علت ریزش مو بعد از زایمان | پیشگیری از ریزش مو بعد از بارداری

درمان ریزش مو بعد از زایمان با انواع روش های طبیعی و خانگی

A
۰

بسیاری از زنان چند ماه پس از زایمان دچار ریزش موی قابل توجهی می‌ شوند. ریزش مو در این دوران طبیعی است و جزء ریزش موهای واقعی محسوب نمی‌ شود.

بسیاری از زنان چند ماه پس از زایمان دچار ریزش موی قابل توجهی می‌ شوند. ریزش مو در این دوران طبیعی است و جزء ریزش موهای واقعی محسوب نمی‌ شود. ریزش مو در دوران شیردهی از سن دو تا چهار ماهگی نوزاد آغاز می گردد. معمولاً ممکن است چند ماه تا یک سال بعد از زایمان نیز این ریزش مو ادامه داشته باشد. گاهی این مسئله به حدی شدید است که باعث کاهش تراکم موهای سر می شود، اما به مرور زمان سیکل رشد و استراحت موها به حالت طبیعی بر می گردد و ریزش موها کاهش یافته و تراکم مو نیز به حالت قبل باز می گردد.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و پس از زایمان

در دوران بارداری، هورمون های شما به طور چشمگیری تغییر می کند. بارداری همچنین باعث افزایش سطوح هورمون های دیگر از جمله استروژن، پروژسترون، اکسی توسین و پرولاکتین می شود. حجم خون شما نیز در دوران بارداری افزایش یافته و تا تاریخ زایمان 50 درصد بیشتر از حد طبیعی است. بلافاصله پس از تولد نوزاد، چندین سطح هورمونی شما از جمله استروژن و پروژسترون به سرعت کاهش می یابد،. این هورمون‌ ها در عرض 24 ساعت پس از تولد تقریباً به سطح طبیعی باز می‌ گردند، اگر چه تا زمانی که شما شیر می‌ دهید، پرولاکتین بالا باقی می‌ ماند. حجم خون شما نیز کاهش می یابد، اما افت آن تدریجی تر است و چند هفته پس از تولد نوزاد به حالت عادی باز می گردد.

چگونه هورمون ها روی ریزش مو بعد از زایمان تأثیر می گذارند؟

هورمون ها بزرگترین دلیل تغییرات مو در زمان بارداری و ریزش موی بعد از زایمان شما هستند. در دوران بارداری، سطوح بالای استروژن از میزان معمول ریزش مو جلوگیری می کند. به طور معمول، موهای شما هر روز به مقدار کم می ریزند. در دوران بارداری، ریزش موی شما کاهش می یابد. این اثر با افزایش حجم و گردش خون شما ترکیب می شود که همچنین باعث می شود موهای شما کمتر از حد معمول ریزش کنند. ریزش مو پس از زایمان ممکن است در هر روز پس از تولد نوزاد ایجاد شود و گاهی تا یک سال نیز ادامه دارد. معمولاً در حدود 4 ماهگی به اوج خود می رسد، بنابراین اگر کودک شما چند ماهه است و هنوز توده های مو از دست می دهید، به این معنی نیست که این قضیه ادامه دار خواهد بود.

انواع درمان طبیعی و خانگی ریزش مو بعد از زایمان

نازک شدن موهای شما پس از بارداری طبیعی است. اگر شما را نگران نمی کند، لازم نیست کاری برای درمان آن انجام دهید. متأسفانه، هیچ چیزی برای جلوگیری یا کاهش ریزش مو پس از زایمان ثابت نشده است. اما اگر ریزش مو شما را آزار می دهد، درمان هایی وجود دارد که می توانید با انجام مستمر آنها ریزش موی خود را کنترل کنید.

از وسایل حرارت دهنده مو کمتر استفاده کنید

گرم کردن موهایتان با سشوار یا اتو فر کننده ممکن است آن را نازک‌ تر نشان دهد. سعی کنید از حالت دادن فانتزی خودداری کنید و اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شوند تا نازک شدن آنها از بین برود. برس زدن بیش از حد می تواند باعث ریزش موهای شما به صورت دسته های بزرگتر شود، بنابراین هنگام برس زدن مراقب باشید و بیش از یک بار در روز موهای خود را شانه نکنید.

از مواد غذایی سالم و مغذی استفاده کنید

گنجاندن انواع میوه ها، سبزیجات و پروتئین های سالم در رژیم غذایی بهترین راه برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. غذاهایی که توسط برخی برای بهبود سلامت مو پیشنهاد می‌ شوند عبارتند از: سبزی‌ های دارای برگ تیره (برای آهن و ویتامین C)، سیب‌ زمینی شیرین و هویج (برای بتاکاروتن)، تخم‌ مرغ (برای ویتامین D) و ماهی (برای امگا 3 و امگا 6 و منیزیم).

ویتامین های خود را مصرف کنید

ویتامین ها نباید جایگزین یک رژیم غذایی متنوع باشند، به خصوص زمانی که شما مادر هستید و باید از نوزاد مراقبت کنید. اما اگر رژیم غذایی شما متعادل نباشد، ممکن است به عنوان مکمل کمک کنند. در حالی که هیچ ویتامین خاصی بر ریزش مو تأثیر مستقیم نمی گذارد، اما برای سلامت کلی بدن مهم هستند. اغلب توصیه می شود که ویتامین های دوران بارداری خود را بعد از تولد نوزادتان ادامه دهید، به خصوص اگر در دوران شیردهی هستید.

از شامپو حجم دهنده استفاده کنید

شامپو های حالت دهنده گاهی اوقات موهای شما را سنگین می کنند و آن را نازک تر و شل تر نشان می دهند. حجم دهنده ها ممکن است به موهای شما حجم اضافه کنند و به شما کمک کنند ظاهری درخشان داشته باشید.

آیا ریزش موی بعد از زایمان طبیعی است؟

در بیشتر موارد، ریزش مو بعد از زایمان شما کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. اگر بعد از تولد یک سالگی نوزاد هنوز هم توده‌ هایی در برس مو مشاهده می‌ کنید، باید با یک متخصص پوست صحبت کنید تا مطمئن شوید که دلیل دیگری برای ریزش موی شما وجود ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها