به دلیل کم آبی کشت ذرت در ابرکوه 75% کاهش یافت

A
۰

حسن زارع ، مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه (یزد)گفت: با توجه به کاهش بارندگی و کمبود آب و پرآبخواه بودن محصول ذرت، کشت این گیاه از حدود ۲۰۰ هکتار در چهار سال گذشته با ۷۵ درصد کاهش به ۷۰ هکتار در سال ۱۴۰۰ رسید .

حسن زارع عصر روز سه شنبه 12 مرداد در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پایان فصل کاشت محصولات ذرت افزود: امسال ۱۰ هکتار به کشت ذرت دانه ای و ۶۰ هکتار نیز به کشت ذرت علوفه ای اختصاص یافت .

وی با بیان اینکه برای کاشت این محصول ، کشاورزان از ۲ تن بذر گواهی شده مرغوب استفاده کردند،خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح ۲۰ تن انواع کود شیمیایی نیز مصرف شد.

تامین آب نیمی از سطح زیرکشت محصول ذرت به صورت شیوه آبیاری نوین تیپ و نواری تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه محصول کشت شده در آبان ماه امسال برداشت می شود، افزود: متوسط تولید ذرت دانه ای در واحد سطح هشت تا ۱۰ تن و در علوفه ای به ۶۰ تا ۸۰ تن می رسد.

کشاورزان در توسعه و تولید محصولات کم آبخواه شامل گیاهان دارویی ، پسته و زعفران با اجرای روش آبیاری نوین تلاش می کنند.

به گفته زارع این شهرستان یکی از مناطق پرورش دام سنگین استان یزد است که محصول تولیدی در دامداری‌ های منطقه مصرف می‌شود.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم منطقه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار،۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۸۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و همچنین ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها