خواص دانه چیا برای بدنسازان | نحوه مصرف دانه چیا در بدنسازی

مصرف این دانه؛ فقط به بدنسازان توصیه میشه!

A
۰

دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و امگا ۳ است به همین دلیل برای بدنسازان محبوب است و می توانند به روش های مختلفی دانه چیا را مصرف کنند.

دانه چیا از مفید ترین دانه ها به حساب می آید که مواد معدنی و سالمی که دارد آن را به یک دانه پر خاصیت و پر کاربرد تبدیل می کند. دانه چیا برای داشتن مواد معدنی به خصوص فیبر کاربرد زیادی برای بدنسازان دارند و آن ها می توانند این دانه را در انواع پودینگ ها و یا اوتمیل استفاده کنند. خواص بی نظیر دانه چیا و نحوه مصرف برای بدنسازان را در ادامه می خوانید.

چرا مصرف دانه چیا در بدنسازی توصیه می شود؟

مواد غذایی که در برنامه ورزشی و بدنسازی خود مصرف می‌کنید، دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر در حال عضله‌سازی و وزنه‌زدن باشید، اهمیت این امر چندین برابر می‌شود و تمام تلاشتان را می‌کنید تا علاوه‌بر دریافتِ سه میکرومغذی اصلی یعنی پروتئین، کربوهیدرات و چربی به میزان کافی در طول روز، فواصل زمانی مصرف هرکدام از آن‌ها را نیز به دقت دنبال خواهید کرد

بیشتر بخوانید:دانه چیا رو چجوری از تخم شربتی تشخیص بدیم؟

فیبر

فیبر بالای دانه چیا احتمالا به شما در داشتن رژیم غذایی سالم کمک کند. فیبر می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند، بطوری که برای مدت طولانی احساس سیری بیشتری می‌کنید، به طوری که در طول روز کمتر غذا می‌خورید.هر چند تقریبا ثابت شده است که مصرف فیبر بیشتر به کاهش وزن بیشتر کمک می‌کند، اما هنوز هم بر روی این خاصیت دانه چیا مطالعه انجام می شود.

اسیدهای چرب امگا ۳

باور بر این اینکه مصرف چربی موجب افزایش وزن و عدم تناسب اندام می شود، در گذشته رایج بود، اما اکنون نسبت به گذشته این باور،کمرنگ شده است.مردم در حال حاضر می دانند که انواع مختلف چربی وجود دارد و همه آنها نیز برای بدن انسان مفید هستند؛ چرا که اعمال مختلفی را در بدن انجام می‌دهند. دانه‌های چیا شامل اسید آلفا لینولنیک (ALA)، اسید چرب امگا ۳ کوتاه زنجیره ALA که یک اسید چرب ضروری برای بدن است تامین می کند. دانه‌های چیا ALA را در خون افزایش می دهد.

چیا در بدنسازی

پروتئین

دانه‌های چیا حاوی مقدار قابل زیادی پروتئین و حدود ۱۸ تا ۲۰ اسید آمینه ضروری است.بهر چند دانه چیا وعده غذایی کاملی برای دریافت پروتئین نیست، اما می‌تواند در افزودن پروتئین و فیبر اضافی همراه با مقدار افزایش قابل توجهی از چربی، مفید باشد.مثلا کره بادام زمینی را در نظر بگیرید. با اینکه کره بادام زمینی پروتئین دارد اما مقادیر چربی آن بیشتر است و باید در خوردن آن پرهیز کرد. در عوض، چیا حاوی پروتئین است و همچنین منبع غنی از چربی‌های سالم است. همچنین می‌تواند مکمل خوبی برای آن دسته از افرادی باشد که زیاد گوشت مصرف نمی‌کند‌ اما می‌خواهند پروتئین و ویتامین B زیادی را که از غذاهای گیاهی بدست می‌آید، توسط مصرف این مکمل‌ها جبران کنند.

بیشتر بخوانید:طرز تهیه ۳ مدل پودینگ با دانه چیا

طریقه مصرف دانه چیا برای بدنسازان

  • اوتیمل دانه چیا یکی از روش‌های پرطرفدار مصرف این ماده مغذی است.

  • دانه چیا را به اسموتی، ماست، سالاد، سوپ یا پودینگ اضافه کنید.

  •  از دانه چیا به عنوان جایگزین تخم مرغ در دستور پخت‌ غذاها استفاده کنید.

نکته:

  •  دانه چیا را قبل از مصرف آسیاب کنید تا هضم آن آسان تر شود.

  •  به مقدار کافی آب بنوشید تا از هضم دانه چیا مطمئن و از یبوست جلوگیری کنید.

منبع: هزار گیاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها