درمان پوسته پوسته شدن اطراف ناخن

A
۰

پوسته شدن اطراف ناخن دلایل مختلفی می ‌تواند داشته باشد. برای همه ما پیش می‌ آید که با مشکل پوست شدن اطراف ناخن مواجه شویم.

ظاهر ترک خورده و پوسته پوسته شده اطراف ناخن از نظر هیچ کس زیبا نیست. پوسته شدن اطراف ناخن دلایل مختلفی می ‌تواند داشته باشد. برای همه ما پیش می‌ آید که با مشکل پوست شدن اطراف ناخن مواجه شویم. گروهی صبر می ‌کنند تا ناخن گیر در دسترس باشد و پوست ‌های اضافه را با حوصله می‌ گیرند و گروهی دیگر با کندن پوسته‌ ها باعث زخم شدن پوست کنار ناخن‌ هایشان می ‌شوند، اما علت پوست پوست شدن ناخن و اطراف ناخن چیست و راهکار درست رفع آن کدام است؟

علت پوسته شدن اطراف ناخن چیست؟

  • خشکی پوست
  • عوامل محیطی ( شرایط آب و هوایی نامساعد )
  • سبک نادرست زندگی و بیماری‌ های زمینه‌ ای ( عاداتی مانند ناخن جویدن و برداشتن پوست اطراف ناخن )
  • عوامل شیمیایی ( شوینده ها )
  • تاثیر آفتاب در پوسته شدن اطراف ناخن ( اشعه ماوراء بنفش خورشید )
  • مشکلات کلیوی
  • مکیدن انگشت و کندن پوست ناخن با دندان
  • کم خونی و ریش ریش شدن پوست اطراف ناخن ( کمبود ماده معدنی آهن )
  • عفونت ناخن و پوست اطراف آن ( عفونت قارچی )

کمبود ویتامین‌ ها در پوسته شدن اطراف ناخن

کمبود بعضی از ویتامین ‌ها می ‌تواند باعث آسیب به ناخن و همچنین پوست اطراف آن شود.

ویتامین A

در محصولات مراقبت از ناخن معمولا ویتامین A به چشم می ‌خورد. این ویتامین به هیدراته نگه داشتن ناخن‌ ها و پوست دور آنها کمک کرده و باعث می ‌شود تا ناخن‌ ها سالم و ترک نخورده باقی بمانند. گاهی به دلیل کمبود ویتامین A ممکن است ببینید که اطراف ناخن ‌هایتان پوسته پوسته شده و ظاهری نا مطلوب پیدا کرده است.

ویتامین C

کمبود اسیک فولیک و ویتامین C از دیگر علل بروز این مشکل است. از دیگر علائم نشان دهنده کمبود ویتامین C در بدن کاهش سرعت رشد ناخن و موها است. ویتامین C از اصلی ‌ترین مواد تشکیل دهنده کلاژن ‌ها است و به همین خاطر کمبود آن چنین پیامد هایی را در بدن ما دارد.

پرتقال

ویتامین E

کمبود ویتامین E یکی از رایج ترین دلایل کنده شدن پوست اطراف ناخن است. ویتامین E برای سلامت بدن بسیار ضروری است و نقش بسیار موثری در حفظ رطوبت پوست و خود ناخن ها دارد. استفاده منظم از ویتامن E می تواند بسیاری از مشکلات پوستی مانند چین و چروک زودرس پوست، برخی از لک های پوستی، تیره شدن پوست، ترک خوردن پوست و کنده شدن پوست اطراف ناخن را درمان کند.

ویتامین B

این گروه از ویتامین ‌ها شامل ۸ ویتامین هستند که همه آنها در ساختمان ناخن و همچنین پوست نقش دارند. اما می ‌توان گفت که در این میان نقش بیوتین و نیاسین پررنگ ‌تر است. بیوتین یا ویتامین B7 نقش پررنگی در حفاظت از پوست، مو و ناخن‌ ها دارد. کمبود بیوتین باعث خشکی پوست می ‌شوند و به اطراف ناخن هم آسیب می ‌رساند.

درمان پوسته شدن اطراف ناخن

کرم مرطوب کننده دست برای حل مشکل پوست پوست شدن دور ناخن بهترین راهکار است، اما اگر مایل به درمان ‌های خانگی هستید، روش ‌های زیر را امتحان کنید.

استفاده از عسل برای نرمی پوست

عسل یکی از درمان‌ های پشنهادی برای آبرسانی در اطراف ناخن است. همچنین می ‌توانید برای پیشگیری از التهاب دور انگشتان از عسل استفاده نمایید. عسل سرعت بهبود زخم‌ ها را افزایش می ‌دهد و یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی است. برای استفاده از عسل آنها را در اطراف ناخن‌ ها مالیده و ۲ ساعت صبر کنید، سپس دستتان را با آب ولرم بشویید. این کار را تا بهبود کامل روزی دو بار تکرار کنید.

آلوئه ورا برای رفع خشکی پوست دست

گیاه آلوئه ورا را از فروشگاه ‌ها یا عطاری‌ ها خریداری کرده و با ایجاد یک برش، ژل موجود در آن را خارج کنید. ژل را به اطراف ناخن مالیده و بعد از نیم ساعت پوست را با آب شستشو دهید. بهتر است روزی دو بار این عمل را تکرار نمایید تا به نتیجه دلخواه برسید.

آلوئه ورا

جو دوسر

اسکراب جو دوسر می تواند لطافت پوست را افزایش داده و التهاب پوست را کاهش دهد. برای این منظور از روش زیر استفاده کنید. بلغور جو دوسر را آسیاب کرده و در یک کاسه بریزید کمی آب به آن اضافه کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر به دست آمده را بر روی ناخن های خود بمالید بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

از آووکادو استفاده کنید

آووکادو سرشار از ویتامین E ، چربی های مفید و مواد معدنی ضروری است. در هر آووکادو بیش از بیست ماده ضروری و مواد معدنی موجود است مانند : ویتامین C ، فولات، پتاسیم، آهن و … این گیاه دارویی برای سلامت پوست نیز بسیار موثر است و برای کاهش مشکلات پوست اطراف ناخن می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از روش های آسان و ارزان برای رفع کنده شدن پوست اطراف ناخن است. دو قاشق چای خوری روغن زیتون اصل و طبیعی را در یک کاسه بریزید. 25 قطره اسانس اسطوخودوس به آن اضافه کنید یک عدد کپسول روغن ویتامین E را باز کرده و به آن اضافه کنید. کاسه را به مدت 5 دقیقه داخل ظرف آب داغ قرار دهید، روغن گرم شده را به انگشتان خود بمالید و بعد از 12 ساعت بشویید.

خواص فوق‌العاده بادام

۴۹٪ دانه بادام را روغن تشکیل می ‌دهد و حاوی پروتئین، ویتامین A، ویتامین B، اسید فولیک، ویتامین E، ویتامین K ، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی و … است. خوردن بادام به تنهایی برای درمان و تقویت پوست، مو و ناخن‌ ها مفید است. با درست کردن ماسک ناخن می ‌توانید به پوست شدن اطراف ناخن را درمان کنید.

چند عدد بادام را در لیوانی آب خیس کرده و بگذارید یک شبانه روز کامل خیس بخورد، سپس بادام ها را پوست بکنید، بشویید و کامل آسیاب نمایید. یک عدد زرده تخم مرغ را به اضافه کرده و مخلوط را حسابی به هم بزنید. یک قاشق عسل طبیعی نیز به محلول افزوده و حالا آن را بر روی نوک انگشت و کنار ناخن‌ های خود بمالید.

از ماست استفاده کنید

ماست نوعی پروبیوتیک قوی است که خواص ضد التهابی و مرطوب کنندگی دارد. علاوه بر این اسید لاکتیک موجود در ماست می تواند به حذف سلول های مرده پوست کمک کرده و پوست شما را تمیز و شفاف کند. ماست را به محل آسیب دیده بمالید، بعد از 6 ساعت بشویید و خوب خشک کنید. از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید.

روغن آرگان

روغن آرگان خواص بسیار خوبی برای سلامت پوست دارد که در سال های اخیر نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. می توانید یک قطره روغن آرگان را بر روی محل آسیب دیده بمالید و ناخن های خود را با آن ماساژ دهید. سپس 3 ساعت صبر کرده و بشویید. از این روش می توانید به صورت روزانه استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه خواص آنتی بیوتیک طبیعی و ضد التهابی داردو می تواند قرمزی و درد و خارش پوست های کنده شده اطراف ناخن را از بین ببرد. کمی روغن نارگیل را گرم کنید مقداری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید، چند دقیقه مخلوط را به حال خود رها کنید. ترکیب به دست آمده را بر روی پوست اطراف ناخن بمالید، بعد از یک ساعت بشویید.

زردچوبه

نمک اپسوم

نمک اپسوم خواص و فواید بسیار خوبی برای سلامت ناخن ها دارد.از این نمک می توان برای ضدعفونی کردن مناطق آسیب دیده اطراف ناخن استفاده کرد. یک قاشق چایخوری نمک اپسوم را در یک کاسه آب حل کنید، ناخن های خود را به مدت بیست دقیقه در آب حاوی نمک اپسوم قرار دهید. سپس انگشتان خود را به مدت 15 دقیقه با باند پانسمان و یا حوله تمیز بپوشانید بعد از 15 دقیقه دستان خود را خوب بشویید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها