همه چیز درباره خواص کدو سبز

A
۰

کدو سبز غنی از ویتامین ها و مواد مغذی مختلف ازجمله پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر است و به همین علت سلامتی بدن را افزایش می ‌دهد.

کدو سبز جزء مواد غذایی است که علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد حاوی میزان زیادی آب می باشد. کدو سبز غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ های مختلف است و به همین علت سلامتی بدن را افزایش می ‌دهد. کدو سبز ، از لحاظ علم گیاه شناسی، در بخش میوه ها جای دارد ولی از نظر آشپزی و خورد و خوراک در بخش سبزیجات قرار گرفته است. این خوراکی دارای ارزش غذایی بالایی است و حاوی ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی است که در پایین آوردن چربی خون و لاغری نیز مفید می باشد.

تاریخچه کدو

کدو سبز نوعی کدو از خانواده کدو هاست که به راحتی رشد می‌ کند و بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است. این میوه توسط مهاجران ایتالیایی در دهه ۱۹۲۰ به دست آمریکایی رسید. برخی از انواع محبوب کدو سبز شامل کدو سبز طلایی، تاتوم و کدوی گردن کج زرد است. کدو سبز در آب و هوای گرم و بدون رطوبت و در خاک مرطوب و غنی رشد می ‌کند. کدو بر روی گیاه پرپشتی با ۶۲ سانتی ‌متر ارتفاع رشد می ‌کند. از نظر گیاه شناسی کدو یک میوه است و دارای شکوفه‌ های شیپوری زرد و بزرگ است. هرچه کدو بزرگتر باشد، سفت‌ تر و تخم ‌دارتر است و طعم کمتری دارد. سعی کنید کدو هایی با پوست تیره‌ تر انتخاب کنید که مواد مغذی بیشتری دارد.

طبع کدو سبز

طبع کدو سبز سرد و تر می باشد. با توجه به طبع کدو سبز زیاده‌ روی در مصرف آن به افرادی با مزاج‌ های سرد توصیه نمی ‌شود، زیرا می‌ تواند باعث تولید بلغم و در بدن آن ‌ها شود و عوارضی مانند نفخ، قولنج و بی اشتهایی داشته باشد. این افراد برای بهره بردن از خاصیت کدو، انواع پخته آن را در ماست رنده کنند و کمی خردل، سیر، نمک و نعناع به این ترکیب اضافه و مصرف نمایند.

ارزش غذایی کدو سبز

کدو سبز حاوی ویتامین‌ ها و مواد مغذی مختلف است. در ادامه ارزش غذایی کدو سبز را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

کالری ۱۷ پیریدوکسین ۰.۱۶۳ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۳.۱۱ گرم ریبوفلاون ۰.۰۹۴ میلی‌گرم
پروتئین ۱.۲۱ گرم تیامین ۰.۰۴۵ میلی‌گرم
چربی کل ۰.۳۲ گرم ویتامین A ۲۰۰ واحد بین‌المللی
فیبر غذایی ۱ گرم ویتامین C ۱۷.۹ میلی‌گرم
فولات ۲۴ میکروگرم ویتامین E ۰.۱۲ میلی‌گرم
نیاسین ۰.۴۵۱ میلی‌گرم ویتامین K ۴.۳ میکروگرم
پانتوتنیک اسید ۰.۲۰۴ میلی‌گرم سلنیوم ۰.۲ میکروگرم
سدیم ۸ میلی‌گرم زینک (روی) ۰.۳۲ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۶۱ میلی‌گرم لوتئین و زیگزانتین ۲۱۲۵ میکروگرم
کلسیم ۱۶ میلی‌گرم منگنز ۰.۱۷۷ میلی‌گرم
منیزیم ۱۸ میلی‌گرم فسفر ۳۸ میلی‌گرم

فواید کدو سبز برای بدن

کدو سبز حاوی مقادیر بالایی انواع ویتامین C ، ویتامین های B از جمله فولات، ویتامین A و مواد معدنی از جمله پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر و کربوهیدرات، پروتئین و فیبر می باشد. کدو سبز خام را می توان در انواع سالاد استفاده کرد، کدو سبز پخته را می توان برای تهیه انواع سوپ، خورش و کوکو و کتلت استفاده کرد.
نکته ای که نباید آن را فراموش کنید این است که بهتر است کدو سبز خام و پخته را با پوست بخورید، چون پوست آن سرشار از آنتی اکسیدان بتا کاروتن است و بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

افزایش سلامت قلب

کدو سبز کلسترول، سدیم و چربی کمی دارد و به حفظ تعادل کربوهیدرات کمک می ‌کند که این موضوع برای حفظ سلامت بهینه ‌ی قلب اهمیت دارد. یکی دیگر از دلایل مفید بودن کدو سبز برای قلب وجود فیبر در آن است. مصرف زیاد فیبر با کاهش خطر ابتلا به سکته، فشار خون بالا و بیماری قلبی در ارتباط است. این میوه همچنین غنی از فولات است. یک مطالعه‌ ی چینی به این نتیجه رسید که مصرف فولات خطر ابتلا به بیماری قلبی را کم می‌ کند. کدو سبز همچنین سرشار از مواد مغذی دیگر از جمله پتاسیم و منیزیم است و به همین علت یک غذای عالی برای قلب محسوب می ‌شود.

کمک به بهبود گوارش

کدو ها حاوی مقادیر زیادی آب، الکترولیت‌ های ضروری و مواد مغذی‌ اند. بنابراین کدو سبز و سایر کدو های تابستانه برای بهبود مشکلات گوارشی و دیورتیکولیت (التهاب دیورتیکول‌ های جدار روده به‌ خصوص روده‌ ی بزرگ) توصیه می‌ شوند. کدو سبز با حفاظت ضد التهابی‌ اش از دستگاه گوارش خطر سندروم روده‌ ی تحریک‌ پذیر، علائم مرتبط با زخم و سندروم روده‌ را کاهش می‌ دهد. کدو سبز به‌ خاطر داشتن مقدار زیادی آب به‌ راحتی هضم می‌ شود. علاوه بر این فیبر موجود در کدو سبز دارویی طبیعی برای درمان اسهال و کاهش یبوست است. برای افزایش حداکثری عملکرد گوارشی سبزیجات را به‌ صورت کامل مصرف کنید، یعنی تخم و پوست آنها را هم که سرشار از مواد مغذی است، مصرف کنید.

تقویت استحکام استخوان و دندان

سبزیجات و میوه های سبز، مانند کدو سبز، استحکام دندان ها و استخوان ها را افزایش می دهد. کدو سبز حاوی ویتامین K است که سبب تقویت استخوان ها می شود. لوتئین، زیگزانتین، فولات و بتاکاروتن موجود در کدو سبز سلول‌ های خونی را مستحکم می‌ کنند. منیزیم یکی دیگر از مواد مغذی موجود در کدو سبز است. بیشتر منیزیم بدن در استخوان ‌ها قرار دارد که به ساخت استخوان ‌ها و دندان کمک می ‌کند.

پیشگیری از بیماری چشم

بهبود سلامت چشم‌ ها یکی دیگر از خواص کدو سبز به شمار می‌ رود. کدو سبز یک ماده‌ی غذایی عالی برای چشم‌ ها محسوب می ‌شود. این نوع سبزی سرشار از لوتئین و زیگزانتین است که دو نوع آنتی‌اکسیدان هستند که نشان داده شده از بیماری تباهی لکه‌ ی زرد ناشی از افزایش سن پیشگیری می‌ کنند. کدو سبز همچنین منبع خوبی از ویتامین A و بتاکاروتن محسوب می‌ شود و می‌ تواند سلامت چشم‌ ها را بهبود ببخشد و از چشم ‌ها در برابر عفونت‌ ها محافظت کند.

کمک به کنترل دیابت

کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌ دهد. علاوه بر این عوامل، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی نیز در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ مؤثر است. کدو سبز کربوهیدرات و قند کمی دارد و سیرکننده و سرشار از مواد مغذی است، در پیشگیری از ابتلا به دیابت مؤثر است. (به همین دلایل کدو سبز گزینه ‌ی خوبی برای قرار گرفتن در رژیم ‌های لاغری است). فیبر های پلی‌ ساکاریدی مانند پکتین که در کدو سبز و سایر کدو ها یافت می‌ شوند، تأثیرات خاصی بر کنترل قند خون دارند. فیبر محلول می‌ تواند مقدار گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت کنترل نماید، به یاد داشته باشید که کدو سبز هم فیبر محلول و هم فیبر نا محلول دارد.

مفید برای درمان آسم

کمک به درمان آسم را هم می‌ توانیم از جمله خواص کدو سبز بدانیم. سطح بالای ویتامین C موجود در کدو سبز به درمان آسم کمک می ‌‌کند. خواص ضد التهابی کدو سبز هم در این بیماری موثر است. کدو سبز به غیر از ویتامین C مس هم دارد که به‌ شدت مناسب آسم است. یک مطالعه به این نتیجه رسید که ویتامین C نه تنها در درمان حملات آسم اثرگذار است، بلکه به درمان علائم سرماخوردگی هم کمک می‌ کند.

موثر در عملکرد مغز و حافظه

کدو سبز سرشار از فولات می باشد و برای سلامت مغز عالی است. فولات به تولید DNA و RNA که ماده اصلی ژنتیک بدن هستند، کمک می کند. کمبود فولات با کم خونی مگالوبلاستیک مرتبط است که منجر به ضعف و خستگی می ‌شود. افزایش مصرف فولات با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر در زنان ارتباط دارد. این ماده مغذی علاوه بر افزایش سلامت ذهنی، سلامت عاطفی را نیز افزایش می دهد. مصرف مقدار کافی ویتامین B بر سلامت شناختی مغز، احساس شادی و پیشگیری از خستگی مؤثر است.

کم کالری

یک ویژگی خوب کدو ها داشتن مقدار زیادی آب‌ است. شاید روش کالری‌ شماری کمی گیج‌ کننده باشد و بهترین راه برای کاهش وزن نباشد، ولی مصرف زیاد سبزیجات غیر نشاسته‌ ای یک استراتژی مؤثر جهت کاهش وزن است. کدو سبز نسبت به حجمش کالری کمی دارد. بنابراین با مصرف آن با دریافت کالری کمتری سیر می‌ شوید. در میان سبزیجات کدو سبز پس از سبزیجات برگ سبز یکی از کمترین مقادیر کربوهیدرات را داراست و این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد بخواهند کدو سبز را جایگزین غذاهای سرشار از کربوهیدرات کنند.

کمک به کاهش کلسترول

پایین آوردن سطح کلسترول خون یکی دیگر از خواص کدو سبز به شمار می‌ رود. کدو سبز یکی از معدود مواد غذایی است که کلسترول ندارد. بنابراین افرادی که به دنبال کاهش سطح کلسترول خون خود هستند می ‌توانند کدو سبز را در رژیم غذایی خود جای دهند. نشان داده شده که فیبر محلول مانع از جذب کلسترول می ‌شود. این موضوع به کاهش کلسترول بد یا LDL کمک می ‌کند.

سرشار از آنتی اکسیدان، مفید در درمان سرطان

یکی از خواص کدو سبزاین است که مقدار زیادی آنتی اکسیدان در خود دارد. آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که از بدن شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. کاروتنوئید ها مانند لوتئین، زیگزانتین و بتاکاروتن که آنتی اکسیدان های طبیعی قوی هستند که در کدو سبز به وفور یافت می شوند. زماتی که صحبت از سلامت مردان می شود، نمی توان کدو سبز را نادیده گرفت. فیتونوترینت های موجود در آن، برای پروستات بسیار مفید هستند. همچنین کدو سبز سرشار از بتاکاروتن و ویتامین c است، که در درمان سرطان پروستات تاثیر بسزایی دارند. فیبر موجود در کدو سبز مهم ترین دلیل آن ، برای درمان سرطان روده بزرگ می باشد. این گونه که آب اضافی را در روده بزرگ جذب، رطوبت مدفوع را حفظ و به خروج آسان آن از بدن کمک می کند.

کاهش دهنده فشارخون

کاهش فشار خون را هم می ‌توانیم در لیست خواص کدو سبز قرار دهیم. فشار خون بالا عارضه ‌ای خطرناک است که افراد زیادی دچار آن هستند. کدو سبز سرشار از پتاسیم است که به مبارزه با فشار خون بالا کمک می ‌کند. جالب است بدانید که، کدو سبز بیشتر از موز پتاسیم دارد. پتاسیم می‌ تواند روی قطر رگ‌ های خونی و همچنین سطح فشار خون اثر بگذارد. یک عدد کدو سبز متوسط تقریبا ۵۱۲ میلی ‌گرم پتاسیم دارد و ۱۱ درصد از نیاز روزانه‌ ی بدن به این ماده ‌ی معدنی را برطرف می ‌کند.

دارای خواص ضد پیری پوست

کدو سبز منبع خوبی از آنتی اکسیدان های لوتئین و زئاگزانتین است که هر دو دارای خواص ضد پیری بسیار قوی هستند که از سلول های بدن و پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، زیرا رادیکال های آزاد باعث پیری زودرس می شوند. همچنین این دو آنتی اکسیدان پوست را شفاف کرده و سلامت آن را افزایش می دهد. خوردن سبزیجات و خوراکی هایی که سرشار از ویتامین C هستند مانند کدو سبز می تواند به افزایش تولید کلاژن در لایه های پوست کمک کند. در نتیجه پوست شما حالت سفتی و شادابی خود را از دست نمی دهد. همچنین کدو سبز یکی از بهترین خوراکی هایی است که سبب آبرسانی و هیدراتاسیون پوست می شود.

مفید برای دوران بارداری

این سبزیجات و میوه های سبز برای بارداری مفید هستند . درطول 9 ماه بارداری مصرف کدو سبز، ویتامین های B کمپلکس را برای بدن تامین می کند که باعث حفظ سطح انرژی و خلق و خو می شود. یکی دیگر از مواد مغذی موجود در کدو سبز ریبوفلاون نام دارد که همان نوع ویتامین B کمپلکس است و بدن برای تولید انرژی به آن نیاز دارد. کمبود ریبوفلاون با بعضی از نواقص مادرزادی ارتباط دارد. مزایای کدو سبز در بارداری تنها به این دلیل نیست که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری زیادی در خود دارد، بلکه این سبزی منبع عالی فولات و پتاسیم می باشد که برای مادران در دوران بارداری بسیار ضروری است، زیرا سبب سلامت مادر و فرزند می شود. مصرف آن از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست افراد به ویژه خانم های باردار جلوگیری می کند. هورمون های خانم ها در دوران بارداری معمولا تغییر می کند. به همین دلیل اکثر مادران در این زمان برخی مشکلات پوستی مثل لکه های تیره و حتی چین و چروک را تجربه می کنند.

افزایش رشد مو

کدو سبز به دلیل سرشار بودن از روی، رشد مو را افزایش می دهد. ویتامین C موجود در آن موی خشک و همچنین موخوره را درمان کرده و تارهای موی شما را قوی و انعطاف پذیرتر می کند. کمبود ویتامین C ، می تواند باعث بزرگ شدن فولیکول های مو و در نتیجه باعث توقف رشد مو شود.

مضرات کدو سبز

  • با وجود خواص فراوان کدو سبز مصرف این گیاه برای سرد مزاجان و افرادی که در مناطق سرد سیر زندگی می کنند توصیه نمی شود. (مصلح آن: خردل، نعناع، فلفل سیاه، سیر می باشد).
  • کدو سبز دیرهضم است و زیاده روی در مصرف آن باعث نفخ، سوء هاضمه و سنگینی و درد معده می شود.
  • کدو سبز دارای مقداری زیادی ویتامین A و بتاکاروتن است، و خطر ابتلا به نقایص مادرزادی جنین را افزایش می دهد. از مصرف زیاد کدو سبز خودداری کنید.
  • افرادی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند، از مصرف کدو سبز اجتناب کنند و یا کمتر مصرف کنند.
  • مصرف زیاد کدو سبز باعث ایجاد حساسیت و آلرژی می شود که از علائم آن حالت تهوع، پف، خارش و … می باشد.
  • کدو سبز سرشار از آهن است و مصرف بیش از حد آن شرایط عصبی ایجاد کند و باعث ایجاد بروز آلزایمر زودرس شود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها