روش نگهداری سیب زمینی خام | مضرات نگهداری سیب زمینی خام در یخچال

سیب زمینی خام رو چطوری نگهداری کنیم تا به بدن آسیب نرسونه؟

A
۰

سیب زمینی خام را با روش هایی که آموزش می دهیم نگهداری کنید تا ضررهایی که به بدن می رسانند را به حداقل برسانید.

سیب زمینی از دسته مواد غذایی است که پایه اکثر غذاها به حساب می آید و خودش نیز به تنهایی می تواند یک وعده غذایی باشد. اگر شما هم زمان خریدن سیب زمینی مقداری زیادی از آن را تهیه می کنید اما نمی توانید مدت زیادی آن را سالم نگه دارید؛ این مطلب را بخوانید تا درباره نحوه نگهداری از سیب زمینی خام بیشتر بدانید.

شرایط نگهداری از سیب زمینی خام

شرایط دما

دمای نگهداری تاثیر بسزایی در طول عمر سیب زمینی دارد. وقتی سیب زمینی خام در دمای بین ۴۳ تا ۵۰ درجه فارنهایت (۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد) نگهداری می شود، برای چندین ماه بدون فاسد شدن نگهداری می شود ( ۳ ).

این محدوده دما کمی گرمتر از یخچال است و می توان آن را در سرداب های خنک، زیرزمین ها، گاراژها یا سوله ها یافت.

نگهداری سیب زمینی در این شرایط می تواند به تاخیر در تشکیل جوانه ها روی پوست کمک کند که یکی از اولین نشانه های فساد است.

در واقع، یک مطالعه نشان داد که نگهداری سیب زمینی ها در دمای خنک بیش از چهار برابر ماندگاری آنها را در مقایسه با نگهداری آنها در دمای اتاق افزایش می دهد

نگهداری در دمای پایین‌تر نیز به حفظ محتوای ویتامین C آنها کمک می‌کند.

تحقیقات نشان داد که سیب‌زمینی‌هایی که در دمای خنک نگهداری می‌شوند تا ۹۰ درصد از محتوای ویتامین C خود را به مدت چهار ماه حفظ می‌کنند، در حالی که سیب‌زمینی‌هایی که در دمای اتاق گرم‌تر نگهداری می‌شوند تقریباً ۲۰ درصد از ویتامین C خود را پس از یک ماه از دست می‌دهند.

نگهداری در دمای کمی بالاتر از یخچال یک راه عالی برای افزایش عمر مفید و حفظ محتوای ویتامین C است.

بیشتر بخوانید:فواید سیب زمینی برای پوست و مو

BW4AltOJfTa0

دور بودن از نور

نور خورشید یا نور فلورسنت می تواند باعث شود پوست سیب زمینی کلروفیل تولید کند و رنگ سبز نامطلوب پیدا کند

در حالی که کلروفیلی که پوست را سبز می کند بی ضرر است، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند مقدار زیادی ماده شیمیایی سمی به نام سولانین تولید کند.

سولانین طعم تلخی ایجاد می کند و باعث سوزش در دهان یا گلو افرادی می شود که به آن حساس هستند همچنین زمانی که سولانین در مقادیر بسیار زیاد مصرف شود برای انسان سمی است و می تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود.

ممنوعیت نگهداری در یخچال

در حالی که دمای خنک برای نگهداری سیب زمینی ایده آل است، اما در یخچال و انجماد چنین نیست. دمای بسیار پایین می تواند باعث “شیرینی ناشی از سرما” شود. این زمانی اتفاق می افتد که مقداری از نشاسته به قندهای کاهنده تبدیل شود

قندهای کاهنده می توانند مواد سرطان زا به نام آکریل آمیدها را در هنگام سرخ کردن یا قرار گرفتن در معرض دمای پخت بسیار بالا تشکیل دهند، بنابراین بهتر است سطح آن را پایین نگه دارید.

سیب زمینی نپخته نیز هرگز نباید در فریزر نگهداری شود. هنگامی که در معرض دمای انجماد قرار می گیرد، آب درون سیب زمینی منبسط می شود و کریستال هایی تشکیل می دهد که ساختار دیواره سلولی را می شکنند. این باعث می‌شود در هنگام یخ‌زدایی، نرم و غیرقابل استفاده شوند 

در یک کاسه باز یا کیسه کاغذی قرار دهید

سیب زمینی برای جلوگیری از تجمع رطوبت نیاز به جریان هوا دارد که می تواند منجر به فساد شود. بهترین راه برای گردش آزاد هوا، نگهداری آنها در یک کاسه باز یا کیسه کاغذی است.

آنها را در یک ظرف در بسته و بدون تهویه مانند کیسه پلاستیکی زیپ دار یا ظروف شیشه ای درب دار نگهداری نکنید.

بدون گردش هوا، رطوبت آزاد شده از سیب زمینی در داخل ظرف جمع شده و باعث رشد کپک و باکتری می شود.

سیب زمینی

سیب زمینی را نشویید

از آنجایی که سیب زمینی در زیر زمین کشت می شود، اغلب روی پوست آن کثیفی وجود دارد. اگرچه ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که کثیفی‌ها را قبل از ذخیره‌سازی بشویید، اما اگر آنها را خشک نگه دارید، ماندگاری بیشتری خواهند داشت. این به این دلیل است که شست و شو باعث افزایش رطوبت می شود که باعث رشد قارچ و باکتری می شود.

صبر کنید تا آماده استفاده از آن ها شوید، سپس آن ها را بشویید و با یک برس سبزیجات بشویید تا هرگونه آلودگی باقیمانده از بین برود.

اگر آفت کش ها نگران کننده هستند، شستشو با سرکه یا محلول نمک ۱۰ درصد می تواند بیش از دو برابر آب به تنهایی باقیمانده را از بین ببرد

از محصولات دیگر دور نگه دارید

بسیاری از میوه ها و سبزیجات هنگام رسیدن گاز اتیلن آزاد می کنند که به نرم شدن میوه و افزایش محتوای قند آن کمک می کند. اگر در نزدیکی نگهداری شود، محصول در حال رسیدن می تواند باعث جوانه زدن و نرم شدن سریع سیب زمینی های خام شود  بنابراین، سیب زمینی را در نزدیکی میوه ها و سبزیجات در حال رسیدن، به ویژه موز، سیب، پیاز و گوجه فرنگی نگهداری نکنید، زیرا آنها مقادیر نسبتا زیادی اتیلن آزاد می کنند

در حالی که هیچ مطالعه ای در مورد فاصله گرفتن سیب زمینی از میوه ها یا سبزیجات بررسی نشده است، نگهداری در انتهای مخالف یک انبار سرد، تاریک و دارای تهویه مناسب احتمالا موثر است.

 

 

 

منبع: آر دایت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها