قارچ

فواید قارچ

آشنایی با قارچ و خواص آن برای سلامت بدن + طبع و ارزش غذایی

A
۰

در ارتباط با خواص قارچ می توان کاهش التهاب بدن و کمک به کاهش سطح کلسترول اشاره کرد. در ادامه از خواص و طبع قارچ و ارزش غذایی آن می خوانید.

قارچ از سبزیجات پرکاربرد است که خاصیت زیادی برای سلامت بدن دارد. در قارچ مواد مغذی زیادی از جمله کلسیم، فیبر و ویتامین ث یافت شده که کمک به تقویت مغز و معده و همچنین کاهش اشتهای کاذب می کنند. اینفوگیاهی در این مطلب از قارچ و خواص آن برای سلامت بدن بیشتر می گوید.

گیاه شناسی قارچ

قارچ خوراکی منبع عالی از سلنیوم است که یک ماده‌ معدنی ضد سرطان بوده و می‌‌ تواند آسیب‌ های ناشی از رادیکال‌ های آزاد را در بدن کاهش دهد. این ماده غذایی به دلیل نقشی که در تنظیم سطح استروژن دارد، از بدن در برابر سرطان پستان نیز محافظت می‌ کند. قارچ دارای فیبر و اسید های چرب اشباع نشده است. اما دارای کالری پایینی می باشد و این ممکن است که عجیب به نظر برسد. اما قارچ می تواند برای پوست هم مفید باشد. قارچ حاوی ویتامین D، سلنیوم و آنتی اکسیدان هایی هستند که از پوستتان محافظت می کند. قارچ یکی از سبزی هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

طبع قارچ و مصلح آن

طبع آن سرد و طعم آن شیرین است و مصلح آن خردل، پختن با نمک و شوید، روغن کنجد، زیتون، پونه، آویشن ، فلفل، زنجبیل و زیره است.

افراد با مزاج یا معده‌ های سرد و ضعیف باید در مصرف قارچ احتیاط کنند تا دچار نفخ، سنگینی، درد معده و قولنج نشوند.

ویتامین های موجود در قارچ

قارچ‌ ها مواد غذایی غنی از ویتامین‌ های گروه B هستند. مانند ریبوفلاوین، فولات، تیامین، اسیدپانتوتنیک و نیاسین. همچنین قارچ ‌ها را می ‌توان تنها منبع گیاهی غنی از ویتامین D در نظر گرفت. قارچ‌ ها همچنین حاوی انوع مواد معدنی هستند، مانند سلنیوم، پتاسیم، مس، آهن و فسفر.

اما یکی دیگر از مهمترین ترکیبات موجود در قارچ میزان بالای فیبر آن است. کیتین و بتاگلوکان. بتاگلوکان نوعی از فیبر است که در دیواره‌ های سلولی انواع قارچ ‌ها وجود دارد. قارچ‌ ها همچنین حاوی کولین هستند. ترکیب تغذیه‌ ای مهمی که نقش مهمی در بهبود فرآیند خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه برعهده دارد.

انواع قارچ

بیشتر بخوانید: قارچ رو خام بخوریم یا بپزیم بهتره؟

ارزش غذایی موجود در ۱۰۰ گرم قارچ خام

پروتئین کربوهیدرات پتاسیم
۲ گرم 0 گرم ۳۲۰ میلی‌گرم
ویتامین C سلنیوم فیبر
1 میلی‌گرم 9 میکروگرم 2 گرم
کلسیم انرژی چربی
6 میلی‌گرم ۱۳ کالری 1 گرم

اهمیت این ماده غذایی به علت مواد پروتئینی آن است به طوری که از لحاظ غذایی می‌ توانند جانشین گوشت شود.

قارچ‌ های خوراکی دارای عصاره معطر هستند و به همین جهت غذاهایی که از آن تهیه می‌ شوند بسیار لذیذ هستند. این ماده غذایی به هر غذایی که اضافه شوند به طعم و کیفیت آن می‌ افزایند .

قارچ سفید

  1. قارچ، حاوی پلی ساکارید است که در آبرسانی و پر کردن پوست، مؤثر است.

  2. در مورد ترشح مفرط بزاق بسیار مفید است و مقوی معده است .

  3. برای قطع اسهال خونی و اسهال معمولی مفید است و خونریزی‌ های داخلی را متوقف می‌ کند.

  4. قارچ حاوی مس است که برای موهای شما بسیار مفید می باشد.

  5. خستگی را رفع می‌ کند و کمبود ویتامین D را جبران می‌ کند.

  6. دارای فسفر می باشد بنابراین، فعالیت‌ های مغزی را تقویت می‌ نماید.

  7. حاوی آنتی‌اکسیدان قوی‌ به نام Ergothioneine هستند، که باعث کاهش التهاب در بدن می‌ شوند.

  8. وجود پتاسیم موجود در این ماده غذایی، به گشاد شدن رگ‌ ها کمک می‌ کند و در نتیجه فشارخون پایین می‌ آید.

  9. ترکیب خوبی هم از ویتامین‌ های A ، B کمپلکس و ویتامین C در قارچ وجود دارد که به تقویت سیستم دفاعی بدن‌ کمک می‌ کند.‌

  10. یک منبع غنی از کلسیم است و خطر ابتلا به پوکی استخوان و درد مفاصل را کاهش می‌ دهد.

  11. حاوی دو نوع فیبر در دیوارهای سلولی خود است: بتا گلوکان و کیتین. این دو ماده سیری را افزایش می‌ دهند و از اشتهای فرد برای خوردن مواد بیشتر می‌ کاهند.

  12. سلنیوم موجود در این ماده غذایی از التهاب نیز جلوگیری می‌ کند و رشد تومور های سرطانی را کاهش می‌ دهد.

  13. فیبر و آنزیم‌ های خاص موجود در این ماده غذایی به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌ کنند.

فواید قارچ برای سلامتی و درمان بیماریها

کاهش کلسترول

قارچ گیاهی سرشار از پروتئین و فاقد کلسترول است که کربوهیدرات ناچیز دارد. پروتئین، فیبر و برخی آنزیم های موجود در قارچ باعث کاهش کلسترول خون شده و از بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری می کند. پروتئین کم‌ چربی که در قارچ وجود دارد، موقع هضم به سوختن کلسترول بیشتر کمک می ‌کند.

جلوگیری از سرطان سینه و پروستات

قارچ، دارای بتاگلوکان و اسید لینولئیک ترکیب شده با عوامل ضد سرطان است، که به جلوگیری از سرطان سینه و پروستات کمک می کنند. اسید لینولئیک، در زنان یائسه، به سرکوب استروژن برای جلوگیری از سرطان سینه و بتاگلوکان به جلوگیری از سرطان پروستات کمک می کند. سلنیوم، بیشتر به از بین رفتن این سلول های سرطانی کمک می کند.

خاصیت مبارزه با سرطان

ترکیبات آنتی اکسیدانی متعدد، از جمله پلی فنول ها، پلی ساکارید ها، ارگوتیونئین، گلوتاتیون، سلنیوم و ویتامین C، خواص بالقوه قارچ برای مبارزه با سرطان هستند. قارچ‌ سفید در درمان سرطان پستان بسیار مؤثر عمل کردند. این تحقیق ثابت کرد که انواع قارچ‌ ها در برابر سرطان سینه مقاوم هستند. قارچ شیتاکه دارای لنتینان است. یک نوع از مولکول شکر، که طبق تحقیقات انجام شده در افزایش طول عمر بیمار سرطانی نقش به سزایی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف لنتینان همراه با شیمی درمانی حتی باعث بهبود سرطان می‌ شود. لنتینان به طور مستقیم سلول سرطانی را نمی‌ کشد، اما با تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث کاهش سرعت رشد تومور سرطانی می‌ شود.

قارچ دکمه ای

درمان کم خونی

از علائم کم خونی می توان به خستگی، سر درد، تضعیف عملکرد عصبی و مشکلات گوارشی اشاره کرد. قارچ منبع خوب آهن است که باعث تولید گلبول های قرمز شده و از کم خونی پیشگیری می کند. مس موجود در قارچ نیز موجب جذب بهتر آهن در بدن شده و از بروز کم خونی جلوگیری می کند.

کنترل دیابت

یکی دیگر از خواص قارچ مبارزه با دیابت است. قارچ یک رژیم غذایی کم انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌ شود.‌ این گیاه چربی و کلسترول ندارد، سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است و کربوهیدرات کمی هم دارد. همچنین قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیم‌ های طبیعی دارد که به شکستن قند و نشاسته موجود در غذا کمک می ‌کنند. قارچ ترکیبات پیچیده دیگری هم دارد که عملکرد کبد، لوزالمعده و غده‌ های درون ‌ریز دیگر را هم بهتر می‌ کنند و باعث تقویت تشکیل انسولین و تنظیم سطح آن در بدن می ‌شوند.

کمک به کاهش وزن

همه می ‌دانند برای کاهش چربی و کلسترول، باید چربی اضافی که برای هضم پروتئین ها در بدن به کار می رود، را بسوزانید. در زمان رژیم، همیشه رژیم غذایی با پروتئین بالا، کربوهیدرات پایین و بدون چربی که همگی از خواص قارچ هستند، توصیه می شود.

سلامت و استحکام استخوان

قارچ یک منبع غنی از کلسیم است. این ماده برای قدرت و استحکام استخوان فایده زیادی دارد و از پوکی استخوان، درد مفصلی و تخریب استخوانی جلوگیری می کند. ویتامین D به ‌سختی در سبزیجات پیدا می ‌شود و در واقع شکل خوراکی این ویتامین خیلی کم است. اما قارچ سرشار از ویتامین D است و این ویتامین به جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر کمک می ‌کند. همچنین قارچ مقدار زیادی کلسیم و فسفر هم دارد.

قارچ

تقویت سیستم ایمنی بدن

ارگوتیزیون موجود در قارچ حاوی مقادیری گوگرد می باشد و باعث محافظت در برابر رادیکال های آزاد و تقویت سیستم ایمنی می شود. قارچ حاوی آنتی بیوتیک های طبیعی مشابه پنی سیلین است و از رشد میکروبی و عفونت های قارچی پیشگیری کرده، زخم را بهبود می بخشد. ویتامین A ، C و B موجود در قارچ نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می کند. اگر بدنتان کمبود سولفور داشته باشد، اصلاً متوجه نمی شوید و علائمش را نمی ‌بینید. این آنتی‌اکسیدان خیلی مهم فقط در قارچ وجود دارد و می‌ تواند حسابی قدرت سیستم دفاعی بدنتان را تقویت کند.

کنترل فشار خون بالا

تحقیقات زیادی نشان می ‌دهند که قارچ مقدار زیادی پتاسیم دارد. این ماده به گشاد شدن رگ‌ ها کمک می ‌کند و کشش و فشار رگ ‌ها را کاهش می ‌دهد که درنتیجه فشارخون پایین می ‌آید. فشارخون بالا عوارض و خطرهای مرگ ‌آوری مثل سکته و حمله قلبی دارد. پتاسیم با افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز، فعالیت اعصاب را تحریک می ‌کند.

خواص قارچ برای پوست

مرطوب کننده پوست

اسید هیالورونیک موجود در قارچ به عنوان مرطوب کننده طبیعی عمل کرده و از چین و چروک و خطوط ناخوشایند جلوگیری و باعث صاف شدن پوست می شود.

روشن کننده پوست

بعضی از قارچ ها، کوجیک اسید دارند و یک روشن کننده طبیعی برای پوست است. این اسید، تولید ملانین بر سطح پوست را کاهش می دهد و سلول های جدید پوست را که بعد از لایه برداری سلول های مرده تشکیل شده اند، روشن می کند. این ماده، جایگزین عالی ای برای روشن کننده های شیمیایی سمی مانند هیدروکینون که خطر ایجاد سرطان را دارد، می باشد.

درمان مشکلات پوستی

قارچ غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی می باشد و برای درمان اگزما، آکنه مفید است.

خواص ضد پیری

قارچ، دارای خواص ضد پیری است. کوجیک اسید، در کرم ها و لوسیون ها و سرم ها به عنوان درمانی برای علائم پیری مانند لکه های کبد، لکه های پیری، تغییر رنگ و رنگ پوست نا مناسب ناشی از آسیب نوری، استفاده می شود. قارچ، دفاع طبیعی بدن را افزایش می دهد و با سالم کردن آن، ظاهر پوست را بهبود می بخشد.

درمان آکنه

ویتامین D در درمان موضعی آکنه مفید است. عصاره قارچ اغلب در محصولات مراقبت از پوست برای درمان آکنه و جوش استفاده می شود.

خواص قارچ برای مو

مبارزه با ریزش مو

کم خونی یکی از رایج ترین دلایل ریزش مو است. کم خونی به دلیل کمبود آهن در خون به وجود می آید. قارچ، منبع خوبی از آهن است و می تواند با ریزش مو مبارزه کند. آهن، یک ماده معدنی حیاتی است و در تشکیل سلول های قرمز خون نقش دارد، بنابراین مو را تقویت می کند و سرعت رشد مو را افزایش می دهد.

عکس قارچ

منبع غنی از مس

قارچ حاوی مس است، که برای موهای شما بسیار مفید می باشد. زیرا جذب آهن از غذا را آسان می کند. مس در تولید ملانین، نقش دارد. ملانین بر رنگ مو اثر می کند. قارچ، دارای مقادیر فراوان آهن نیز است. مس و آهن در افزایش سلامت و تقویت مو نقش دارند.

سرشار از سلنیوم

قارچ، مقدار زیادی سلنیوم دارد که برای سلامت مو مفید است. این ماده مغذی، یک آنتی اکسیدان قوی است که در برابر آسیب های رادیکال های آزاد، مقابله می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند. سلنیوم به رشد مو کمک کرده و از شوره سر جلوگیری می کند. ترکیبات سلنیومی می توانند قارچی به نام مالاسزیا که در پوست سر وجود دارد و مسئول ریختن پوست های خشک است را از بین ببرند. سلنیوم، در ترکیب با روی، در جلوگیری از ریزش مو مؤثر است.

مضرات قارچ

  • قارچ کمی دیر هضم است و بنابراین در برخی افراد موجب سوء هاضمه می شود.

  • اشخاصی که مبتلا به تصلب شرایین، کلسترول‌ خون، یبوست، عدم امکان دفع‌ ادرار، تنگی نفس، سوزاک، سیفلیس، فشارخون و سکته مغزی می‌ باشند باید در مصرف این ماده غذایی احتیاط نمایند.

  • مصرف قارچ به همراه آب ممکن است باعث دل درد شود .

 

چگونه قارچ سفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

قارچ‌ سفید به دلیل طعم ملایم و بافت نرمی که دارد، افزودنی عالی برای انواع غذاها است. کلاهک و ساقه آن هر دو خوراکی هستند و می توانید آنها را به صورت پخته یا خام مصرف کنید. در اینجا چند پیشنهاد در مورد نحوه اضافه کردن آنها به رژیم غذایی شما وجود دارد:

  • آنها را برش بزنید و به صورت خام به سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید.
  • آنها را در روغن زیتون با سیر، رزماری، نمک و فلفل تفت دهید تا یک طرف قارچ پخته شده باشد.
  • آنها را به همراه سایر سبزیجات و پروتئین انتخابی خود به مواد غذایی گریل اضافه کنید.
  • آنها را با تخم مرغ های همزده بپزید یا برای یک صبحانه سالم آنها را به عنوان پرکننده به املت اضافه کنید.
  • آنها را در دمای 350 درجه فارنهایت (176 درجه سانتیگراد) با شاخه های رزماری و آویشن برای یک میان وعده عالی تفت دهید.
  • آنها را با هویج، تره فرنگی، سیر و پیاز تفت دهید و در آب بجوشانید تا یک آبگوشت قارچی مقوی و سالم درست کنید.
  • همچنین می‌ توانید پودر آن را بخرید و به غذای پخته بعدی خود اضافه کنید.
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها