از خواص اسفناج چه می دانیم؟

A
۰

برگ اسفناج منبع غنى ويتامين B، C، A، آهن و پتاسیم می‌ باشد و بهترین دارو برای کسانی است که مبتلا به کم ‌خونی هستند.

اسفناج انواع مختلفی دارد که شکلها وسایزهای برگ آنها متفاوت است و تک تک این برگها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای بدن فوق العاده مفیدند. ازجمله خواص اسفناج می‌ توان به‌ سلامت قلب، مغز، چشم و درمان یبوست، کم‌ خونی، فشارخون بالا و دیابت اشاره کرد. اسفناج از بروز آسم و پوکی استخوان جلوگیری کرده و برای کاهش وزن در رژیم کتوژنیک بسیار مفید است. اسفناج سرشار از ویتامین B3 است درمان خوبی برای بیماری پلاگرا است که به علت کمبود ویتامین B3 ایجاد شده و نشانه‌ های آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و به وجود آمدن لکه‌ های قرمز روی بدن است. همچنین برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A ،B3 ،C، آهن و پتاسیم هست

تاریخچه سبزی اسفناج

اسفناج گیاه گلدار یک‌ ساله‌ ای است که به خانواده تاج‌ خروسیان ازجمله چغندر، برگ چغندر و کینوا تعلق داشته و گیاه بومی ایران است. به نظر می‌ رسد گیاه اسفناج در ابتدا در ایران باستان و حدود ۲۰۰۰ سال قبل مورد توجه بوده و توسط ایرانیان مصرف می‌ شده اما به مرور به مناطق اطراف مانند هند و آسیای مرکزی و سپس از طریق نپال به خاور دور و سایر نقاط جهان برده شده‌ است.

گیاه اسفناج در نهایت به مدت چند صد سال بعد در اروپا یافت شد و به اسپانیا هم رسید یعنی مدت زمانی که در انگلستان سبزی اسفناج رایج شده بود. البته تا اوایل سال 1800 در بسیاری از کشورها پرورش داده نمی شد.

طبع و مزاج اسفناج

طبع اسفناج سرد و‌ تر بوده، اما میزان سردی اسفناج زیاد نیست و طبع آن رو به معتدل است. حتی برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند اسفناج طبع معتدلی دارد. اکثر متخصصان طب سنتی معتقدند این سبزی با هر مزاجی چه گرم و چه سرد سازگار است. گرم مزاجان می‌ توانند این سبزی را در هر فصل از سال مصرف کنند، اما سرد مزاجان بهتر است آن را در فصل گرم سال بیشتر مصرف کنند.

مواد موجود در صدگرم اسفناج خام

انرژی آب آهن
20 کالری 90گرم 2.3 میلی‌گرم
ویتامین B1 ويتامينB2 ویتامین B3
0.1 میلی‌گرم 0.2 میلی‌گرم 0.6 میلی‌گرم
فسفر ویتامین C چربی
50 میلی‌گرم 40 میلی‌گرم 0.3 گرم
کلسیم پتاسیم سدیم
90 میلی‌گرم 470 میلی‌گرم 70 میلی‌گرم
ویتامین A پروتنین مواد نشاسته ای
600 واحد 3 گرم 3.5 گرم

خواص اسفناج

  1. برگ اسفناج منبع غنى ويتامين B، A، آهن و پتاسیم است و اگر در مـاههای اردیبهشت و آبان ایـن سـبزی چیـده شـود ويتامين C آن زیاد است و هضم آن آسان است.
  2. خنک‌ کننده است و برای پایین آوردن تب مفید است
  3. ورم ‌روده‌ کوچک را رفع می‌ کند و برای ورم ‌ریه مفید است.
  4. اسفناج به دلیل داشتن مقادیر زیادی فیبر و آب از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.
  5. برای لاغر شدن و وزن کم کردن مفید است.
  6. خوردن اسفناج در رفع تشنگی مؤثر است.
  7. اسفناج برای از‌ بین ‌بردن ورم و درد گلو مفید می باشد.
  8. برای رفع سرفه‌ های خشک، برگ اسفناج را با جو پوست‌ کنده و با روغن‌ بادام بپزید و بخورید.
  9. ویتامین C و پتاسیم موجود در اسفناج نیز نقش مهمی در کاهش فشارخون بالا ایفا می‌کند.
  10. اسفناج در پیشگیری از سرطان‌ روده‌ بزرگ، معده، پروستات، حنجره و رحم مؤثر است.
  11. کلسترول ‌خون را پایین می‌ آورد و گردش خون در بدن را بهبود بخشیده و رگها را قوی و سالم نگه می‌ دارند.
  12. بهترین دارو برای کسانی است که مبتلا به کم‌ خونی هستند
  13. اسفناج سبزی مفیدی برای تقویت اعصاب است.
  14. اسفناج پخته برای رفع بیماری آسم و گرفتگی صدا بسیار مؤثر است.
  15. برای زیاد کردن شیر در مادران شیرده مؤثر است.
  16. اسفناج تعداد گلبولهای ‌قرمز خون را افزایش می‌دهد.
  17. اسفناج چون دارای کلروفیل است، عضلات‌ روده را تحریک و تخلیه‌ مدفوع را آسان می‌ کند.
  18. کلسیم موجود در اسفناج به ساخت استخوان و دندان و پیشگیری از آرتروز کمک می‌ کند.

شیوه نگهداری و مصرف اسفناج

بهتر است برای بالاتر بردن مدت زمان ماندگاری و حفظ ویتامین‌ ها و ریزمغذی‌ های موجود در اسفناج، آن را به صورت خام و چاقو نخورده تا زمان پختن و مصرف در یخچال بگذارید.

ابتدا اسفناج هایی را انتخاب کنید که برگهای کاملاً سبز و تردی داشته باشند و ساقه های اسفناج را هنگام خرید خوب نگاه کنید. اگر می خواهید اسفناج ها را در عرض 10 روز به صورت تازه مصرف کنید، دستمال حوله ای را در ظرف تمیزی پهن کرده و اسفناج ها را در آن بگذارید، سپس ظرف را در یخچال قرار دهید.

نگهداری اسفناج در ظرف باعث می شود که برگها در برخورد با دیگر اجسام له و پلاسیده نشود و تازه باقی بماند. حوله کاغذی رطوبت اضافی اسفناج را جذب کرده و باعث تازه نگهداشتن آن می شود.

به یاد داشته باشید که هرگز اسفناج ها را در مجاورت میوه هایی مثل موز و سیب که گاز اتیلن تولید می کنند قرار ندهید. زیرا باعث می شود که اسفناج سریع پلاسیده و خراب شود. اگر اسفناج را در عرض 3 تا 7 روز مصرف می کنید، آنها را در کیسه پلاستیک زیپ دار ریخته و در یخچال بگذارید و از خشک بودن اسفناج هایی که در نایلون قرار می گیرند، مطمئن شوید.

مضرات اسفناج

اسفناج ضرر خاصی برای بدن ندارد، اما اگر در برخی شرایط از اسفناج استفاده شود، ممکن است خطرناک باشد. در اینجا برخی از مضرات اسفناج را بیان می کنیم.

  1. مصرف بیش‌ ازحد اسفناج در توانایی جذب برخی از مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم، زینک و غیره تداخل ایجاد می‌ کند.
  2. زیاده‌ روی در خوردن اسفناج سیستم گوارش ما را مختل می‌ کند و منجر به اختلالات شکمی از قبیل یبوست، دل‌ درد، اسپاسم معده، ورم معده، گاز روده و غیره می‌ شود.
  3. مصرف زیاد اسفناج برای کلیه‌ ها مضر است و احتمال بروز سنگ کلیه را به همراه دارد. اسفناج سرشار از پورین است.
  4. مصرف زیاد اسفناج برای افرادی که مستعد آرتریت نقرسی هستند بسیار مضر است. اسفناج سرشار از پورین است. پورین سطح اوریک‌ اسید بدن را افزایش می‌ دهد و به‌ این‌ ترتیب اوضاع نقرس را وخیم‌ تر می‌ کند. درد مفاصل، تورم و التهاب از دیگر معضلات مرتبط با تشدید نقرس است.
  5. اسفناج دارای مقادیری هیستامین و ایمونوگلوبین E است. این ترکیبات در برخی افراد موجب بروز واکنش‌ های آلرژیک می‌ شوند.
  6. اسفناج منبعی سرشار از ویتامین K است. این ویژگی اسفناج می تواند برای افرادی که داروهای ضد انعقاد خون از قبیل وارفارین مصرف می‌ کنند عارضه‌ای به همراه داشته باشد.
دیدگاه
آخرین اخبار