کدام گیاهان دارویی برای رشد مو مفید هستند؟

A
۰

راهکارهای زیادی برای درمان ریزش مو و افزایش سرعت رشد مو وجود دارد. استفاده از گیاهان یکی از راه‌ حل‌ های طبیعی برای رشد و تقویت مو است.

آیا استفاده از روش ها و درمان های گیاهی برای رشد مو موثر است؟ هر انسانی، چه مرد و چه زن، ممکن است در طول زندگی خود بارها دچار ریزش مو شود. دارو ها و راهکارهای فراوانی برای درمان ریزش مو و افزایش سرعت رشد مو وجود دارد. استفاده از گیاهان یکی از راه‌ حل‌ های طبیعی برای درمان انواع بیماری‌ ها است. از درمان پوست خشن و زبر گرفته تا درمان خشکی پوست سر. اما بهتر است بدانید که گیاهان دارویی زیادی نیز به رشد مو کمک می ‌کنند. به عنوان مثال گیاهانی مانند: بهیرنگراج، آب قاشقی یا گوتو کولا، ختمی، رازک، مارشمالو، میوه گل رز، نعناع، شیکاکی و آویشن هم در سلامت، تقویت و رشد موها نقش مهمی دارند. در این مقاله به تاثیر برخی گیاهان دارویی در رشد مو می پردازیم.

جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا به دلیل تأثیری که در تحریک جریان خون و بهبود گردش خون دارد، معروف است. این گیاه جریان خون را در فولیکول مو افزایش می ‌دهد و رشد مو را تقویت می ‌کند. شما می‌ توانید جینکو بیلوبا را به‌ صورت موضعی مصرف کنید، اما بهتر است دم‌ نوش آن را بنوشید، زیرا این گیاه مانند بسیاری از گیاهان دارویی دیگر، در صورت هضم در سیستم گوارش، خواص خود را بهتر نشان می ‌دهد و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. همچنین می ‌توانید این گیاه را به ‌عنوان مکمل مصرف کنید. به ویژه اگر به نوعی از بیماری مبتلا هستید که بر فولیکول مو اثر می ‌گذارد. بنابراین جینکو بیلوبا قابلیت آن را دارد که به ‌عنوان تقویت ‌کننده مو پیشنهاد شود.

آلوئه ورا

آنزیم‌ هایی که در آلوئه ورا وجود دارد می‌ تواند پوست مرده را از بین ببرد. آلوئه ورا حاوی سالیسیلیک اسید است. همانطور که می ‌دانید سالیسیلیک اسید یک ماده ضد التهابی و آنتی بیوتیک است. ژلی که از گیاه آلوئه ورا تهیه می ‌شود می ‌تواند یک مرطوب کننده عالی باشد. این ژل ساختاری شبیه کراتین دارد. کراتین پروتئینی است که پوست و مو را تشکیل می ‌دهد. به همین خاطر آلوئه ورا یکی از بهترین مواد برای رشد موهای شماست.

رزماری

شاید بارها از ادویه رزماری هنگام آشپزی و برای خوش ‌بوشدن غذاها استفاده کرده باشید، اما هیچ می‌ دانستید عصاره این گیاه برای سلامتی و زیبایی موها بسیار مفید است؟ عصاره رزماری آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب است. رزماری سرعت گردش خون را افزایش می ‌دهد. با افزایش گردش خون، فولیکول ‌های مو به‌ خوبی تغذیه می ‌شوند. به ‌این ‌ترتیب، عصاره گیاه رزماری با تقویت گردش خون از نابودی فولیکول و ریزش مو جلوگیری می ‌کند. این گیاه ریشه مو را تقویت می ‌کند و ضخامت ساقه مو را افزایش می ‌دهد. رزماری برای درمان سفیدیِ زودرس مو، شوره سر و خشکی و خارش پوست سر نیز استفاده می ‌شود.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی، گیاه دارویی دیگری است که با التیام پوست سر، به رشد مو کمک می ‌کند. این گیاه علاوه بر اینکه پوست تحریک ‌شده و آسیب ‌‌دیده را مرطوب کرده و التیام می ‌دهد، فولیکول‌ های مو را نیز تحریک می ‌کند. پوست سر سالم، بستر اصلی رشد مو است. بنابراین برای تقویت رشد مو، گیاهانی که به ‌طور خاص به تقویت پوست سر کمک می ‌کنند را دست کم نگیرید. نعناع فلفلی غالباً به شکل روغن و به ‌طور مستقیم روی پوست سر استفاده می‌ شود. همچنین این گیاه ماده تشکیل دهنده برخی محصولات مراقبت از مو است.

ریحان

ریحان سرشار از منیزیم است و اغلب یکی از مواد معدنی است که توسط انسان‌ ها نادیده گرفته می ‌شود. زمانی که ریحان را بر روی مو و پوست سر استفاده می کنید، همانند یک ماده ضد التهابی عمل می ‌کند و می ‌تواند موها را تقویت کند و جریان خون در فولکیول‌ های مو را افزایش دهد. همین امر باعث تحریک رشد موها خواهد شد.

دم اسب

گیاه دم ‌اسب حاوی کوئرستین است. کوئرستین یک فلاونوئید (نوعی رنگ ‌دانه‌ مفید گیاهی) است و یک ماده مغذی برای پوست و مو به حساب می‌ آید. دم‌اسب همچنین منبعی غنی از سیلیس، سلنیوم و سیستئین است. سیلیس موجود در دم ‌اسب، موها را ضخیم ‌تر می ‌کند و شکنندگی مو را کاهش می ‌دهد. به همین دلیل عصاره دم‌ اسب راه‌حل خوبی برای افرادی است که موهای نازک و ضعیفی دارند. سلنیوم و سیستئین موجود در گیاه دم ‌اسب اجازه نمی ‌دهد رادیکال ‌های آزاد به سلول ‌های شما آسیب بزنند و همچنین کمک می ‌کنند موهای سالمی داشته باشید.

اسطوخودوس

این گیاه دارویی محبوب، خاصیت ضد باکتریایی دارد. به همین علت پوست سر را از هرآنچه که مانع رشد مو می‌ شود، پاک‌ سازی می ‌کند. اگر روی پوست سرتان مقدار زیادی انگل، قارچ یا موارد نامطلوب دیگر وجود داشته باشد، رشد مو تقریباً غیرممکن می شود. اسطوخودوس معمولاً به شکل روغن و به صورت موضعی به کار می‌ رود، اما می ‌توانید دم‌ نوش آن را نیز بنوشید. علاوه بر این، بسیاری از برند های مشهور محصولات مراقبت از مو، از اسطوخودوس استفاده می ‌کنند.

ریشه گیاه باباآدم

ریشه گیاه بابا آدم کاربرد های زیادی در پزشکی دارد. به عنوان مثال می ‌توان از آن برای درمان پوست سر و به عنوان یک ماده ضد التهابی استفاده کرد. این گیاه سرشار از اسید های چرب است و می ‌توان آن را به تنهایی یا به همراه سایر گیاهان همچون رزماری مورد استفاده قرار داد و سلامت پوست سر را تقویت کرد. همچنین این گیاه باعث می‌ شود موهای قوی تری داشته باشید.

جعفری

جعفری تولید کراتین و کلاژن پوست سر را تقویت می ‌کند. لازم به ذکر است که وجود هردوی این مواد برای رشد مو ضروری است. این گیاه گردش خون را بهبود می ‌بخشد و رشد مجدد مو را تقویت می ‌کند. جعفری ویتامین‌ ها و آنتی‌اکسیدان‌ هایی دارد که با رادیکال ‌های آزادی که به مو آسیب می ‌زنند، مبارزه می ‌کند. همچنین این گیاه ساخت ملانین را افزایش می ‌دهد. ملانین رنگدانه‌ ای است که مو را در برابر آسیب‌ های ناشی از آفتاب محافظت می ‌کند. جعفری را در آب بجوشانید و مایع به ‌دست آمده را به ‌عنوان شست‌ و شو دهنده گیاهی استفاده کنید.

دانه کتان

دانه کتان سرشار از اسید های چرب و آنتی اکسیدان‌ هایی است که به حذف سموم و پوست مرده از روی پوست سر کمک می ‌کند. دانه کتان را در آب بجوشانید تا یک ژل نرم به دست آید. سپس آن را بر روی پوست سر و موها بزنید. این مرطوب کننده می‌ تواند رشد موها را تحریک کند و باعث تقویت موهای سر گردد.

چای سبز

آنتی‌اکسیدان‌ ها و کافئین، ریزش مو را کاهش و ضخامت مو را افزایش می ‌دهند. برخی تحقیقات نشان می ‌دهد که پلی فنول ‌ها با اثر آنتی‌اکسیدانی خود، از تشکیل هورمون دی هیدروتستوسترون جلوگیری می ‌کنند. چای سبز منبع خوبی از پانتنول است. این ماده اغلب در شامپوها و نرم‌کننده‌ ها برای تقویت مو به کار می ‌رود. همچنین چای سبز حاوی اسید آمینه ‌های خاصی به نام تئانین است. تئانین به همراه پانتنول ساقه مو را تقویت و از موخوره جلوگیری می‌ کند. به علاوه، چای سبز تقویت کننده و قابض است. به همین دلیل با حفظ رطوبت مو، درخشندگی و شفافیت آن را افزایش می ‌دهد.

ریشه زنجبیل

روغن ریشه زنجبیل جریان خون در فولکیول ‌های مو را افزایش می دهد و باعث می ‌شود موهای قوی تر و سالم تری داشته باشید. ریشه زنجبیل همچنین یک ضد عفونی کننده و مرطوب کننده عالی است و همین امر موجب می ‌شود شوره سر و سایر مواد را از روی مو بردارد.

گیاه نخل اره‌ای (ساو پالمتو)

این گیاه، از بروز عدم تعادل هورمونی که منجر به توقف رشد مو می‌ شود، جلوگیری می ‌کند. به همین علت این گیاه از نظر عملکرد شبیه گزنه است. برای افزایش تأثیر می‌ توانید این دو گیاه را با یکدیگر ترکیب و به ‌صورت موضعی به کار ببرید تا هم از ریزش مو جلوگیری کنید و هم رشد موهایتان را بهبود دهید.

گیاه مورد

عصاره برگ‌ های گیاه مورد برای کاهش ریزش مو استفاده می‌ شوند. همچنین عصاره به دست آمده از میوه مورد برای تقویت و تحریک رشد مو مفید است. عصاره مورد حاوی مقادیر زیادی ماده آنتی‌اکسیدان از جمله کوئرستین است. آنتی‌اکسیدان‌ هایی مثل کوئرستین در تقویت، جوان‌ سازی و جلوگیری از ریزش موها مؤثرند. گاهی عصاره گیاه مورد می ‌تواند مانع سفیدی زودرس موها شود.

گزنه

استفاده از گزنه برای ریزش مو بسیار موثر است، زیرا گردش خون را در پوست سر افزایش می ‌دهد و همچنین ساقه مو را تقویت و مستحکم می‌ کند. می‌ توانید گزنه را آسیاب کنید تا به حالت خمیری درآید، سپس این خمیر را با روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی موهایتان بمالید. این گیاه از ریزش مو جلوگیری می ‌کند، گردش خون را بهبود می ‌بخشد و آسیب و شکستگی موها را کاهش می ‌دهد.

کالاندولا

کالاندولا یا گل همیشه بهار سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان ‌های مختلف است. روغن کالاندولا را می ‌توانید بر روی پوست سر بمالید. این کار باعث می ‌شود با افزایش تولید کلاژن و افزایش جریان خون در فولیکول ‌های مو، موهای قوی تر و مستحکم‌ تری داشته باشید. شما می ‌توانید از این گیاه به تنهایی یا به همراه سایر روغن ‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

بابونه

بابونه به عطر آرامش ‌بخشش مشهور است. اگرچه بابونه معمولاً به ‌عنوان دم ‌نوش مصرف می‌ شود، اما می ‌توان از آن به ‌صورت موضعی برای مراقبت از موها استفاده کرد. از جمله خواص شناخته شده بابونه، تغذیه و ترمیم پوست سر و تقویت رشد مو است. همچنین این گیاه یک هایلایت کننده طبیعی است و رنگ ‌هایی روشن در موها ایجاد می ‌کند. می ‌توانید پس از شستن موها و استفاده از نرم کننده، موهایتان را با بابونه دم شده شست ‌وشو دهید. بابونه دم شده، پوست سر را تسکین می‌ دهد و ریشه‌ های آن را تغذیه می ‌کند.

شنبلیله

شنبلیله یکی از گیاهانی است که ویتامین زیادی در خود دارد و می ‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد و رشد موها را تحریک کند. دانه‌ های شنبیلیله را باید یک شب قبل از مصرف در آب خیس کنید و از آن یک خمیر تهیه نمایید. خمیر شنبلیله را به طور مستقیم بر روی پوست سر بمالید یا آن را با ماست یونانی ترکیب کنید تا بتوانید از مزایای لاکتیک اسید موجود در ماست نیز بهره مند شوید. اجازه دهید این ترکیب سی دقیقه روی پوست سر بماند و سپس شستشو دهید.

مریم گلی

مریم گلی حاوی ویتامین‌های C ، B و نیز منیزیم، روی و پتاسیم است که همه این موارد برای تقویت موها ضروری هستند. مریم گلی خاصیت ضد عفونی کننده و ضد حساسیت دارد و همین امر باعث شده است یک ماده خوب برای رشد موها باشد. روغن مریم گلی را به مرطوب کننده خود اضافه کنید یا یک محلول گیاهی از آب آن تهیه نمایید.

جینسینگ

جینسینگ یکی از گیاهان دیگری است که معمولاً در محصولات مراقبت از مو یافت می‌ شود. این گیاه به ‌دلیل تحریک گردش خون، برای رشد مو مفید شناخته شده است. جینسینگ همچنین تار‌های مو را تقویت می ‌کند. بنابراین در نگهداری مو مؤثر است. پژوهشی که در سایت PMC اروپا منتشر شده، نشان می ‌دهد که عصاره جینسینگ تأثیر مثبتی بر ترمیم فولیکول مو دارد.

آمله یا انگور هندی

آمله که با عنوان انگور هندی نیز شناخته می شود حاوی انتی اکسیدان های متعددی همچون ویتامین C است که برای تولید کلاژن ضروری هستند. افزایش سطح کلاژن تولید موهای جدید را افزایش می دهد و باعث استحکام و تقویت آن می شود. پودر آمله را با یک مرطوب کننده همچون روغن نارگیل ترکیب کنید و آن را روی پوست سر بمالید و سپس ماساژ دهید. بهتر است بدانید که آمله بهترین درمان خانگی برای سفید شدن زودرس موهاست.

شیرین بیان

گلیکوزید ها، ساپونین ‌های تری‌ ترپنوئیدی و فلاونوئید هایی که در شیرین بیان یافت می‌ شود به تغذیه پوست سر کمک می ‌کند و آسیب ناشی از عفونت قارچی، اگزما، حساسیت و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را بهبود می ‌بخشد. برای استفاده کردن از این گیاه، کافیست یک قاشق غذا خوری ریشه شیرین بیان خشک شده را به سه پیمانه آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید ریشه ها به مدت یک یا چند ساعت در آب بمانند. سپس آب آن را صاف کنید و بر روی سر و پوست آن بمالید.

نتیجه

هیچ درمان گیاهی به تنهایی و صرفا نمی تواند باعث رشد کامل دوباره موهای سر شود. تحقیقات نشان داده است که برخی گیاهان می تواند به رشد مو کمک و از سلامت پوست سر حمایت کنند و باعث کلفتی مو یا تحریک چرخه رشد مو شود. اما هنوز برای تبدیل درمان های گیاهی به درمان اصلی برای رشد مو، آزمایش های بالینی بیشتری نیاز است.

هر گیاهی می تواند در انواع محصولات گیاهی رشد مو استفاده شود. پزشک می تواند برای یافتن داروی مناسب به شما کمک کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها