بهترین غذا برای دیسک گردن | غذاهای مضر برای دیسک گردن

با رعایت رژیم غذایی دیسک گردن رو کنترل کن

A
۰

دیسک گردن را با خوردن غذاهای مفید مانند خوراکی های ضدالتهابی و کنار گذاشتن غذاهای مضر مانند کافئین بیش از حد؛ درمان کنید. رژیم غذایی مختص برای دیسک گردن را در ادامه می خوانید.

یکی از راهکارهای کنترل دیسک گردن که شاید تا به حال آن را امتحان نکرده باشید، رعایت رژیم غذایی است. با رعایت کردن باید و نبایدهای غذایی شما می توانید التهاب را تا حدودی کمتر کرده و درد را تسکین دهید. همچنین اگر از مواد غذایی حاوی ویتامین و مواد معدنی مفید برای گردن استفاده کنید شاهد تاثیرات زیادی برای بهبود درد گردن خواهید بود. در ادامه رژیم برای دیسک گردن را توضیح می دهیم.

برای دیسک گردن چی بخوریم؟

اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند برای مدیریت بیماری دیسک گردن همراه با دیگر جنبه‌های سلامت کلی مفید باشد. در ادامه یک طرح کلی از تغذیه مناسب برای دیسک گردن جمع‌آوری کرده‌ایم که می‌توانند برای درمان بیماری دیسک گردن مفید باشند. مهم است که با یک متخصص تغذیه راجع به رژیم غذایی خاص مشورت کنید.

  •     غذاهای ضد التهابی: گنجاندن غذاهایی با خواص ضد التهابی در رژیم غذایی ممکن است به کاهش التهاب دیسک گردن کمک کند. به عنوان مثال می‌توان به میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی‌های چرب (غنی از اسیدهای چرب امگا ۳) و آجیل اشاره کرد. این غذاها می‌توانند مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های ضروری را برای حمایت از سیستم ایمنی سالم و کمک به روند بهبودی فراهم کنند.

  •     کلسیم و ویتامین D: مصرف مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D می‌تواند سلامت و استحکام استخوان‌ها را تقویت کند، که ممکن است برای افراد مبتلا به دیسک گردن یا آرتروز گردن بسیار مهم باشد. منابع خوب کلسیم شامل محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر) یا جایگزین‌های گیاهی است. ویتامین D را می‌توان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، غذاهای غنی‌شده یا مکمل‌ها به دست آورد.

  •     غذاهای غنی از منیزیم: منیزیم در آرامش عضلات نقش دارد و ممکن است به کاهش تنش عضلانی یا اسپاسم‌های مرتبط با دیسک گردن کمک کند. غذاهایی مانند بادام، اسفناج، آووکادو، لوبیا و غلات کامل منابع خوبی از منیزیم هستند.

  •     چربی‌های سالم: گنجاندن منابع چربی‌های سالم در رژیم غذایی می‌تواند به سلامت کلی بدن و از بین بردن علائم دیسک گردن مانند دیسک گردن و گوش درد کمک کند. این چربی‌ها را می‌توان در غذاهایی مانند آووکادو، آجیل‌ها، روغن زیتون و ماهی‌های چرب یافت. چربی‌های سالم در کاهش التهاب و حمایت از سیستم عصبی نقش دارند.

  •     آبرسانی: هیدراته ماندن و نوشیدن آب به اندازه کافی برای حفظ سلامت و عملکرد دیسک‌های ستون فقرات بسیار مهم است. آب بهترین انتخاب است، اما چای‌های گیاهی و نوشیدنی‌های غیر شیرین و فاقد شکر نیز می‌توانند به هیدراته ماندن بدن کمک کنند.

بیشتر بخوانید:برای جلوگیری از ریزش مو چی بخوریم؟

چه چیزهایی برای دیسک گردن ضرر دارد؟

در کنار این که باید بدانید چه کارهایی برای دیسک گردن ضرر دارد، بهتر است از خوراکی‌های مضر برای این بیماری هم مطلع باشید. در حالی که غذاها یا نوشیدنی‌های خاصی وجود ندارد که ذاتا برای دیسک گردن مضر باشند، اما برخی از مواد غذایی ممکن است باعث ملتهب شدن استخوان‌ها و عضلات شده و علائم دیسک گردن را بدتر کنند.

  •     غذاهای بسیار فرآوری شده: داشتن یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده، میان وعده‌های شیرین و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه ممکن است به طور بالقوه التهاب را افزایش داده و منجر به افزایش وزن هم شوند. این غذاها معمولا فاقد مواد مغذی ضروری هستند و نمی‌توانند به سلامت کلی کمک کنند.

  •     سدیم بیش از حد: رژیم غذایی با سدیم بالا می‌تواند به از بین رفتن آب بدن کمک کرده و ممکن است التهاب را افزایش دهد. غذاهای سرشار از سدیم مانند گوشت‌های فرآوری شده، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده، فست‌فود و تنقلات بسته‌بندی شده دارای میزان زیادی از سدیم هستند که بدن را ملتهب می‌سازند.

  •     کافئین و الکل: در حالی که مصرف متوسط کافئین یا الکل ممکن است آسیب مستقیمی روی دیسک گردن ایجاد نکند، اما برخی از افراد مبتلا به مشکلات دیسک گردن، افزایش درد یا سفتی گردن مرتبط با این مواد را گزارش می‌دهند. این مواد در یک تغذیه مناسب برای دیسک گردن وجود ندارند.

  •     چربی‌های اشباع شده و ترانس: غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس، مانند غذاهای سرخ‌شده، گوشت‌های چرب و محصولات پخته شده صنعتی، ممکن است به افزایش التهاب کمک کنند و بر سلامت کلی تاثیر منفی بگذارند. به جای آن از چربی‌های سالم‌تر مانند چربی‌های موجود در آجیل و روغن زیتون استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:رژیم غذایی برای کیست تخمدان

  •     تنباکو: استعمال دخانیات یک عامل رژیمی نیست اما می‌تواند بر سلامت ستون فقرات تاثیر منفی داشته باشد. سیگار باعث کاهش جریان خون و تحویل مواد مغذی به دیسک‌های ستون فقرات می‌شود و بهبود و بازسازی آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

در ادامه برخی از مواد غذایی را بررسی کرده‌ایم که می‌توانند اثراف مفیدی روی دیسک گردن داشته باشند:

  •     زردچوبه: زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی آن گزارش شده است. از آنجایی که یکی از شایع ترین علائم دیسک گردن، التهاب مهره‌ها است، زردچوبه به طور بالقوه می‌تواند به مدیریت علائم ناشی از آن کمک کند. زردچوبه معمولا به شکل مکمل و ادویه در کنار سایر مواد غذایی مصرف می‌شود.

  •     زنجبیل: زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی و ضد دردش معروف است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند به کاهش درد مرتبط با بیماری دیسک گردن و رفع خطرات گرفتگی گردن کمک کند. زنجبیل را می‌توان در وعده‌های غذایی گنجانید و به عنوان چای و نوشیدنی مصرف کرد.

  •     آناناس: آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند.

  •     اسیدهای چرب امگا ۳: خوراکی‌های غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی‌های چرب (ماهی آزاد یا ماهی تن) و دانه‌های چیا به دلیل خواص ضد التهابی برای کاهش علائم دیسک گردن مفید هستند.

  •     سبزی با برگ تیره: سبزیجاتی مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی مملو از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند که می‌توانند به سلامت کلی بدن کمک کنند. در حالی که آن‌ها مستقیما بیماری دیسک گردن را هدف قرار نمی‌دهند، می‌توانند بدنتان را سالم‌تر کرده و بهبودی را آسان‌تر کنند.

بیشتر بخوانید:کلیه ات سنگ سازه؟ این رژیم غذایی مختص خودته

  •     میوه‌ها و سبزیجات: انواع میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ را انتخاب کنید زیرا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی هستند. به عنوان مثال می‌توان به انواع ‌توت‌ها، سبزیجات برگ‌دار، کلم بروکلی، هویج و فلفل دلمه‌ای اشاره کرد.

  •     پروتئین‌های بدون چربی: از منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ بدون پوست، ماهی، لوبیا و عدس استفاده کنید. پروتئین برای ترمیم بافت ضروری است و می‌تواند به حفظ قدرت عضلانی هم کمک کند.

  •     غلات کامل: گزینه‌های غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، کینوآ، نان گندم کامل و جو به دلیل داشتن فیبر و مواد مغذی ضروری را باید در رژیم غذایی قرار داشته باشند.

 

 

منبع: دکتر یزدان پناهی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها