لاغری با رژیم مرغ | خواص رژیم مرغ

با آسون ترین و بی دردسرترین رژیم غذایی آشنا شو!

A
۰

مرغ سرشار از پروتئین است به همین دلیل در انتخاب یک رژیم غذایی سالم مفید می باشد. اینفوگیاهی در ادامه از اصول رژیم مرغ صحبت می کند.

رژیم مرغ به دلیل داشتن مواد معدنی و سالمی که در مرغ وجود دارد؛ توصیه می شود. مرغ حاوی مقادیر زیادی از پروتئین بوده و با مصرف آن  در صد بالایی از آهن و منیزیم بدن تامین می شود. به طور کلی رژیم مرغ انتخاب مناسبی است اما اینکه کدام قسمت از مرغ را باید مصرف کنیم تا از خواص آن بهره ببریم جای بحث دارد که در ادامه بیشتر درباره این مسئله می خوانید.

کالری قسمت های مختلف مرغ

  • ران مرغ یکی دیگر از قسمت های محبوب مرغ است که از نظر مقدار پروتئین نسبت به سینه در جایگاه پایین تری است. یک ران پخته، بدون استخوان و بدون پوست ۲۶ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم دارد.  همچنین هر ران مرغ حاوی ۱۰۹ کالری است که ۱۰۰ گرم آن، ۲۰۹ کالری می شود. ۵۳ درصد کالری این قسمت، از پروتئین و ۴۷ درصد آن از چربی است. گوشت ران مرغ نسبت به سینه مرغ رنگی تیره تر دارد، چون قسمت ران فعال تر است.

  • ساق مرغ قسمت پایینی پای مرغ است. یک ساق پای مرغ بدون پوست و استخوان ( ۴۴ گرم )، حاوی ۱۲.۴ گرم پروتئین است. این مقدار برابر با ۲۸.۳ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم است. همچنین هر ساق مرغ برابر است با ۷۶ کالری. یعنی ۱۰۰ گرم آن، ۱۷۲ کالری می شود. ۷۰ درصد این کالری از پروتئین و ۳۰ درصد آن از چربی می آید.بیشتر مردم ساق مرغ را همراه با پوستش می خورند، در حالی که یک ساق پای مرغ به همراه پوستش، حاوی ۱۱۲ کالری است که ۵۳ درصد آن از پروتئین و ۴۷ درصدش از چربی می آید.

  • بال مرغ متشکل از سه بخش است. معمولا از بال مرغ به عنوان غذایی ناسالم یاد می شود. یک بال مرغ بدون پوست و استخوان ( ۲۱ گرم )، ۶.۴ گرم پروتئین در خود دارد. این مقدار برابر با ۳۰.۵ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم است. همچنین هر بال مرغ حاوی ۴۲ کالری است که ۱۰۰ گرم آن ۲۰۳ کالری  می شود. ۶۴ درصد این کالری از پروتئین و ۳۶ درصدش از چربی می آید. درست مانند ساق مرغ، بسیاری از مردم بال مرغ را نیز با پوست می خورند. یک بال مرغ همراه با پوست، ۹۹ کالری دارد. ۳۹  درصد این کالری از پروتئین و ۶۱ درصد آن از چربی می آید.

بیشتر بخوانید:راز خوش اندامی بازیگران کره ای با این رژیم غذایی

مواد مغذی موجود در مرغ برای انتخاب رژیم غذایی

پروتئین

یک سینه مرغ معمولی حدود ۱۱۳ گرم است. ۱۳۳ گرم گوشت سینه مرغ، می تواند ۳۵ گرم پروتئین به بدن برساند که معادل ۷۰ درصد نیاز روزانه بدن به پروتئین است. خوردن گوشت سینه مرغ در یک وعده غذایی می تواند منبع پروتئین قابل توجهی را فراهم کند که به سیری طولانی مدت پس ازآن وعده منجر می شود.اینکه به چه مقدار پروتئین نیاز دارید بستگی به مقدار فعالیت و وضعیت سلامتتان دارد.

به طور کلی افراد بزرگسال سالم باید چیزی حدود ۱۰ تا ۳۵ درصد کالری روزانه خود را از پروتئین دریافت کنند و یا به اندازه هر کیلو از وزنشان ۰.۸ تا ۱.۲ گرم پروتئین مصرف کنند. تحقیقات نشان داده افرادی که در طول رژیم کاهش وزن در ازای هر کیلو از وزن بدنشان ۱.۲ گرم پروتئین مصرف می کردند، نسبت به کسانی که در ازای هر کیلو ۰.۸ گرم پروتئین می خوردند بافت عضلانی بیشتری را حفظ کردند.

یکی دیگر از راه های اضافه کردن پروتئین به برنامه غذایی این است که سعی کنید ۲۵ تا ۳۵ درصد کالری مورد استفاده روزانه خود را از پروتئین دریافت کنید. این مقدار شاید به نظر یک برنامه غذایی سرشار از پروتئین بیاید، اما در واقع همان مقدار مورد نیاز بدنتان است. خوردن مرغ به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی متعادل، کمک می کند به این مقدار کالری از پروتئین برای کاهش وزن دست بیابید.

 چربی

گوشت سینه مرغ سرشار از پروتئین است اما کالری پایینی دارد. ” یک سینه مرغ نپخته کمتر از ۲۰۰ کالری و تنها حدود ۴ گرم چربی دارد. ” با این حال اگر سینه مرغ را با پوست بخورید، میزان چربی اش به ۱۷ گرم افزایش می یابد. در طول رژیم کاهش وزن نیازی نیست از خوردن چربی بترسید، اما به خاطر بسپارید بیشتر چربی هایی که دریافت می کنید باید از منابع چربی غیراشباع مانند روغن زیتون، آجیل ها و دانه ها باشد. مرغ با پوست کالری بالاتر و چربی های اشباع بیشتری دارد.

رژیم مرغ

ویتامین ها و مواد معدنی

مرغ می تواند به جز انرژی و پروتئین، مواد غذایی بیشتری نیز به بدنتان برساند.مرغ منبع سلنیوم، ویتامین های گروه B، آهن و منیزیم است. سلنیوم ماده معدنی کم یابی است که مانند آنتی اکسیدان عمل می کند، به شکل گرفتن DNA جدید کمک می کند و در هورمون تیروئید نیز نقش دارد. 85 گرم مرغ کباب شده می تواند حدود 30 درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تامین کند.

یک وعده گوشت سینه مرغ نیز حدود 30 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B6 را تامین می کند. ویتامین B6 به ساخت سلول های جدید خونی، سوخت و ساز پروتئین و ساخت انتقال دهنده های عصبی در مغز کمک می کند. دریافت مقدار کافی از ویتامین های گروه B می تواند برای کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی مفید باشد، چون ویتامین های B هموسیستئین خون را پایین می آورند.

میزان بالای هموسیستئین در خون می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد. یک وعده گوشت سینه مرغ، می تواند کمتر از ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به منیزیم و آهن را تامین کند. گوشت قرمز میزان آهن بیشتری در خود دارد. خوردن گوشت های تیره تر مرغ باعث می شود آهن بیشتری دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:مثل انسان های غارنشین غذا بخور و لاغر شو!

فواید سلامتی گوشت مرغ به عنوان رژیم غذایی

۱- منبع پروتئین

پروتئین بالای مرغ نقش بسیار مهمی در تثبیت بافت های عضلانی دارد. بنابراین خوردن گوشت مرغ برای تقویت عضلات توصیه می شود.

۲- کمک به کاهش وزن

آیا تا به حال بشقاب غذای سالم بدون مرغ دیده اید؟ دلیل اصلی انتخاب مرغ در رژیم غذایی سالم چربی بسیار پایین آن هست. پس خوردن مرغ کمک می کند خیلی سالم وزن کم کنید.

۳- سلامت استخوان ها

گوشت مرغ سرشار از کلسیم و فسفر هست. این دو ماده معدنی به سالم نگه داشتن استخوان ها کمک می کنند. همچنین خوردن مرتب مرغ خطر ابتلا به آرتروز را نیز کاهش می دهد.

۴- کاهش استرس

تریپتوفان و ویتامین B5 سبب کاهش استرس می شوند که به مقدار زیاد در مرغ وجود دارند. مرغ سرشار از منیزیم است که علائم سندروم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد. بنابراین گوشت مرغ کمک می کند استرس کمتری در زندگی داشته باشید.

مرغ

۵- تقویت سیستم ایمنی

آیا تا به حال به این فکر کردید چرا هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا پزشکان به عنوان بخشی از روند درمان خوردن سوپ مرغ را تجویز می کنند؟ چون گوشت مرغ به تقویت سلول های ایمنی در بدن و گرمای سوپ نیز به تمیز کردن مسیر تنفسی کمک می کند. خوردن مرغ به صورت سوپ از بهترین راه های بهبود عفونت ها و سرماخوردگی است.

خوردن گوشت مرغ بسیار مفید است اما خوردن مرغی که کاملا در روغن فرو رفته و سرخ شده تمام مزایای مرغ معمولی را ندارد. بنابراین گوشت مرغ را در رژیم غذایی اضافه کنید تا علاوه بر مزایای بسیار آن به کاهش وزن تان کمک کنید اما آیا مرغ در کاهش وزن تاثیر دارد یا خیر؟ برای دریافت پاسخ این سوال تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت بیشترین مزیت، کدام قسمت های مرغ را باید بخوریم؟

قسمت های مرغی که باید بخورید، بستگی به سلامت و اهداف تناسب اندامتان دارد. با اینکه تمام قسمت های مرغ، منابعی غنی از پروتئین هستند اما برخی کم چرب تر هستند. چربی اضافه موجود در ران، ساق و بال مرغ شاید برای بعضی از اهداف مناسب تر باشد اما ممکن است با برخی دیگر آن چنان هماهنگ نباشد.

اگر به دنبال این هستید که وزن کم کنید، بنابراین سینه مرغ بهترین گزینه برای شما است. سینه مرغ کم چرب ترین قسمت آن است و بدان معناست که کمترین کالری و بالاترین پروتئین را دارد. برای مثال سینه مرغ برای یک بدنساز، بسیار مناسب است. چون چنین افرادی هم برای تقویت عضله سازی به پروتئین نیاز دارند. از طرف دیگر باید درصد چربی بدنشان را نیز کاهش دهند. بنابراین کالری پایین سینه مرغ نیز برایشان مفید است.

بیشتر بخوانید:رژیم حذف قند و شکر؛ تبلیغات بلاگرها یا واقعیت علمی؟

با این حال افرادی که برنامه های غذایی کم کربوهیدرات یا کتوژنیک را دنبال می کنند. می توانند از خوردن قسمت های چرب تر مرغ بهره ببرند، چون به چربی بیشتری در برنامه های غذایی شان نیاز دارند.

اگر هدفتان افزایش حجم عضلانی یا افزایش وزن است. بنابراین نیاز دارید از آنچه بدنتان در روز می سوزاند کالری بیشتری دریافت کنید. افرادی که در این گروه قرار می گیرند هم می توانند از قسمت های چرب تر مرغ استفاده کنند چون حاوی کالری بیشتری هستند.

در آخر، افرادی که می خواهند حجم عضلانی خود را حفظ کنند یا بهتر ریکاوری کنند نیز می توانند از قسمت سینه مرغ بهره ببرند. این قسمت بیشترین پروتئین را دارد که کاملا مناسب چنین هدفی است.

روش های سالم پخت مرغ

چگونگی پخت یک غذا می تواند تاثیر بسیار بالایی روی طعم، بافت و همچنین ارزش غذایی آن داشته باشد. مرغ سرخ شده مخصوصا با پوست، نسبت به دیگر روش های پخت کالری بیشتری دارد.

پختن یا گریل کردن مرغ، در مقایسه با سرخ کردن آن میزان کالری کمتری دارد. اضافه کردن مرغ و سبزیجات به آرام پز یا سوپ می تواند روشی ساده برای پخت مرغ، بدون اضافه کردن مقدار زیادی کالری باشد.

منبع: دکتر کرمانی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها