زمان خوردن کلسیم | عوارض مصرف کلسیم

کلسیم رو باید شب ها مصرف کنیم یا روز؟ | بهترین زمان مصرف کلسیم

A
۰

کلسیم از مهم ترین منابع معدنی است که برای جلوگیری از بیماری های مربوط به استخوان لازم است. کلسیم چه زمانی باید استفاده شود تا تاثیرگذار باشد؟

برای پیشگیری از پوکی استخوان، شکستن استخوان در بزرگسالی و همچنین جلوگیری از گرفتگی و درد عضلات بهتر است از مکمل های حاوی کلسیم استفاده کنید. هر ماده معدنی بهتر است در زمان درست مصرف شود تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشد و اینفوگیاهی در این مطلب از زمان درست استفاده کلسیم صحبت کرده است.

کلسیم چه زمانی باید مصرف شود؟

پزشکان بهترین زمان مصرف قرص کلسیم را همراه با وعده‌های غذایی می‌دانند. هنگامی که قصد خوردن قرص کلسیم را دارید باید 2 ساعت قبل و حدود 4 ساعت پس از آن از هیچ دارو یا مکمل دیگری استفاده نکنید تا در جذب کلسیم در بدنتان اختلالی ایجاد نشود.

لازم است به نوع مکملی که قصد استفاده از آن را دارید نیز توجه کنید. کلسیم سیترات را می‌توان همراه با وعده غذایی یا بدون خوردن غذا میل کرد اما اگر مکمل کلسیم شما به صورت کربنات است، حتما آن را همراه با وعده غذایی خود میل نمایید.

به منظور جذب بهتر کلسیم در بدن توصیه می‌شود که اگر از 1000 میلی گرم کلسیم در روز استفاده می‌نمایید، دوز مصرفی را به دو قسمت تقسیم نمایید و هر بار 500 میلی گرم کلسیم به بدن خود برسانید. جذب کلسیم زمانی که 500 میلی گرم در روز استفاده شود، به مراتب بیشتر است.

بیشتر بخوانید:منیزیم رو کی استفاده کنیم تا بیشترین تاثیر رو بذاره؟

مصرف کلسیم

چه موقع از روز قرص کلسیم را نخوریم ؟

بهتر است قرص کلسیم در کنار وعده صبحانه و ناهار خورده نشود و مصرف آن را به شب‌ها موکول کنید. هنگامی که قرص کلسیم را در روز استفاده می‌کنید، مقدار کلسیم در خون حدود یک ساعت بالا می‌رود و پس از آن کاهش می‌یابد. اما چون در طول روز ممکن است از خوراکی‌های حاوی کلسیم استفاده کنید، میزان کلسیم در بدن شما دوباره افزایش می‌یابد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که در طول روز به طور مکرر، مقدار این ماده معدنی در بدن بالا و پایین می‌شود. هنگامی که می‌خوابیم مقدار کلسیم موجود در بدن ما به حداقل مقدار خود می‌رسد چون دیگر از هیچ خوراکی استفاده نمی‌کنیم. در این حالت، بدن کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان برداشت می‌کند و این مسئله اصلا خوب نیست. پس بهتر است شب‌ها و در وعده شام از قرص کلسیم استفاده شود.

در قسمت قبلی برایتان شرح دادیم که بهتر است قرص کلسیم را شب‌ها مورد استفاده قرار دهید. اما دلیل دیگری هم وجود دارد. کلسیم می‌تواند به شما کمک کند تا خواب بهتری را در طول شب تجربه کنید. ماده معدنی calcium حاوی نوعی اسید آمینه به نام تریپتوفان است. تریپتوفان در تولید هورمون ملاتونین که همان هورمون خواب است، نقش موثری دارد. بنابراین گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از افراد بعد از خوردن قرص کلسیم در شب‌ها خواب باکیفیت‌تری خواهند داشت. البته گوشزد می‌کنیم که هرگز با هدف بهبود خواب به سراغ قرص کلسیم نروید. اگر کمبود کلسیم دارید با مشورت پزشک از این مکمل بهره بگیرید.

عوارض مصرف نادرست کلسیم

از عوارض قرص کلسیم در صورت مصرف بیش از حد، می‌توان به احتمال ارتباط آن با بیماری‌های قلبی اشاره کرد؛ همچنین احتمال ارتباط مصرف بیش از حد و ایجاد هایپرکلسمی با سرطان پروستات نیز وجود دارد.

منبع: مثبت سبز
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها