خرمالو و خواص آن

A
۰

خرمالو میوه‌ای خوش طعم و دارای طبع گرم و خشک است و سرشار از املاحی همچون؛ پتاسیم، منیزیم، فسفر، کلسیم، آهن و گوگرد می‌باشد.

خرمالو میوه‌ای است شبیه گوجه فرنگی، دارای پوشش نازک و بی رنگ. طعم آن ابتدا گس است که پس از رسیدن شیرین می‌شود و فصل رسیدن آن اواخر پاییز است و در نقاط متمایل به گرم و خشک می‌روید.میوه خرمالو همانند میوه‌های دانه دار، پس از چیدن از درخت به رسیدن خود ادامه می‌دهد. اطباء توصیه می‌کنند منافع میوه‌هایی که بر روی درخت می‌رسند بیشتر از میوه‌های نارس است که خارج از درخت می‌رسند.

طبع و مزاج خرمالو

طبع آن گرم و خشک است.

ارزش مواد غذایی 100 گرم خرمالو

انرژی(کالری) 127 کیلو کالری کلسیم 27 میلی گرم
چربی تام 0.4 گرم ویتامین ث 66 میلی گرم
پروتئین 8. 0 گرم پتاسیم 310 میلی گرم
کربوهیدرات 6. 33 گرم سدیم 1 میلی گرم

خواص خرمالو

  1. خرمالو سرشار از ویتامین‌های: آ ـ ب ـ ب ۶۔ پ پ ۔ ٹ و املاحی همچون؛ پتاسیم، منیزیم، فسفر، کلسیم، آهن و گوگرد می‌باشد.
  2. ملين سينه، اشتها آور، ضد سکسکه و ضد خونریزی می‌باشد.
  3. میوه مفیدی برای کودکان می‌باشد، زیرا علاوه بر افزایش دادن اشتهاء موجب رشد و نمو بهتر آنها می‌گردد.
  4. به علت داشتن ویتامین آ کمبود آن را جبران کرده و مانع عوارض ناشی از کمبود آن که شامل بیماری‌هایی مثل: ضعف بینایی - خشکی و شکنندگی موها، پوست و ناخن‌ها ـ کاهش فعالیت سلول‌ها می‌باشد، می‌شود.
  5. آهن موجود در خرمالو به تولید خون کمک می‌کند، کلسیم آن نیز در رشد و نمو کودکان و حفظ نیرو و شادابی افراد بالغ می‌شود، پتاسیم خرمالو هم می‌تواند علاوه بر زیاد نمودن اشتهاء، کبد و کلیه را از مواد مضر پاک نماید، بنابراین خوراکی مفیدی برای اشخاصی است که به ناراحتی‌هایی از قبیل؛ کبد، کلیه و نقرس مبتلا می‌باشند تأثیر نیکویی داشته و اثر درمانی در این اشخاص ظاهر می‌کند.
  6. مصرف خرمالو برای اشخاصی که به ناراحتی‌هایی مانند: لاغری - بواسير - تهوع - کم خونی - ضعف نیروی دید ـ نقرس - اسید اوریک و سوءهاضمه مبتلا می‌باشند اثر سودمندی دارد.
  7. خوراکی بسیار مفیدی برای افراد کم انرژی و کودکان ضعیف الجثه می‌باشد، بنابراين مصرف آن را هرگز فراموش نکنید و در فهرست خوراکی‌های مورد علاقه‌تان قرار دهید که هم لذیذ است و هم حیات بخش.
  8. برای درمان اسهال خونی توصیه شده است که حدود ۳۰۰ گرم از میوه رسیده خرمالو را صبح به طور ناشتا میل نمایید.
  9. آب خرمالو برای درمان زخم‌ها بسیار سودمند است.
  10. دانه خرمالو در دفع سنگ کلیه و مثانه مؤثر می‌باشد، برای این کار بایستی دانه میوه را آسیاب نموده و گرد حاصل از آن را برای مداوا استفاده نمود.
  11. خرمالو قبل از رسیدن دارای اثر قابض و بعد از رسیدن دارای اثر ملین می‌باشد، همچنین از میوه‌های بسیار مقوی و نیروبخش است، میوه مزبور تنها میوه‌ای است که دارای ۳۰ درصد مواد هیدروکربنه می‌باشد. از این جهت بر اکثر میوه‌ها برتری دارد.
  12. میوه خرمالو قرمز، خوش طعم و دارای مواد صمغی و‌تانن می‌باشد میوه نارسیده خرمالو به علت داشتن تانن طعم گس دارد ولی اگر رسیده باشد تاتن آن به قند تبدیل شده و طعم مطبوع و گوارا به خود می‌گیرد.
  13. میوه خرمالو در صنعت کمپوت سازی، مرباسازی و قنادی نیز استفاده می‌شود، در صنعت قنادی یا خرمالو انواع شیرینی‌ها و مارمالاد تهیه می‌کنند. خرمالو به نام‌های دیگر همچون انجیر خرما ـ ارسه - آمبرو - آندو خرما ۔ خرمای چینی - خرندی و خرمندی نیز معروف می‌باشد.
  14. خرمالو دارای پکتین است. پکتین یکی از انواع فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی‌های خون می‌شود.
  15. وجود عناصری چون پتاسیم و منیزیم به خرمالو خاصیت کاهش دهنده‌ی چربی (کلسترول بد LDL) و فشار خون نیز داده است و به همین دلیل این میوه برای سلامتی بیماران قلبی و افراد دارای چربی و فشار خون بالا بسیار مفید است.
  16. خرمالو سینه را نرم می‌کند، ولی باید آن را موقعی خورد که کاملاً روی درخت رسیده باشد.
  17. مواد قندی خرمالو از لوولز و گلوکز است و با آن که مقدار آن ۲۰ درصد است، برای مبتلایان به بیماری قند چندان زیان بخش نیست.
  18. سلولز موجود در خرمالو نسبتا کم است و از این لحاظ هضم آن آسان تر است. می‌توان از آب خرمالو برای درمان زخم‌ها استفاده کرد. از آب یک عدد خرمالو برای آفت دهان و گلودرد می‌توانید استفاده کنید. یک عدد خرمالو را با ۴ قاشق غذاخوری آب جوش مخلوط کرده و غرغره کنید تا مشکلتان حل شود.
  19. پوست را نرم و لطیف ساخته و از خشکی و بروز خارش‌های پوستی جلوگیری نموده و اختلالات پوستی را درمان می‌کند.

مضرات خرمالو

  • خرمالو به دلیل داشتن تانن زیاد ممکن است که گاهی اوقات موجب يبوست شود.
  • مصرف خرمالو برای اشخاص مبتلا به سل و بیماری‌های قلبی زیان بخش می‌باشد.
  • خرمالو کالری زیادی دارد. بنابراین در مصرفش نباید زیاده روی کرد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها