رژیم پروتئین برای کاهش وزن | رژیم پروتئین برای لاغری سریع

لاغری بدون خطر تنها در ۱۴ روز با رژیم پروتئین

A
۰

رژیم پروتئین کمک می کند که در کوتاه مدت بدون اینکه خطری بدن را تهدید کند و یا مجبور باشید گرسنگی زیادی را تحمل کنید؛ وزن زیادی را کم کنید. در این مطلب درباره رژیم پروتئین، خواص و معایب آن می خوانید.

رژیم پروتئین نوعی برنامه غذایی برای کاهش وزن میان ورزشکاران است که افراد معمولی هم به شرط رعایت کامل اصول رژیمی و غذایی می توانند از این برنامه لاغری استفاده کنند. در این رژیم غذایی تعادل زیادی میان وعده های غذایی رعایت می شود و میزان پروتئین مصرفی نسبتا زیاد است و بعد از گذشت مدتی شاهد کاهش وزن چشم گیری خواهید بود. در ادامه این رژیم غذایی را معرفی می کنیم.

رژیم پروتئین چیست؟

رژیم پروتئینی رژیم عجیب و خاصی نیست، اما تقریبا گران است و نیاز به آشپزی دارد. این رژیم شامل گوشت، ماهی، محصولات لبنی، لوبیا و حبوبات، تخم مرغ و سبزیجات نسبتاً غنی از پروتئین مانند کلم بروکلی و اسفناج می‌شود. افرادی که از این رژیم غذایی استفاده می‌کنند، اغلب مصرف کربوهیدرات خود را کاهش می‌دهند و به عبارتی مصرف غذاهای فرآوری شده، نان و سایر محصولات کربوهیدراتی مثل ماکارونی، سیب زمینی و برنج بسیار کاهش می‌دهند یا آن‌ها را حذف می‌کنند.

در رژیم پروتئین چه بخوریم؟

  •     گوشت بدون چربی: گوشت گاو، بره، گوساله،

  •     گوشت طیور: مرغ، بوقلمون، اردک، غاز

  •     ماهی و غذاهای دریایی: ماهی‌ها، میگو

  •     تخم مرغ

  •     محصولات لبنی: شیر، ماست (مخصوصا ماست یونانی)، پنیر (به ویژه پنیر دَلَمه)

  •     آجیل و دانه‌ها: بادام، گردو، فندق، بادام هندی، تخم کدو تنبل، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان

  •     حبوبات و لوبیا: همه لوبیاها، عدس، نخود، توفو.

بیشتر بخوانید:راهکار های لاغری در یک ماه

نکته: برخی از محصولات مبتنی بر غلات نیز منابع پروتئینی هستند، اما به طور کلی به اندازه گوشت و محصولات جایگزین گوشت پروتئین بالایی ندارند. ضمنا انجام ورزش در کنار رعایت رژیم معجزه می‌کند و در زمانی کوتاه‌تر شما را به اندامی ایده‌آل می‌رساند.

در رژیم پروتئین چه غذایی نخوریم؟

لیست غذایی که در بالا آوردیم، شامل غذاهایی بود که می‌توان در رژیم پروتئینی مصرف کرد؛ اما اگر به هریک از آن‌ها حساسیت دارید، حتما حذفش کنید. به عنوان مثال، فردی که به لاکتوز حساسیت دارد، نباید از محصولات لبنی ​​برای افزایش پروتئین دریافتی خود استفاده کند. غیر از این مورد، به طور کلی غذاهای زیر در رژیم پروتئینی حذف می‌شوند.

  •     محصولاتی که حاوی شکر تصفیه شده هستند، مانند آب نبات، بستنی، آبمیوه‌های کارخانه‌ای و نوشابه

  •     غذاهایی که شامل شیرین کننده مصنوعی هستند.

  •     غذاهای فرآوری شده مثل کالباس

رژیم پروتئین

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره رژیم فستینگ

رژیم پروتئین چه خاصیتی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید پروتئین علاوه بر کمک به کاهش وزن، فواید بسیار مهم و باارزشی دارد. اگر شما یک رژیم پروتئینی را دنبال می‌کنید، مطمئن باشید که از مزایای زیر برخوردار خواهید شد.

۱. افزایش توده عضلانی

پروتئین برای حفظ و افزایش توده عضلانی بسیار ضروری است. اگر در کنار رژیم پروتئینی، ورزش مقاومتی هم کار کنید، می‌توانید قدرت بدنی و توده عضلانی خود را بهبود ببخشید.

۲. پیشگیری از تحلیل عضلانی با بالا رفتن سن

از حدود ۵۰ سالگی، انسان شروع به از دست دادن تدریجی ماهیچه‌های اسکلتی می‌کند. این موضوع به عنوان سارکوپنی شناخته می‌شود و در افراد مسن با رژیم‌های نامناسب شایع است. شما هم با افزایش سن، عضله از دست می‌دهید؛ مگر اینکه یک رژیم با پروتئین کافی داشته باشید.

۳. تقویت استخوان‌ها

مصرف پروتئین کافی سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند. در یک مطالعه گسترده روی زنان مسن، پژوهشگران به آمار جالبی رسیدند. خطر شکستگی لگن در زنانی که مصرف پروتئین کافی نداشتند حدود ۷۰% بیشتر بود. این آمار مهمی است؛ چراکه به ما از اهمیت دریافت پروتئین در پیشگیری از آسیب‌های شدید مثل شکستگی لگن می‌گوید.

۴. بهبود زخم

مطالعات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا می‌توانند باعث بهبود زخم‌ها و جراحت‌های عمیق، از جمله زخم‌های بستر شوند.

از جمله فواید دیگر پروتئین برای بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     فراهم کردن آنزیم‌هایی که به تقویت هزاران واکنش شیمیایی در سراسر بدن کمک می‌کند.

  •     حفظ و ترمیم مو، پوست، و استخوان‌ها

  •     کمک به تولید هورمون‌های ضروری

رژیم پروتئین چه ضرری دارد؟

رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا برای اکثر افراد بی خطر و امن است. اما این رژیم هم خطراتی به صورت بالقوه دارد. به طور مثال اگر فردی دچار مشکلات کلیوی است، حتما باید زیر نظر پزشک، میزان پروتئین خود را افزایش دهد یا رژیم پروتئینی بگیرد.

افرادی که در حال حاضر بیماری کلیوی متوسط ​​تا پیشرفته دارند، برای کنترل عملکرد کلیه‌شان، معمولاً باید مصرف پروتئین خود را کاهش دهند. رژیم پروتئینی ممکن است که باعث ایجاد سنگ کلیه در افراد مستعد به آن شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا سایر بیماری‌های جدی، باید قبل از شروع رژیم پروتئینی با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین رژیم‌های غذایی که کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کنند، ممکن است که به سلامت فرد آسیب برسانند. در برخی موارد، کودکان و نوجوانان در معرض خطر سوء تغذیه ناشی از خوردن کربوهیدرات ناکافی هستند.

نکته مهم دیگر این است که پروتئین دریافتی خود را به طور مساوی در طول روز پخش کنید، نه اینکه بیشتر آن را در یک وعده غذایی مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:رژیم مدیترانه ای ؛ بهترین رژیم لاغری چند سال اخیر

رژیم پروتئین چه تاثیری در درمان بیماری‌ها دارد؟

شواهد موجود نشان می‌دهد که دریافت پروتئین کافی حتما برای سلامتی و حتی بهبود برخی بیماری‌ها موثر است. چیزی که کاملا مشخص است این است: خوردن منابع پروتئین سالم مانند لوبیا، عدس، ماهی یا مرغ به جای گوشت قرمز و گوشت فرآوری‌شده می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری بیماری‌ها و مرگ زودرس را کاهش دهد. مصرف پروتئین کافی و به اندازه می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بهبود بیماری‌های زیر مفید و اثربخش باشد:

  •     دیابت

  •     آلزایمر

  •     سرطان

  •     مرگ زودرس

  •     سلامت استخوان

  •     بیماری‌های قلبی عروقی

  •     بیماری های مربوط به چاقی

منبع: فیتامین
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها