خواص قارچ | فواید قارچ | طبع قارچ | مضرات قارچ

آشنایی با قارچ و خواص آن برای سلامت بدن + طبع و ارزش غذایی

A
۰

در ارتباط با خواص قارچ می توان کاهش التهاب بدن و کمک به کاهش سطح کلسترول اشاره کرد. در ادامه از خواص قارچ و ارزش غذایی آن می خوانید.

قارچ از سبزیجات پرکاربرد است که خاصیت زیادی برای سلامت بدن دارد. در قارچ مواد مغذی زیادی از جمله کلسیم، فیبر و ویتامین ث یافت شده که کمک به تقویت مغز و معده و همچنین کاهش اشتهای کاذب می کنند. اینفوگیاهی در این مطلب از قارچ و خواص آن برای سلامت بدن بیشتر می گوید.

گیاه شناسی قارچ

قارچ خوراکی منبع عالی از سلنیوم است که یک ماده‌ معدنی ضد سرطان بوده و می‌‌ تواند آسیب‌ های ناشی از رادیکال‌ های آزاد را در بدن کاهش دهد. این ماده غذایی به دلیل نقشی که در تنظیم سطح استروژن دارد، از بدن در برابر سرطان پستان نیز محافظت می‌ کند. قارچ دارای فیبر و اسید های چرب اشباع نشده است. اما دارای کالری پایینی می باشد و این ممکن است که عجیب به نظر برسد. اما قارچ می تواند برای پوست هم مفید باشد. قارچ حاوی ویتامین D، سلنیوم و آنتی اکسیدان هایی هستند که از پوستتان محافظت می کند. قارچ یکی از سبزی هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

طبع قارچ

طبع آن سرد و طعم آن شیرین است و مصلح آن خردل، پختن با نمک و شوید، روغن کنجد، زیتون، پونه، آویشن ، فلفل، زنجبیل و زیره است.

بیشتر بخوانید:قارچ رو خام بخوریم یا بپزیم بهتره؟

ارزش غذایی موجود در ۱۰۰ گرم قارچ خام

پروتئین کربوهیدرات پتاسیم
۲ گرم 0 گرم ۳۲۰ میلی‌گرم
ویتامین C سلنیوم فیبر
1 میلی‌گرم 9 میکروگرم 2 گرم
کلسیم انرژی چربی
6 میلی‌گرم ۱۳ کالری 1 گرم

اهمیت این ماده غذایی به علت مواد پروتئینی آن است به طوری که از لحاظ غذایی می‌ توانند جانشین گوشت شود.

قارچ‌ های خوراکی دارای عصاره معطر هستند و به همین جهت غذاهایی که از آن تهیه می‌ شوند بسیار لذیذ هستند. این ماده غذایی به هر غذایی که اضافه شوند به طعم و کیفیت آن می‌ افزایند .

قارچ سفید

  1. قارچ، حاوی پلی ساکارید است که در آبرسانی و پر کردن پوست، مؤثر است.

  2. در مورد ترشح مفرط بزاق بسیار مفید است و مقوی معده است .

  3. برای قطع اسهال خونی و اسهال معمولی مفید است و خونریزی‌ های داخلی را متوقف می‌ کند.

  4. قارچ حاوی مس است که برای موهای شما بسیار مفید می باشد.

  5. خستگی را رفع می‌ کند و کمبود ویتامین D را جبران می‌ کند.

  6. دارای فسفر می باشد بنابراین، فعالیت‌ های مغزی را تقویت می‌ نماید.

  7. حاوی آنتی‌اکسیدان قوی‌ به نام Ergothioneine هستند، که باعث کاهش التهاب در بدن می‌ شوند.

  8. وجود پتاسیم موجود در این ماده غذایی، به گشاد شدن رگ‌ ها کمک می‌ کند و در نتیجه فشارخون پایین می‌ آید.

  9. ترکیب خوبی هم از ویتامین‌ های A ، B کمپلکس و ویتامین C در قارچ وجود دارد که به تقویت سیستم دفاعی بدن‌ کمک می‌ کند.‌

  10. یک منبع غنی از کلسیم است و خطر ابتلا به پوکی استخوان و درد مفاصل را کاهش می‌ دهد.

  11. حاوی دو نوع فیبر در دیوارهای سلولی خود است: بتا گلوکان و کیتین. این دو ماده سیری را افزایش می‌ دهند و از اشتهای فرد برای خوردن مواد بیشتر می‌ کاهند.

  12. سلنیوم موجود در این ماده غذایی از التهاب نیز جلوگیری می‌ کند و رشد تومور های سرطانی را کاهش می‌ دهد.

  13. فیبر و آنزیم‌ های خاص موجود در این ماده غذایی به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌ کنند.

مضرات قارچ

  • قارچ کمی دیر هضم است و بنابراین در برخی افراد موجب سوء هاضمه می شود.

  • اشخاصی که مبتلا به تصلب شرایین، کلسترول‌ خون، یبوست، عدم امکان دفع‌ ادرار، تنگی نفس، سوزاک، سیفلیس، فشارخون و سکته مغزی می‌ باشند باید در مصرف این ماده غذایی احتیاط نمایند.

  • مصرف قارچ به همراه آب ممکن است باعث دل درد شود .

شیوه نگهداری قارچ

  • در هنگام خرید قارچ دقت کنید که بافت آن سفت و محکم، رنگ آن یکنواخت و بدون لکه و سطح کلاهک لیز و چسبناک نباشد.

  • اگر تیغه‌ های زیر کلاهک از یکدیگر فاصله داشته و باز باشد، نشانه کهنگی آن است.

  • از خرید قارچ‌ های تغییر رنگ داده، صدمه دیده، ترک‌ دار و دارای لکه خودداری کنید.

  • تا حد امکان، سعی کنید قارچ را به اندازه مصرف روزانه تهیه کنید.در غیر اینصورت، می‌ توانید حداکثر تا مدت یک هفته در کیسه کاغذی و قفسه پایین یخچال نگهداری کنید.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها