خواص گلاب | طبع گلاب

خواص گلاب؛ از رفع مشکلات گوارشی تا بیماری های زنانه

A
۰

گلاب از مهم ترین و معطرترین عرقیاتی است که از گل محمدی به دست می آید و برای سرماخوردگی، استرس و مشکلات گوارشی مفید است. دیگر خواص گلاب را در ادامه بخوانید.

گلاب از عرقیات گیاهی پرخاصیتی است که در بیشتر خانه ها پیدا می شود اما کمتر کسی از خاصیت آن اطلاع دارد. گلاب طبع گرمی دارد و برای یبوست، دستگاه گوارش، سلامت چشم و استرس مفید است. در ادامه دیگر فواید گلاب را می خوانید.

طبع گلاب

گلاب جز پرمصرف‌ترین عرقیات گیاهی بوده که به دلیل طبیعت گرم و معتدلی که دارد، برای بدن فواید بسیاری به همراه خواهد داشت.

فواید گلاب

برای دستگاه گوارش

در طب عامیانه از گلاب برای کمک به هضم غذا و کاهش ناراحتی‌های گوارشی استفاده شده است. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۸، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گلاب تأثیر مثبتی بر هضم غذا دارد و ناراحتی‌های گوارشی و علائم درد معده را تسکین می‌دهد. همچنین ممکن است ترشح صفرا را بهبود بخشد و به هضم بیشتر و بهتر غذا کمک کند.

برای فشار خون

گلاب می‌تواند از فشار خون بالا جلوگیری کند. فشار خون یک بیماری رایج  بوده که در صورت عدم درمان می‌تواند به گردش خون و اندام‌های بدن آسیب برساند و همچنین خطر سکته و حملات قلبی را افزایش دهد. البته حتما باید علت فشار خون بالا مشخص شود.

مصرف گلاب فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.مصرف گلاب فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:تو خونه فقط با یه قابلمه گلاب بگیر! + ویدیو

گلاب

 برای بینایی

گلاب با جلوگیری از خشکی چشم‌ها و بهبود علائم خشکی چشم از پیشرفت آب مروارید جلوگیری کرده و آن را کند می‌کند. گلاب یک ماده ضروری در هر خانه است. فواید بسیاری از پزشکی گرفته تا آرایشی دارد و به ویژه برای بسیاری از موارد مرتبط با چشم بسیار مفید است.

 برای گلو درد

پزشکان اغلب برای گلودرد آنتی بیوتیک را تجویز می‌کنند.  از دوران قدیم گلاب به طور سنتی برای تسکین گلودرد استفاده می‌شده است. نوشیدن چند قطره گلاب ممکن است به تسکین و التیام گلودرد کمک کند. اگر می‌خواهید بدانید علت گلو درد طولانی مدت چیست حتما با متخصص مشورت کنید. مصرف گلاب در مقادیر کم ممکن است به کاهش سوزش سر دل در شرایطی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)، گاستریت و زخم معده کمک کند.

برای آلزایمر

مصرف گلاب به افراد مبتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر کمک می‌کند. آمیلوئید، یک قطعه پروتئینی خاص است که توسط بدن ایجاد می‌شود و در این شرایط نقش دارد. این پروتئین بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد، سلول‌ها را می‌کشد و حافظه را مختل می‌کند. گلاب می‌تواند به عنوان یک مهار کننده این آمیلوئید نیز عمل کند و علائم اولیه آلزایمر را کاهش دهد.

 برای استرس

بوی گلاب به دلیل دارا بودن ترکیبات معطر، اثر آرامش بخش دارد و می‌تواند به عنوان کاهش دهنده و رفع استرس و اضطراب عمل کند. عطر گلاب با تحریک ترشح هورمون‌های احساس خوب مانند سروتونین مرتبط است. سروتونین به تسکین افسردگی و اضطراب کمک می‌کند.

برای سردرد

گلاب و اسانس گل رز معمولاً در رایحه درمانی برای کمک به تسکین سردرد استفاده می‌شود. یک مطالعه نشان داد که بخار گلاب می‌تواند سردرد را تسکین دهد. گزینه دیگر این است که برای نتایج مثبت، کمپرس آغشته به گلاب را به مدت ۴۵ دقیقه روی سر قرار دهید. البته علت سر درد هم در درمان مهم است.

برای یبوست

این دارو با افزایش جریان صفرا عمل می‌کند که به علائم و شکایات رایج از جمله نفخ و ناراحتی معده کمک می‌کند. مصرف گلاب می‌تواند به عنوان یک ملین نیز عمل کند. می‌تواند هم میزان آب موجود در مدفوع و هم دفعات توالت رفتن را افزایش دهد و به درمان خوبی برای علایم یبوست تبدیل شود.

 برای تب

گلاب می‌تواند کبد را تحریک کرده و اشتها و گردش خون را افزایش دهد. گلاب دمای بدن را کاهش می‌دهد و به کاهش تب یا خنک کردن بدن در تابستان گرم کمک می‌کند. خواص ضد ویروسی آن برای استفاده در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا عالی است.

گلاب

بیشتر بخوانید:خواص دارویی عرق گل ختمی

کبد چرب

به عنوان یک ماده دارویی کبد و حرکت دهنده خون عمل می‌کند. گلاب برای از بین بردن رکود و آوردن حرکت گرمایش جریان ضربه به ناحیه لگن و همچنین برای حمایت از هموستاز کبد ـ قلب استفاده می‌شود و نشانه های کبد چرب را بهبود می‌دهد.

 سوزش ادرار

مصرف گلاب می‌تواند علائم سوزش ادرار را پس از چند روز به سرعت از بین ببرد.

 برای رحم

گلاب علائم سندرم پیش از قاعدگی و دوران pms و یائسگی را تسکین داده و با کاهش استرس و اضطراب به آرامی هورمون‌ها را متعادل می‌کند. در صورت نیاز از گلاب به عنوان بادی‌میست استفاده کنید. گلاب اگر به عنوان هوم پرفیوم در خانه استفاده شود، دردهای قاعدگی و دل درد پریودی را تسکین داده و نوسانات خلقی را بهبود می‌بخشد.

برای خارش واژن

فراوانی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلاب به درمان خارش واژن و عفونت‌های مختلف واژن و تسکین سوزش پوست کمک می‌کند. درحالی‌که روغن اسطوخودوس یک اثر آرام بخش در ناحیه آسیب دیده ایجاد می‌کند، فندق جادوگر سلول‌های سطحی را سفت می‌کند و همچنین بواسیر و تورم پس از زایمان را التیام می‌بخشد.

 

منبع: دکتر تو
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها