آب زنجبیل | فواید آب زنجبیل | طرز تهیه آب زنجبیل

آشنایی با خواص آب زنجبیل + شیوه مصرف

A
۰

آب زنجبیل با میکروب‌ ها، التهاب و مولکول‌ های سرطان‌ زا مبارزه می کند و مصرف مقدار کمی از آن در روز می‌ تواند سلامت شما را تضمین کند.

زنجبیل بومی آسیای جنوب شرقی است و برای استفاده در غذا و دارو در سراسر جهان رایج است. گیاه زنجبیل سرشار از مواد شیمیایی طبیعی است که می تواند سلامت و تندرستی شما را تقویت کند. آب زنجبیل که حاوی عصاره زنجبیل است، یکی از راه های بهره مندی از فواید زنجبیل است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید، کاربردها و عوارض جانبی آب‌ زنجبیل، ادامه مطلب را بخوانید.

فواید آب زنجبیل

فواید و مزیت های استفاده از آب زنجبیل برای سلامتی به شرح زیر است:

ضد التهاب

التهاب یکی از عملکرد های طبیعی بدن شما برای حفظ خود است. میکروب ها، مواد شیمیایی و رژیم غذایی نامناسب می توانند باعث التهاب بیش از حد شده و به بدن شما آسیب برسانند. ممکن است برای مبارزه با التهاب مزمن تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی ضروری باشد. مصرف زنجبیل به پیشگیری و درمان التهاب کمک می کند. زنجبیل می تواند واکنش های آلرژیک را کاهش دهد، که التهاب می تواند در آن نقش داشته باشد. یک مطالعه نشان داد افرادی که روزانه مکمل‌ های زنجبیل مصرف می‌ کردند پس از تمرین درد عضلانی کمتری داشتند. درد عضلانی می تواند ناشی از التهاب باشد.

وجود آنتی اکسیدان

خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل به پیشگیری از موارد زیر کمک می کند:

  • بیماری قلبی
  • بیماری های عصبی مانند پارکینسون، آلزایمر و هانتینگتون
  • سرطان
  • علائم پیری

آنتی اکسیدان ها با گونه های فعال اکسیژن (ROS) که باعث استرس اکسیداتیو می شوند و به سلول های شما آسیب می رسانند، مبارزه می کنند. مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی آنتی اکسیدان، مانند آب‌ زنجبیل، می تواند به پیشگیری و مبارزه با عوارض جانبی منفی ROS کمک کند. یک مطالعه نشان داد که این ادویه می تواند از نارسایی کلیه جلوگیری کرده یا روند آن را کند کند. زنجبیل همچنین رشد تومورها را کند کرده و به کنترل برخی از انواع سرطان کمک می کند.

ضد تهوع و کمک به هضم غذا

فرهنگ های سراسر جهان به طور منظم زنجبیل را برای کمک به کاهش سوء هاضمه، استفراغ و تهوع مصرف می کنند. همچنین زنجبیل در رفع تهوع ناشی از ماشین‌ زدگی، بارداری و حالت تهوعی که پس از شیمی‌ درمانی یا عمل جراحی ایجاد می‌ شود، مؤثر است.

تعادل قند خون

آب زنجبیل تاثیر خوبی در کنترل قند خون طولانی مدت در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ داشته و برای تنظیم پاسخ انسولین در این بیماران مفید می باشد. این خاصیت زنجبیل از ماده فعال اصلی موجود در آن یعنی گینجرول سرچشمه گرفته است که می تواند بدون استفاده از انسولین، جذب قند در سلول های عضلانی را افزایش داده و به مدیریت قند خون کمک کند.

زنجبیل

کاهش کلسترول

یک مطالعه اخیر منبع معتبر نشان داد که زنجبیل نشانگر های بیماری قلبی مانند فعالیت آرژیناز، کلسترول LDL ("بد") و تری گلیسیرید را در موش‌ ها کاهش می‌ دهد که یک رژیم غذایی پر چرب ایجاد می‌ کند. ازآنجایی که این گیاه به کنترل سطح گلوکز کمک می کند، آب آن هم بر کاهش کلسترول تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: خواص بی نظیر زنجبیل

کمک به کاهش وزن

آب‌ زنجبیل زمانی که با یک رژیم غذایی سالم و ورزش ترکیب شود به کاهش وزن کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که این ادویه چاقی را در موش‌ هایی که رژیم‌ های غذایی پر چرب داشتند سرکوب می‌ کند. و یک مطالعه دیگر نشان داد که مردانی که بعد از غذا خوردن یک نوشیدنی زنجبیل داغ می نوشند برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنند. قند خون متعادل می تواند از پرخوری نیز جلوگیری کند.

هیدراتاسیون

این مزیت بیشتر به این دلیل است که شما زنجبیل خود را در آب مصرف می کنید. هیدراته ماندن برای حمایت از هر جنبه ای از سلامتی شما بسیار مهم است. بسیاری از ما به سادگی هر روز آب کافی نمی نوشیم. شروع روز خود با یک لیوان آب‌زنجبیل، به شما کمک می کند تا هیدراته شوید.

 

آیا آب‌ زنجبیل در دوران بارداری بی خطر است؟

محققان نقش زنجبیل در کمک به درمان تهوع و استفراغ در بارداری را بررسی کرده اند. یک مطالعه منبع معتبر اشاره کرد که شواهد از اثربخشی این ادویه برای درمان تهوع بارداری حمایت می‌ کنند، اما ممکن است خطرات ایمنی برای برخی از زنان وجود داشته باشد. با این حال، یک بررسی سیستماتیک از مطالعات منبع معتبر، هیچ اثر نامطلوبی ناشی از مصرف این ادویه در زنان باردار پیدا نکرد. قبل از مصرف هر گونه مکمل یا دارو گیاهی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد، تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی ممکن است به کاهش حالت تهوع در بارداری کمک کند به طور مثال:

  • وعده های غذایی منظم و کوچک بخورید.
  • از غذاهای چرب یا تند پرهیز کنید، زیرا ممکن است معده شما را ناراحت کند.
  • هر شب حداقل هفت ساعت بخوابید.
  • هیدراته بمانید.

آیا آب‌ زنجبیل می تواند به عنوان سم زدایی عمل کند؟

هدف از سم زدایی این است که به مرور زمان بدن شما را از شر سموم خلاص کند. برخی افراد از آب‌ زنجبیل مخلوط با آب لیمو به عنوان سم زدایی استفاده می کنند. از آنجایی که این ادویه با میکروب‌ ها، بیماری، التهاب و مولکول‌ های سرطان‌ زا مبارزه می کند، مصرف مقدار کمی آن در روز می‌ تواند از سلامت کلی شما حمایت کند. زنجبیل یک ریشه طبیعی است، بنابراین نوشیدن آن مواد مغذی بیشتری به شما می دهد.

طرز تهیه آب زنجبیل

زنجبیل تازه بهترین منبع معتبر برای تهیه آب زنجبیل است. بسیاری از محصولات حاوی طعم زنجبیل هستند.

نسبت آب به این ادویه معادل 1 گرم عصاره زنجبیل است.

  • بخشی از ریشه‌ زنجبیل را که استفاده می کنید بشویید.
  • از یک زنجبیل برای رنده کردن 1/2 قاشق چای خوری از این ادویه استفاده کنید.
  • 4 فنجان آب را روی اجاق بجوشانید.
  • وقتی آب جوش آمد آن را اضافه کنید.
  • آب‌ زنجبیل را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید زنجبیل به مدت 10 دقیقه در آب بماند.
  • تکه های این ادویه را از آب صاف کرده و زنجبیل را دور بریزید.
  • آب‌ زنجبیل را گرم یا سرد بنوشید.

آب‌ زنجبیل با یک قاشق چای خوری یا کمتر عسل یا آب لیمو خوشمزه است، اما در مصرف شیرین کننده های اضافه شده زیاده روی نکنید. اگر فکر می کنید که دوست دارید هر روز آب‌ زنجبیل بنوشید، می توانید به مقدار بیشتر درست کنید و آن را در یخچال نگهداری کنید.

دوز مناسب مصرف آب‌ زنجبیل

پزشکان مصرف حداکثر 3 تا 4 گرم عصاره این ادویه در روز را توصیه می کنند. اگر باردار هستید، بیش از 1 گرم عصاره‌ زنجبیل در روز مصرف نکنید. مصرف این ادویه برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی شود.

موارد زیر همگی معادل 1 گرم از این ادویه هستند:

  • 1/2 قاشق چای خوری زنجبیل پودر شده
  • 1 قاشق چای خوری زنجبیل خام رنده شده
  • 4 فنجان آب با 1/2 قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده خیسانده شده است
  • هنگام تهیه چای به زنجبیل خام کمتری نیاز است زیرا مواد مغذی خاصی در زنجبیل هنگام گرم شدن غلیظ می شود.

مصرف زنجبیل می تواند از سلامت شما حمایت کند و همچنین ممکن است به درمان بسیاری از مشکلات سلامتی کمک کند. نوشیدن آب‌ زنجبیل نیز راهی عالی برای هیدراته ماندن است که برای سلامت کلی شما مهم است. با پزشک خود در مورد هر گونه گیاه مکملی که می خواهید امتحان کنید صحبت کنید. و اگر به زنجبیل علاقه دارید، با تهیه آب‌ زنجبیل خود از ریشه‌ زنجبیل تازه شروع کنید.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها