بهترین دمنوش های گیاهی برای سرماخوردگی

A
۰

مصرف انواع دمنوش‌ های گیاهی گرم به کاهش احتقان و تسکین گلو درد کمک می ‌کند و می تواند مشکلات سرماخوردگی و آنفولانزا، را برطرف نماید.

در روزهای سرد پاییز استفاده از انواع دمنوش های گیاهی و طبیعی می تواند مشکلات سرماخوردگی و آنفولانزارا برطرف کند و به تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع این بیماری ها کمک نماید. تأمین مایعات بدن نقش مهمی در درمان سرماخوردگی و تسریع بهبودی دارد. مصرف انواع دمنوش‌ های گیاهی گرم به کاهش احتقان و تسکین گلو درد کمک می ‌کند. دمنوش های گیاهی در طبیعت و از گیاهان خاصی تهیه می شوند، گیاهانی که به صورت تازه و یا خشک شده در بازار موجود هستند.

خواص انواع دمنوش های گیاهی برای درمان سرماخوردگی

دمنوش‌ های گیاهی از گل‌ ها، برگ ‎ها، دانه ‌ها و ریشه‌ های بسیاری از گیاهان تهیه می ‌شوند. اهمیت مصرف دمنوش‌ های گیاهی، به دلیل طبیعی بودن آن است. دمنوش‌ های گیاهی در دو نوع دمنوش با طبع سرد و دمنوش با طبع گرم تعریف می‌ شود، که هر کدام برای افراد با ذائقه ‌های مختلف و زمان مختص خود، به مصرف می ‌رسند. علاوه‌ بر آن، این دمنوش ‌های جذاب، سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان، ویتامین ‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی است که می ‌توان آن را یک نوشیدنی کامل معرفی کرد. در اینجا به خواص چند نوع دمنوش گیاهی برای رفع علائم سرماخوردگی و بهبود آن می پردازیم.

دمنوش اسطوخودوس

این دمنوش خاصیت ضد ویروسی دارد و به خوبی می تواند، دردها را تسکین دهد و سرفه های خشک دوران سرماخوردگی را رفع کند. افراد برای آماده کردن این دمنوش بهتر است آن را همراه با مقداری پونه و آویشن مخلوط و سپس تهیه کنند.

دمنوش گزنه

شاید گیاه گزنه باعث سوزش و خارش شود، اما دمنوش آن فواید بسیاری دارد. دمنوش یا چای گزنه درد را تسکین می ‌دهد. همچنین این دمنوش دارای ویتامین C و کاروتن است که در نتیجه، سیستم ایمنی را نیز تقویت می ‌کند.

دمنوش پنیرک

پنیرک، گیاهی علفی و پایا و خودرو است که در اکثر نقاط جهان دیده می شود، قسمت مورد استفاده این گیاه برگ ها و گل ها هستند. استفاده از دمنوش این گیاه در هنگام سرماخوردگی التهاب گلو و حلق را کاهش می دهد و یک آنتی بیوتیک طبیعی برای ریه است.
پنیرک دارای خاصیت آنتی باکتریال است که در درمان بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است. استفاده از دمنوش پنیرک در درمان سرفه نیز موثر است.

دمنوش شیرین بیان

دمنوش شیرین بیان، دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی است که می تواند به مبارزه با بیماری هایی که باعث گلودرد می شود، کمک کند. توجه داشته باشید که مصرف شیرین بیان به صورت دمنوش برای سرماخوردگی در مقادیر زیاد می تواند منجر به فشار خون بالا و یا افت سطح پتاسیم شود.

دمنوش بابونه

از زمان های قدیم استنشاق بخار بابونه به عنوان یک درمان خانگی برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گرفت. بابونه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که به کاهش تورم و ترمیم بافت کمک می کند. همچنین تحقیقات نشان داده شده که دمنوش بابونه به آرامش بدن کمک می کند و با موفقیت گلودرد و گرفتگی صدا را هم تسکین می دهد. مخلوط دمنوش گیاهی بابونه با لیمو علاوه بر فواید زیاد برای سلامتی، می تواند طعم فوق العاده ای را به ارمغان بیاورد.

دمنوش بادرنجبویه

این دمنوش دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد. آنتی اکسیدان ها می توانند باکتری ها را از بین ببرند و با رادیکال های آزاد بدن مبارزه کنند. به همین دلیل این دمنوش در رفع بیماری سرماخوردگی مفید می باشد. قابل ذکر است که این دمنوش می تواند در سلامت قلب، آرامش اعصاب، بهبود حافظه و … نیز تاثیرگذار باشد.

دمنوش آویشن

این دمنوش از قدیم الایام برای از بین بردن ویروس های بیماری سرماخوردگی مورد استفاده افراد قرار می گیرد. این دمنوش می تواند التهابات سینه را رفع کند، به قطع سرفه ها کمک کند و خلط آور باشد. قابل ذکر است که این دمنوش گیاهی می تواند برای افرادی که در این دوران دچار تنگی نفس شده اند، نیز مفید باشد.

دمنوش چای ترش

چای ترش از گیاهی با همین نام یا گل جامائیکا تهیه می ‌شود. چای ترش سرشار از ویتامین C است. مصرف روزانه ۳ فنجان چای ترش ویتامین C مورد نیازتان را تأمین می ‌کند. چون چای ترش دارای کافئین نیست، می‌ توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از خراب ‌شدن چرخه خوابتان، روزانه ۳ فنجان از آن را میل کنید. چای ترش در بهبود سریع ‌تر آنفولانزا و سرماخوردگی مؤثر است.

دمنوش نعناع فلفلی

از آنجایی که نعناع فلفلی حاوی منتول است، به عنوان یک ماده ضد احتقان و تسکین دهنده بسیار موثر شناخته می شود. دانشمندان هنوز در حال مطالعه چگونگی عملکرد نعناع فلفلی برای مبارزه با سرماخوردگی هستند، اما به نظر می رسد که این دمنوش عملکرد کلی سیستم ایمنی را تقویت می کند، جهش سلولی را کاهش میدهد و سلامت قلب و عروق را هم بهبود می بخشد. این دمنوش را می توانید قبل از خواب میل کنید، چون به هضم غذا فوق العاده کمک می کند.

دمنوش دارچین

این دمنوش نیز از چوب های دارچین که بسیار خوشبو و خوش طعم هستند به دست می آید. این دمنوش خوش عطر می تواند برای بدن افرادی که به بیماری سرماخوردگی مبتلا هستند، گرما بخش باشد. دمنوش دارچین دردهای عضلانی بیمارانی که سرما خورده اند را نیز رفع می کند و به تقویت سیستم ایمنی بدن آنها، کمک می کند و ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد.

دمنوش اکالیپتوس

اُکالیپتوس یک گیاه استرالیایی است که می ‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد. قبایل بومی از چای تهیه شده با برگ‌ های اُکالیپتوس، تب را درمان می ‌کردند. اُکالیپتوس همچنین یک ترکیب شیمیایی دارد که خلط و تراکم قفسه سینه را کاهش می‌ دهد.

دمنوش مریم گلی

یکی دیگر از بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی، دمنوش مریم گلی می باشد. دمنوش های تهیه شده از این گیاه برای رفع بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. اما استفاده از این دمنوش در فصول سرد و درمان گلودرد های حاصل از بیماری سرماخوردگی بسیار مناسب می باشد. این دمنوش به بهبود فعالیت های مغز، سلامتی قلب و .. نیز کمک می کند.

دمنوش سرخارگل

دمنوش سرخارگل با تحریک دستگاه ایمنی، عفونت‌ های باکتریایی و ویروسی را کاهش می ‌دهد. دمنوش سرخارگل مانند چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان ‌هاست. پژوهشی کوچک روی ۲۰۰۰ نفر نشان داد که دمنوش سرخارگل دوره عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند آنفولانزا را کاهش می ‌دهد.

دمنوش چای سفید

چای سفید طعم ملایم و دلپذیری دارد. برگ ‌های چای سفید بسیار کم، فراوری می ‌شوند. از این رو چای سفید گزینه ‌ای سالم و طبیعی برای مبتلایان به سرماخوردگی و آنفولانزا است. چای سفید دارای آنتی‌اکسیدان ‌ها و ترکیباتی است که با علائم سرماخوردگی می ‌جنگند. چای سفید به‌ دلیل داشتن ترکیبی به ‌نام کاتچین و اسید آمینۀ تیانین نقش چشمگیری در جلوگیری از تکثیر عوامل بیماری‌ زا دارد.

دمنوش گل میخک

این دمنوش به افرادی که به بیماری سرماخوردگی مبتلا شده اند، کمک می کند تا آنها بتوانند بهتر نفس بکشند و گرفتگی ریه های آنها نیز از بین برود. استفاده از دمنوش این گیاه به هنگام سرماخوردگی به دلیل خاصیت آنتی باکتری قوی که دارد از رشد باکتری های بیماری زا در ریه جلوگیری می کند و همچنین تب بر است و به کاهش دمای بدن که در اثر التهاب به وجود می آید، کمک می کند، گل میخک با تقویت سیستم ایمنی از بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری می کند.

دمنوش رزماری

رزماری گیاهی با ساقه ی چوبی و برگ های همیشه سبز است. این گیاه چند ساله و معطر است. رزماری یک درمان عالی برای سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت و سرفه است. این گیاه خاصیت ضدعفونی دارد و به از بین بردن عفونت ریه و گلو کمک می کند. هم چنین با روان کردن مخاط باعث پاکسازی ریه ها می شود.

دمنوش گل محمدی

وقتی فردی دچار سرماخوردگی می شود، مواد غذایی و یا میوه ها یی که حاوی ویتامین C است،مصرف می کند. دمنوش گل محمدی نیز دارای مقدار زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد که می تواند التهابات ایجاد شده بر اثر بیماری سرماخوردگی را در بدن رفع کند. درمان جوش های پوستی، سیاهی های اطراف چشم ها و … نیز از دیگر فواید مصرف این دمنوش می باشد.

دمنوش آقطی سیاه

آقطی سیاه، سرشار از فلاونوئید ها (نوعی رنگ دانه مفید گیاهی) و آنتی اکسیدان هاست که دستگاه ایمنی بدن را تقویت می ‌کند. بر اساس تحقیقات، مصرف مکمل‌ های آقطی سیاه شدت و علائم سرماخوردگی و نیز طول دوره آن را کاهش می ‌دهد.

دمنوش زنجبیل

این دمنوش در ماه های سرد سال به مقدار خیلی زیادی مورد استفاده افراد قرار می گیرد. چون دارای طبعی گرم می باشد و از آنتی اکسیدان های زیادی برخوردار است. این دمنوش علاوه بر درمان مشکلات حاصل از سرماخوردگی به درمان بیماری های دیگر مانند سرطان پوست نیز کمک می کند.

دمنوش گل ختمی

ختمی ( Alcea) گیاهی چند ساله و خودرو از تیره پنیرکیان است. از گل، میوه و ریشه این گیاه برای مصارف دارویی استفاده می کنند. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد که از جمله آن بهبود مشکلات تنفسی است. استفاده از دمنوش این گیاه مسیرهای تنفسی را باز می کند و در بهبود و تسکین بیماری‌ های تنفسی مثل آسم و سرماخوردگی موثر است، علاوه بر این این دمنوش باعث تسکین گلو درد می شود و چون ضدعفونی کننده است باعث پاکسازی عوامل بیماری زا از ریه و گلو می گردد. استفاده از گل ختمی در کاهش تب نیز بسیار مفید است و سرفه های خشک و خس خس سینه را درمان می کند.

نحوه تهیه بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

برخی از افراد فکر می کنند، تهیه این دمنوش ها به جوشاندن آنها همراه با آب ختم می شود. در صورتی که اینگونه نمی باشد و طرز تهیه دمنوش با جوشانده متفاوت است.

در تهیه جوشانده گیاه را مستقیم با آب می جوشانند و سپس از صافی رد می کنند تا جوشانده آماده مصرف شود. اما برای تهیه دمنوش می توان از گیاهان تازه یا خشک شده و یا پودر شده استفاده کرد. افراد برای تهیه یک دمنوش گیاهی، باید گیاهان را در قوری بریزند و روی آن ها را با آب جوش بپوشانند و روی شعله بسیار ملایمی قرار بدهند تا گیاهان برای مدتی دم بکشند و سپس آماده ی خوردن شوند. افراد مختلف باید دقت کنند که برای خوش طعم شدن این دمنوش ها می توانند در هنگام دم کردن، مقداری عسل نیز به آنها اضافه کنند. گفتنی است که بیماری سرماخوردگی در فصل های گرم می تواند تا حدود ۱۵ روز افراد را درگیر خود کند. پس بیماران در این فصول بهتر است به جای استفاده از دارو های شیمیایی از این دمنوش ها استفاده کنند.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها