درمان یبوست با طب سنتی | درمان یبوست با روغن های گیاهی | درمان یبوست با دمنوش های گیاهی | درمان یبوست با دارو های گیاهی

چطوری با گیاهان دارویی یبوست را درمان کنیم؟

A
۰

درمان یبوست چه حاد چه مزمن، به راحتی از طریق اصلاح سبک زندگی و طب سنتی، امکان پذیر است. در ادامه درمان یبوست با طب سنتی را بررسی می کنیم.

درمان یبوست با طب سنتی یکی از بهترین روش های درمان یبوست می باشد.  یبوست ممکن است به علت تغییر رژیم غذایی، حساسیت به برخی ترکیبات، مصرف برخی داروها یا... باشد که در این مطلب از اینوگیاهی قصد داریم درمان یبوست با طب سنتی را بررسی کنیم. درمان یبوست با طب سنتی از طریق دارو و دمنوش های گیاهی انجام می شود و هیچ عوارض و خطری برای بدن ندارد.

درمان یبوست با نوشیدنی گیاهی

درمان یبوست با عرق گزنه

گیاه گزنه برای درمان اختلالات گوارشی توسط متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌شود. خواص درمانی این گیاه سبب می‌شود حرکات روده منظم‌تر و بیشتر شود و مواد غذایی زائد به‌راحتی از روده دفع شود. به‌همین جهت نوشیدن یک فنجان عرق گزنه در شب‌ها یبوست را رفع می‌کند.

درمان یبوست با عرق رازیانه

عرق رازیانه خاصیت ضدالتهابی و رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ معده و دل‌پیچه دارد. افرادی که برای پاکسازی روده دچار مشکل می‌شوند با نوشیدن عرق رازیانه می‌توانند مشکل را رفع کنند.

درمان یبوست با دمنوش اسفرزه

اسفرزه یک گیاه سفت است که که از یک ماده‌ی جاذب آب به نام موسیلاژ تشکیل شده است. این ماده باعث می‌شود این گیاه بعد از خیس شدن حالت لعابی به خود بگیرد. استفاده از دمنوش اسفرزه باعث نرم شدن مواد غذایی داخل روده می‌شود و یبوست را درمان می‌کند.

درمان یبوست با دمنوش سنا

سنا یکی از گیاهانی است که به عنوان ملین و درمان موثر یبوست شناخته می‌شود. این گیاه حاوی گلیکوزوئید است که می‌تواند مدفوع را نرم و دفع آن را راحت کند. ریشه و برگ این گیاه برای تهیه‌ی دمنوش استفاده می‌شود. استفاده‌ی بیش از اندازه از سنا باعث اسهال می‌شود پس حواستان به میزان استفاده از آن باشد.

درمان یبوست با دمنوش بادرنجویه

استرس یکی از عوامل ایجاد کننده یبوست است. بنابراین استفاده از دمنوش‌های آرامش‌بخش استرس را کم می‌کند و مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند. همچنین استفاده از دمنوش‌ها سبب جذب آب اضافی در بدن می‌شود و باعث نرم شدن مدفوع می‌شود.

درمان یبوست با دمنوش زنجبیل

از مهمترین خواص زنجبیل، خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند فرایند هضم غذا را آسان‌تر کند و حتی به آن سرعت دهد. به‌همین دلیل نوشیدن دمنوش زنجبیل برای افرادی که مشکلات هضم غذا دارند و با یبوست مواجه می‌شوند بسیار مفید است.

درمان یبوست با دمنوش بابونه

بابونه گیاه آرامش‌بخش است و می‌تواند با تسکین دردهای عصبی و کاهش استرس میزان حرکات روده را تنظیم کند. برای درمان یبوست عصبی تهیه‌ی دمنوش بابونه یک روش بسیار موثر و کاربردی است. البته به خاطر داشته باشید استفاده از دمنوش بابونه برای خانم‌های باردار ممنوع است. پس در صورتی‌که به یبوست بارداری دچار هستید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

درمان یبوست با دمنوش نعناع

گیاه نعناع دارای ماده‌ای به نام منتول است که می‌تواند فرایند هضم غذا را تسهیل کند و مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوءهاضمه و یبوست را رفع کند. اگر مشکلات شدید گوارشی دارید و به دنبال یک گیاه دارویی برای درمان هستید استفاده از دمنوش نعناع بعد از وعده‌های غذا قطعا وضعیت گوارش شما را بهبود می‌بخشد.

شیوه‌های دیگر استفاده از نعناع هم مفید است. مثلا می‌توانید روزانه یک فنجان عرق نعنا بخورید یا آن را داخل چای بریزید.

در تهیه‌ی دمنوش‌ها نکات زیر را رعایت کنید.

• برای تهیه‌ی دمنوش از آب جوشیده که کمی سرد شده استفاده کنید. گیاه را داخل آب جوشیده بریزید و با حرارت غیر مستقیم روی توری یا کتری در حال جوش آن را دم کنید.

• برای تهیه‌ی دمنوش از قوری چینی یا بلور استفاده کنید و از قوری استیل استفاده نکنید.

• گیاهان دارویی را باهم ترکیب نکنید، چون ممکن است استفاده‌ی همزمان آن‌ها باعث تداخل در اثر آن‌ها و ایجاد مشکلات گوارشی شود.

درمان یبوست با روغن‌ های گیاهی

درمان یبوست با روغن زیتون

روغن گیاه زیتون را می‌توان در پخت و پز استفاده کرد یا روزانه یک قاشق غذاخوری از آن را به تنهایی برای نرم شدن روده‌ها استفاده کرد.

درمان یبوست با روغن بنفشه

ماساژ شکم با روغن بنفشه حرکات روده را بیشتر می‌کند و موجب حرکت روان‌تر مواد غذایی در روده و دفع آسان‌تر آن‌ها می‌شود.

درمان یبوست با روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک برای درمان یبوست شدید در طب سنتی یک گزینه‌ی موثر و قابل پیشنهاد است. ماساژ دورانی شکم با روغن کرچک یا استفاده‌ی خوراکی از آن باعث خروج مواد غذایی از روده و رفع یبوست می‌شود.

 
منبع: پذیرش 24
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها