رفع گرمازدگی با انواع میوه ها و سبزیجات | درمان گرمازدگی

A
۰

گرمازدگی در اثر دمای بالای بدن بوجود می آید و درمان خانگی آن با استفاده از خوردن برخی میوه ها و سبزیجات که آب بدن را تامین میکنند میسر است.

گرمازدگی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد از ورزشکاران گرفته تا کسانی که برای خرید رفته و یا کسانی که به باغ و ویلای خود رسیدگی می‌ کنند. گرما می تواند صرف نظر از اینکه در چه سطحی از آمادگی جسمانی هستید، برای بدن بسیار آزاردهنده باشد. کاهش وزن سریع بسیار عالی به نظر می رسد، اما نه زمانی که فقط آب مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت و عملکرد اندام هایتان را از دست بدهید.

اما غذاهایی وجود دارند که به شما کمک می کنند هیدراته بودن خود را حفظ کنید. شروع گرمازدگی می‌ تواند در محیطی که گرم و مرطوب است، شیوع بیشتری پیدا کند. بدن همیشه با تعریق خود را خنک می کند، که معمولاً 70 تا 80 درصد از دست دادن گرمای بدن را تشکیل می دهد. با این حال، اگر کم آب هستید، سرعت تعریق کاهش می یابد و بدن شما در گرما به دام می افتد که در این حالت دچار گرمازدگی خواهید شد. در این مقاله با انواع میوه هایی آشنا خواهید شد که در هنگام گرمازدگی برای رفع گرمازدگی بسیار کارآمد خواهد بود.

میوه هایی که برای رفع گرمازدگی مناسب هستند

خیار

خیار حاوی 95 درصد آب است، یک فنجان از برش های خیار حاوی تنها 16 کالری است، که این چیزی است که این سبزی را به مکملی عالی برای برنامه کاهش وزن شما در تابستان تبدیل می کند. محتوای بالای آب آن با ذخایر طبیعی فیبر رژیمی ترکیب می شود تا یک عامل موفق و سم زدایی ایجاد کند.

دستگاه گوارش شما با دوز روزانه خیار آبرسانی می شود. و هر کاری که می خواهید در رابطه با این ماده غذایی انجام دهید اما از گرفتن پوست آن خودداری کنید زیرا حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است، آنتی اکسیدانی که به شما کمک می کند تا از سرطان پوست ناشی از اشعه های UVA/UVB جلوگیری کنید.

هندوانه

هندوانه در واقع ترشح عرق اضافی را تحریک می کند، بنابراین تا زمانی که هندوانه خنکی در دست دارید، دچار گرمازدگی نخواهید شد.

درمان گرمازدگی با میوه ها

انار

در واقع فواید بی‌ شماری برای سلامتی وجود دارد، دانه های یاقوت مانند مملو از آب هستند، بلکه سرشار از آنتی اکسیدان های خاصی به نام پونیکالاگین هستند. این دسته از آنتی اکسیدان ها آنقدر قوی هستند که حتی بر تعداد آنتی اکسیدان های شراب قرمز و چای سبز نیز پیروز می شوند. با دانه های انار بدن خود را سم زدایی کنید تا با عرق کردن به خروج سموم بدن کمک کنید.

کیوی

کیوی میوه ای آبدار است که نه تنها به افزایش سطح هیدراتاسیون شما کمک می کند، بلکه حاوی 237 میلی گرم الکترولیت مهم پتاسیم است که برای انقباض ماهیچه ها حیاتی است. در میان بسیاری از چیزهایی که ممکن است در سیستم بدن شما زمانی که در آستانه گرمازدگی قرار می گیرید مختل شود، کم آبی بدن یکی از مهمترین مسائل است.

کم آبی بر قلب فشار وارد می کند و از توانایی کلیه برای حفظ تعادل صحیح الکترولیت ها جلوگیری می کند. سعی کنید یک کاسه موز و کیوی ورقه شده را قبل از تمرین و ورزش خود در فضای باز بخورید تا پتاسیم بدن خود را افزایش دهید.

گلابی

متخصصان در دنیای سلامت پیشنهاد می‌کنند که برای سلامتی مطلوب، نیمی از وزن بدن خود را مایعات بنوشید. این عدد بسته به سطح فعالیت شما می‌ تواند متفاوت باشد، اما همچنان به شما کمک می‌ کند تا میزان مایعی را که باید دریافت کنید در روز اندازه‌ گیری کنید. شما می توانید روش های آبرسانی بدن خود را با یک گلابی متوسط تغییر دهید. این میوه ترد و آبرسان پر از آب و 6 گرم فیبر محلول است.

درمان گرمازدگی با سبزیجات

کرفس

همانند خیار، کرفس نیز درصد زیادی آب دارد. به طور خاص، 96 درصد از این سبزی کاملاً آب است. حتی فقط دو یا سه ساقه کرفس می تواند مجموعه ای از مواد معدنی حیاتی از جمله سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، آهن و روی را برای بدن تامین کند. این الکترولیت ها را حفظ کنید و با یک ساقه کرفس از رفلاکس معده اسیدی جلوگیری کنید. یک یا دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را داخل کرفس بریزید تا وعده سالمی از چربی‌ های غیراشباع و پروتئین داشته باشید.

نخود فرنگی

صرف نظر از اثرات آبرسانی نخود فرنگی، این ماده غذایی دارای مقدار فوق العاده بالایی از ویتامین C است. این آنتی اکسیدان محلول در آب نه تنها از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند، بلکه به تولید کلاژن نیز کمک می کند.

برگ ریحان

در روزهای گرم و سوزان تابستان زمانی که به پیاده روی می روید، بهتر است یک مشت ریحان را در اسموتی‌ های ریکاوری خود بریزید. یک وعده دانه ریحان بخورید تا بدن گرمای بیش از حد خود را خارج کرده و خنک شود. این دانه ها در واقع اثر خنک کنندگی پس از مصرف بر روی بدن القا می کنند. بدن شما می تواند نور خورشید را جذب کند، اما اجازه می دهد که این دانه ها گرما را جذب کنند.

ریحان

نعناع

به دلیل وجود ماده ای به نام منتول در داخل برگ های نعناع این ماده غذایی طعم ترجیحی بسیاری از انواع اسموتی و بستنی در تابستان است. این ترکیب القا کننده نعناع، گیرنده پروتئینی در مغز شما به نام TRPM8 را فریب می دهد تا فکر کند غذا خنک است و از همین طریق به خنک شدن بدن و رفع گرمازدگی کمک بسیاری خواهد کرد.

چند نکته مهم درباره گرمازدگی

  • هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش با آب یخ به جهت ایجاد شوک، از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت‌ های تنفسی و از نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به جهت به هم خوردن وضعیت سیستم ایمنی و گوارشی بدن خودداری کنید.
  • با استفاده از حوله خنک در بدن فرد گرمازده، وی را به حالت طبیعی بازگردانید. میوه هایی مانند آلبالو، خیار و هندوانه نقش به سزایی در تنظیم درجه حرارت بدن دارند.
  • از آنجا که فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد و یخ دارد، باید وی را تشویق کرد تا به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها