خواص شیر سرد | نحوه مصرف شیر

شیر گرم بهتر است بخوریم یا شیر سرد؟

A
۰

شیر خواص زیادی برای سلامت بدن٬ پوست و مو دارد. اما شیر را گرم بخوریم تا از خواص آن بهره ببریم یا سرد؟

شیر از خوراکی هایی است از بدو تولد تا بزرگسالی باید خورده شود. از خواص شیر برای سلامت بدن می توان به تقویت استخوان٬ بهبود سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. اما شیر چگونه باید مصرف شود تا تاثیرات مثبتی بر بدن بگذارد؟

شیر را سرد مصرف کنیم یا گرم؟

به گفته متخصصین تغذیه، شیر گرم یا سرد، هر دو برای سلامتی مفید هستند. هر دو نوع شیر مزایای خاص خود را دارند. اینکه شما باید شیر سرد یا گرم بخورید، کاملا به فصل و زمان بستگی دارد.

برخی افراد اصلا دوست ندارند شیر بنوشند، اما مصرف شیر برای سلامت بدن بسیار مهم است. هر فرد باید روزانه حداقل ۱ لیوان شیر بنوشد. مصرف شیر باعث تقویت استخوان‌ها و عضلات می‌شود.

نوشیدن شیر سرد در طول روز یا در تابستان مفیدتر است. در اثر مصرف آن حرارت بدن کاهش می‌یابد و بدن خنک می‌شود، در حالی که اگر در زمستان می‌خواهید در طول شب شیر بخورید، بهتر است شیر گرم مصرف کنید. شیر داغ بدن را گرم نگه می‌دارد و از سرما محافظت می‌کند.

خواص شیر سرد

کلسیم در شیر سرد زیاد است، به همین دلیل نوشیدن چندباره آن باعث تسکین سوزش معده و اسیدیته آن می‌شود. علاوه بر این، به دلیل وجود الکترولیت‌ها درشیر سرد، بدن در طول روز هیدراته می‌ماند.

ولی سعی کنید در طول زمان خواب از مصرف آن خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شود و همچنین می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند سرفه یا تشدید سرماخوردگی شود. شیر سرد همچنین به عنوان یک پاک کننده طبیعی صورت شناخته شده است.

در شیر پروتئینی به نام لاکتیوم وجود دارد که به کاهش فشارخون کمک می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در شیر به استراحت ماهیچه‌ها و تسکین تنش‌های ماهیچه‌ای کمک می‌کند.

به‌طور کلی شیر گرم یا سرد نقشی در ایجاد یبوست ندارد. تاثیر شیر به سیستم بیولوژیکی بدن افراد و تفاوت‌های فردی بستگی دارد و یک اثر مشابه بر تمامی افراد نمی‌گذارد.

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای شیر سرد، بهبود زخم معده است، اما شیر سرد چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ کلسیم بالا در شیر سرد باعث کاهش تولید اسید معده می‌شود و همچنین می‌تواند اسیدهای مازادی را که تولید می‌شوند، جذب کند.

به‌همین دلیل استفاده از شیر سرد درمان خوبی برای زخم معده است. شیر سرد فواید بیشتری نسبت به شیر گرم دارد، چون شیر سرد خواص خود را به صورت طبیعی حفظ کرده و به بافت‌های گلو کمتر آسیب می‌زند.

از این رو شیر سرد سالم، کامل و خنک کننده است. به همین دلیل شیر سرد سالم خنک کننده است. اگر بوی شیر را دوست ندارید، می‌توانید از پودر کاکائو در آن استفاده کنید.

کارشناسان تغذیه می‌گویند شیر پاستوریزه را نباید جوشاند و فقط به صورت ولرم باید از آن استفاده کرد.

مصرف مداوم و با برنامه شیر سبب کشش عضلات، استخوان‌سازی، مقاومت لثه و آرام‌بخش است و همچنین برای داشتن موهایی با ریشه قوی و ناخن‌های سالم و غیرشکننده مصرف شیر را باید در برنامه روزانه خود گنجاند. شیر باعث سم‌کشی میکروب‌های روده بزرگ، معده و سیستم گوارشی بدن می‌شود.

افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند، بهتر است شیر را ولرم در وعده صبحانه مصرف کنند و از آنجایی که شیر مزاج سردی دارد بهتر است آن را ابتدا گرم و سپس میل کرد. همچنین، برای از بین بردن باکتری‌های موجود در شیر (تب مالت) پزشکان توصیه می‌کنند آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید.

منبع: دکتر کرمانی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها