود دارد باید هر روز 300 گرم میوه تازه توت‌ فرنگی را بخورند، و یا جوشانده برگ آن را مصرف کنند.

به این ترتیب که 25 برگ خشک توت‌ فرنگی را در نیم لیتر آب سرد بریزند و ظرف محتوای آن‌ را روی آتش بگذارند تا سه دقیقه بجوشد، بعد آن‌ را صاف کنند و با عسل شیرین کرده بنوشند مصرف میوه تازه و یا جوشانده برگ و یا ریشه توت‌ فرنگی معالجه موثری علیه رماتیسم و رفع درد های آن است.

مضرات توت‌ فرنگی

  • ایجاد کهیر از مضرات خوردن زیاد توت فرنگی است.
  • اگر در خوردن توت فرنگی افراط شود باعث ایجاد تب در فرد می‌ شود.
  • این میوه می تواند باعث آلرژی در بعضی از افراد شود که علائم آن اگزما، دانه‌ های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرگیجه، اختالال در سیستم گوارشی است.
  • خوردن آن برای افرادی که دارای ناراحتی پوستی هستند، باعث تشدید شدن آن می شود.
  • مصرف توت فرنگی در برخی هم ممکن است باعث تحریک شدن کبد یا مثانه شود و جوش هایی مثل کهیر به وجود‌آورد.
  • کسانی که معده‌ حساس دارند یا از بیماری آسم رنج می‌ برند بهتر است از خوردن توت فرنگی پرهیز کنند.

شیوه نگهداری و مصرف توت‌ فرنگی

  1. برای بهره‌ مندی بهینه از عطر و طعم توت‌ فرنگی، آن را در فصلش بخرید و در اسرع وقت مصرف کنید.
  2. قبل از شستن، سر سبز توت‌ فرنگی را نکنید تا آب به داخل آن نرود.
  3. توت‌ فرنگی را با آب جاری بشویید ولی در آب نیندازید.
  4. ریشه توت‌ فرنگی را باید در بهار از خاک در آورد و شست و مصرف نمود.
  5. برگهای توت‌ فرنگی را باید قبل از گل دادن چید و مورد استفاده قرار داد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها